Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Peterina schreef:Als de verkoper de chip laat zetten dan komt de chip op zijn naam in de databank.
Als jij de chip laat plaatsen kan je het (...) meteen laten registreren en op je naam laten zetten !

Chrystal-gek schreef:Dat klopt, maar in principe vind ik het de taak van de huidige eigenaar om het paard gechipt te hebben, dus kosten voor de verkoper zou ik zeggen.
Als er geen chip in zit (laat dit goed controleren, een chip kan gaan zijn zweven) kan de dierenarts in principe gelijk een chip plaatsen.
Zolang er geen chip inzit (met bijbehorende paspoort) mag het paard niet op de openbare weg komen, of dit nou in een trailer, onder het zadel of aan de hand is.
Lindy1982 schreef:als een paard een paspoort heeft is hij toch gechipt... anders heeft hij toch geen paspoort
) in Nederland sedert 2004. Dus er lopen nog genoeg paarden rond met passport maar zonder chip! Deze paarden zijn allemaal in order wat betreft de Europese richtlijn ... passport verplichting ... en kunnen gerust op een buitenlandse weg lopen/rijden zonder dat ze in overtreding zijn. Helaas in Nederland is de wetgeving dusdanig dat een paard passport + chip of DNA moet hebben. 
fjordnina schreef:Chrystal-gek schreef:Dat klopt, maar in principe vind ik het de taak van de huidige eigenaar om het paard gechipt te hebben, dus kosten voor de verkoper zou ik zeggen.
Als er geen chip in zit (laat dit goed controleren, een chip kan gaan zijn zweven) kan de dierenarts in principe gelijk een chip plaatsen.
Zolang er geen chip inzit (met bijbehorende paspoort) mag het paard niet op de openbare weg komen, of dit nou in een trailer, onder het zadel of aan de hand is.
En wie controleert dit? Lieve zoete Gerritje? Ik sla mezelf voor mijn kop dat ik er ook maar aan ben begonnen zowel de chip bij de shetjes als bij de dnatest bij mijn fjord. het kost een hoop centen, Zalm weet je te vinden en die van Landbouw ook, maar wat is nu het nut? Denk niet dat iedere surveillance auto van de politie zo'n reader heeft liggen en dat er uberhaupt op gecontroleert wordt. Niet te druk om maken dus.
fjordnina schreef:klopt, maar waarom zou je je in vredesnaam aan regels houden die niet gecontroleerd worden maar alleen de staatskas spekken? p.s. Wil ook wel even via pb verder discussieren

en volgens mij zit daar geen afdracht bij voor de staatskas, hooguit BTW (maar daar heb ik me nog nooit zo in verdiept en kan dus dom-geneuzel van mij zijn
)