shet wordt brutaal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

shet wordt brutaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:42

Sinds mei heb ik een shet-merrie van nu anderhalf jaar. Ze is superlief en aanhankelijk - als je je aandacht 100% op haar richt, maar sinds enkele dagen wordt ze wel heel brutaal...
Wellicht probeert ze me uit, maar ik weet toch niet goed hoe te reageren. Gisteren ging ik even de wei in om mijn paard te checken. De shet is stikjaloers en kan het niet hebben dat er 5 min. geen aandacht naar haar gaat. (ervoor wringen, slaan en bijten naar mijn paard, echt opdringerig zijn)
Toen ik terug de wei uitliep, kwam ze met haar oren plat achter me aan - ik heb als ik de wei in kom meestal een snoepje voor beiden bij - toen heb ik serieus hard geroepen en haar verjaagd. Begon ze te stijgeren! Tsja zeg, misschien niet helemaal ethisch, maar ik heb haar een trap verkocht tegen de borst. Dan blijft ze wel even verwonderd staan, maar komt toch weer met d'r oortjes plat achter me aan...
Ik moet dringend meer tijd steken in haar, maar kan iemand me tips geven om een jonge shet manieren bij te brengen, zonder echt te werken met haar (ze is nog te jong).
(ter info: ze loopt goed aan het halster en blijft aangebonden stil staan).

Cassidy

Re: shet wordt brutaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:03

Hier heb ik maar een antwoord op: leeftijds en soortgenootjes. Ook bij een merrie en ook met een shet van anderhalf. Ze moet gewoon niet in je persoonlijke ruimte komen, dit is een teken van dominantie, en steigeren is helemaal not done. Als je er een leeftijdsgenootje bij zet kan ze daar haar speeldrang op kwijt.

Verder zou grondwerk niet verkeerd zijn om de verhoudingen recht te zetten. Maar onthou, het is nog een veulen, langer dan 10 minuten kan die zich niet concentreren.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 08:22

Gisteren met haar gaan wandelen aan de hand (vriend mocht de hond houden, ik de pony Haha! )
Dat ging heel goed - vooral omdat ze nog niet echt veel van het erf af is geweest.
Heb me voorgenomen om dit nu elke dag te gaan doen en haar ook altijd een end te laten draven, want ze wordt veel te vet (staat nu al op een magere wei).
Gisteren schoot het me ook wel te binnen dat ze misschien zo 'ambetant' is omdat ze hengstig is. Was gisteren niet te doen... ze ging zelfs voor de buurman staan met haar staart omhoog... Koe
(gelukkig kon hij er wel om lachen Haha! )

Leeftijdsgenootjes heb ik jammer genoeg niet meteen in de buurt, maar er loopt naast mijn Brabander (tsja, ik hou van contrasten) ook nog een arabiertje (ruin) in de wei waarmee ze het goed kan vinden.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:12

Stellabella schreef:
Dat ging heel goed - vooral omdat ze nog niet echt veel van het erf af is geweest.
Heb me voorgenomen om dit nu elke dag te gaan doen en haar ook altijd een end te laten draven, want ze wordt veel te vet (staat nu al op een magere wei).

Zorg in de toekomst voor een stevig halster, waarmee je echt controle hebt. Beter nog is natuurlijk grondwerken... Daarmee pak je het probleem wellicht beter aan, in plaats van de gevolgen. Ze is nu mss overdonderd van alle indrukken 'buiten', maar wat als ze weer in haar beschreven 'probleemgedrag' vervalt, na een paar keer van het erf afgeweest te zijn? Zonder afwisseling is van nieuwe dingen het nieuwe er snel af...

En ja, hengstigheid zal er ook wel mee te maken hebben Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:21

Niet alleen stevig halster, neem een touwhalster, die zijn ook in shetmaat te krijgen. Gooi haar er daar alleen niet meer los, zet haar er daar niet mee vast, het is een trainingshalster. En omdat een touwhalster best wel scherp is, moet jij leren hoe je er mee omgaat. Dus paard moet leren te wijken voor druk. Als jij aan de leadrope trekt dat aan het halster vastzit, en je paard een stap op je af maakt, moet je de druk laten varen of je je verbrand hebt.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 07:34

Iemand een goede link met tips voor grondwerk?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:23

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:40

ik wijtig het aan de snoepjes die je bij je hebt...dat veroorzaakt altijd heibel in een ''kudde''.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:00

Ik ben het met Casanova eens.
Als jij telkens als je de wei in gaat snoepjes mee neemt, wilt de shet er als eerste zijn omdat ze dan een snoepje krijgt.
Ga jij naar een ander paard, wordt ze boos want zij wil het snoepje.
Wij hebben het ook een keer gehad, mijn vriendin nam altijd snoepjes mee voor haar verzorgpaard (die bij mijn ex-vp in de wei stond) Telkens als ik dan Layla ging pakken kwam Rita naar me toe.. dus aaien en naar Layla.. Rita boos en echt trappen naar Layla.. want zij wilde het snoepje!

Ik neem natuurlijk ook wel eens een snoepje mee voor mijn paard, maar doe het niet elke dag, maak er geen gewoonte van, je kan dan beter snoepjes geven als ze de wei al uit zijn..

Veel succes!