Bodyprotector? Zo ja welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ing__

Bodyprotector? Zo ja welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 10:58

Ik heb een heel lief paard, heel braaf met rijden nooit een pas verkeerd eigenlijk.. tot hij schrikt, dan kun je het vergeten Nagelbijten / Gniffelen
Nu ben ik er binnen drie weken twee keer afgevallen, eerste keer rug gekneusd, na de tweede keer is er niet veel van m'n rug meer over...hij is nu goed gekneusd inc nog wat andere ongemakken zoals mijn ribben die ook een flinke klap hebben gemaakt.

Nu ben ik aan het overwegen om een bodyprotector aan te schaffen. ookal is mijn paard zo braaf, en hoop ik natuurlijk nooit meer te vallen maar zulke geintjes met mijn rug en ribben vindt ik toch wel minder Knipoog

Nu weet ik helemaal niet zoveel van bodyprotectors dus wilde ik jullie bokkers eens wat vragen voor leggen Knipoog

Ik ben benieuwd wie er met bodyprotector rijdt, met welke en waarom?
Rijden jullie er ook brave paarden mee?
Hebben jullie ook gemerkt dat het echt scheelt als je met bodyprotector valt of zonder?

Ergens voel ik me een beetje bezwaard als ik met zo een ding ga rijden, of het niet overdreven is op mijn bijna altijd brave paard? maarja mijn lijf is me wel lief moet ik zeggen.

Kortom ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 05-08-06 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anke_

Re: Bodyprotecter? Zo ja welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:40

Ik rij mijn 3 jarige met Bodyprotector. Ik ben 2x van hem afgevallen, 1 keer met en 1 keer zonder BP.

De ene keer dat ik viel met BP denk ik dat hij een behoorlijke klap heeft opgevangen, aangezien ik wel last had van me rug, maar niet ernstig.

Ik heb het volgende type BP: Airowear, level 3 en kostte 130 euro.
Tijdens het rijden merk je niet dat je hem draagt en het irriteert niet tijdens het rijden.
Het grootste nadeel eraan vind ik dat je zo ontzettend zweet erin.

Ik rij alleen maar 3jarige ermee en mijn andere paard rij ik zonder.

elmiran

Re: Bodyprotector? Zo ja welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:18

ik ga dit topic even volgen. wil binnekort misschien toch gaan springen met mijn jonge paard en dan wil ik misschien een bodyprotector aan gaan schaffen.

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:12

ik moet van mijn vader ook een bodyprotecter, aangezien mijn paardje een tijdje geleden op mij is gevallen en 2 ribben gekneust waren (met geluk).
Ik heb alleen geen idee of het iets helpt waneer een paard op je valt?!?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 10:45

volgens mij helpt daar vrij weinig tegen als je paard echt op je valt Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:26

Waterkippie schreef:

Ik ben benieuwd wie er met bodyprotector rijdt, met welke en waarom?
Rijden jullie er ook brave paarden mee?
Hebben jullie ook gemerkt dat het echt scheelt als je met bodyprotector valt of zonder?

Ergens voel ik me een beetje bezwaard als ik met zo een ding ga rijden, of het niet overdreven is op mijn bijna altijd brave paard? maarja mijn lijf is me wel lief moet ik zeggen.

Kortom ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik heb sinds kort een Air–o–Wear Zippa Plus Cross.
Met één van mijn pony's heb ik jaren geleden een ongelukje gehad, ik loop nu al jaren bij de fysio voor mijn rug en ben vorig jaar en dit jaar geopereerd aan mijn schouders. Deze bodyprotector heeft schouderbescherming en dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste.
De pony die ik nu rijd kan zo eens haar momenten hebben waarbij ik me niet helemaal veilig voel, het is niet eng maar mocht ik eraf vallen dan zijn nu mijn schouders beschermd. Gelukkig ben ik nog nooit van haar afgevallen en hoop dat dat zo blijft. Ik rijd veel met haar buiten en dan draag ik altijd een bodyprotector. Mijn pony is erg braaf, maar neem liever het zekere voor het onzekere. Lachen
Op mijn paard trek ik hem ook aan, zij kan soms toch wat rare sprongen maken. Ze vind springen erg leuk en wil dat ook nog eens een keertje met haar doen, zonder bodyprotector had ik dat niet gedaan Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:16

Ik ga dit topic ook even in de gaten houden Lachen

Na een keer mijn rug en een keer mijn ribben gekneusd te hebben overweeg ik ook steeds vaker om er eentje aan te schaffen...

