hoe aan elkaar laten wennen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

hoe aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 10:34

Wij hebben hier op de wei een 7-jarige haf, met veulen staan. Binnenkort komt er een "nieuwe" haf bij (nou ja, helemaal nieuw is ze niet, ze is de drie-jarige dochter van onze eigen merrie, maar is sinds ze 8mnd was ergens anders geweest).
Ik vraag me af hoe ik ze het beste aan elkaar kan laten wennen.
- meteen bij elkaar in het land?
- eerst de "nieuwe" in de bak en met een draadje ertussen aan elkaar laten wennen (hoe lang voor ze bij elkaar kunnen?)
- andere opties?

Graag jullie advies

Eline_

Re: hoe aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:37

gewoon samen in het land met een draadje er tussen, en dan zie je snel genoeg of het zo goed gaat dat ze samen kunnen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:49

Ik laat altijd het nieuwe paard een uurtje alleen in de wei lopen. daarna de rest (meestal 3 andere paarden) erbij. ik heb wel gemerkt dat aan elkaar wennen in de wei (eten en een flink stuk om te rennen) beter gaat dan in een kleine bak/paddock.

Ladynaath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:56

Wat Eline_ zei; Samen in het land met een draadje er tussen, lijkt me een heel goed idee OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:59

Draadje ertussen. Vooral als er veulens bij staan wil je het risico niet lopen dat volwassen paarden bakkeleien en het veulen er een keertje per ongeluk tussen staat en de volle lading krijgt. Zelf als de een een nakomeling van de ander is.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:38

mijn paarden staan nu al 3 maanden uit elkaar ook omdat het eerst een hengst en een merrie waren. nu is 7 weken geleden mn hengst geruind en ze hebben vandaag voor het eerst bij elkaar getaan en ging perfect. heb wel eerst de ruin ergmoe gemaakt tijdens het rijden dus die was ook al wel wat rustiger. mischien heb je hier iets aan. ook eerst de 'nieuwe'laten wenne aan de omgeving.