Het zit zo: ik heb een ruin die merries het hoofd op hol brengt. Hij doet dit door te gaan lopen showen als hij in de paddock staat, en er staan merries in de paddock naast hem. Zijn staart gaat dan omhoog, hoofd omhoog, en dan maar mooi gaan draven. Verder staat hij vaak naar 1 bepaalde merrie te hinniken en probeert hij constant aan haar te zitten (zijn stal ligt tegenover de hare). Het was vandaag zo erg, dat we het weefrek van zijn stal maar weer in de staldeur gezet hebben, zodat ze niet telkens door hem lastig gevallen werd, als ze voor z'n stal stond om gepoetst te worden. De betreffende merrie werd ook nog eens super hengstig door hem.
Toen deze merrie vandaag terug kwam van een wedstrijd, kwam hij hard hinnekend door de paddock aanrennen om haar te begroeten. Hij lijkt helemaal hoteldebotel van haar te zijn (voor zover dat bij een paard kan
)Onlangs zag ik hem met z'n *piep* tegen z'n buik aan slaan. Dat had ik ook nog nooit eerder bij hem gezien.
Hengstige merries die in de paddock naast hem staan reageren op hem door te gaan staan plassen.
Verder wil hij over het algemeen niks hebben van ruinen. Hij heeft sommigen zelfs aangevallen en kan daardoor niet meer bij alle paarden staan. Alleen als hij bij dominante paarden staat, dan gaat het goed. Maar alleen op de wei. Staat hij op de paddock, dan valt hij ieder paard aan, omdat hij dan z'n hooi wil verdedigen.
Wat hij veel doet, als hij in de buurt van een merrie is, is piepen en gillen (zoals merries dat altijd doen) en met z'n voorbeen uitslaan.
Vanwege ziekte en vakantie heeft mijn paard 2 maanden op een andere pension stal gestaan. Ook daar maakte hij de merries in de aangrenzende wei “gek” door constant maar op en neer te gaan rennen en te lopen showen.
Bij mijn eigen stal heeft hij samen met een dominante ruin en dominante merrie op de wei gestaan. Ze stonden ’s-nachts op de wei, dus men heeft niet kunnen zien of hij geprobeerd heeft de merrie te dekken...
Ik vraag me af of dit normaal is voor een ruin, of dat ik misschien met een klophengst te maken kan hebben? Ik weet dat ik daarvoor een dierenarts moet laten komen, maar wilde toch eerst de mening van bokkers hebben
.