Hoe zit het met het geluid dat de BP maakt als je ergens langs schuift? En in hoeverre beperkt ie je bewegingsvrijheid?
Ik zou de BP namelijk vooral willen dragen met het zadelmak maken, en dan zijn minder bewegingsvrijheid en/of extra geluidjes niet prettig...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 09:37

Wat ik inmiddels begrepen heb is dat als je een goed passende BP hebt je hier gewoon genoeg bewegingsvrijheid in hebt.
Maar je moet er dus wel echt voor zorgen dat ie goed past.
Hoe het zit met geluidjes enzo weet ik niet, denk dat dat wel mee zal vallen, maarja zeker weten doe ik dat niet Haha!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:32

Waterkippie schreef:
Wat ik inmiddels begrepen heb is dat als je een goed passende BP hebt je hier gewoon genoeg bewegingsvrijheid in hebt.

Ik kom net terug van de ruiterzaak en heb wat BP's aangehad .. Maar ik had bij allemaal het idee dat ik "opgesloten" zat .. Ik vond het niet prettig die druk om me heen ..
Je hebt wel bewegingsvrijheid met je armen, maar dat is dan ook alles ..

Nu heb ik een nierband (zo heet dat geloof ik) aangeschaft .. Deze beschermt me op de plek waar ik altijd op val .. (ik heb nml met turnen geleerd om op een bepaalde manier te vallen en kom dus altijd op mn kont of onderrug terecht) en met deze band voel ik me iets beschermder maar niet opgesloten .. Lachen

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:40

Hallo!
ik heb een Donkerblauwe BP.. Van Imperial riding geloof ik...
elke BP is goed, als jij hem mooi vind en als het een goedkeurmerk op staat Lachen
ik heb hem aan met springen en als ik op een jong paardje ga, of op een vreemd paardje die ik niet vertrouw...
Ik voel zeker wél verschil! ik ben pas nog van mn pony afgevalle met concour... tege de bakrand aan eerst en toen onder mn pony! licht gekneusde rus was alles...
maar mn BP zag eruit!!!! die was helemaal geschaafd enz. ben blij dat ik hem altijd aan heb met springen zeg!

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:15

Ik heb voor mezelf toch niet echt een goede ervaring met een bodyprotector. Ik bleef 9 van de 10 keer haken met mijn flap aan het zadel. De flap bedoel ik mee, dat stuk wat je kan afritsen, mocht het te lang zijn als je op je paard zit. En met afstappen, bleef ik haken, met de voorkant van mijn bp omdat dat spul hard is en niet meewerkt. Dus moest altijd wel met een behoorlijke sprong afstappen, wilde ik niet bllijven haken, en mezelf kelen. Omdat die bp naar boven schoof, als ik afstapte en niet een sprongetje nan, en dat ging toen snijden in mijn keel. En het is ook een behoorlijk harnas, wat je om je lijf draagt, het geeft je een benauwd gevoel. Dat is natuurlijk ook wel de functie van een bp, maar het moet je niet benauwen. En als ik ging galopperen, kon ik ook niet lekker meebewegen, met de gangen van het paard, maar bleef je eigenlijk, als een stijve plank op je paard zitten, omdat dat dat ding niet meebeweegt. En ook als je er vanaf zal vallen, kan je je lichaam niet draaien, maar kan je alleen maar plat op je rug vallen. En niet op je zij, terechtkomen zoals ik meestal val als ik er naast lig. Dus nee, ik heb er een aantal maanden wel meegereden, maar het is niet aan mij besteed. Vind het eigenlijk ook wel zonde van het geld, heb er wel 120 euries voor neergelegd. Dat is een hoop geld. En nu staat hij, op een plank, en doe er verder niks meer mee.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:21

Ik heb een supefijne van Imperial Riding, 120 euro en hier te zien(splinternieuw nog, is straks bedoeld voor op mn 3 jarige) viewtopic.php?f=10&t=634430&hilit=

Arabelle, die flap aan de achterkant moet je inkorten als die anders tegen het zadel komt, en als hij voelt als harnas had je meerdere moeten passen tot je er eentje vond waarin je je wel goed kon bewegen
Ik ben behoorlijk lang&slank voor mij past de Imperial toevallig perfect terwijl ik andere aan heb gehad die vreselijk slecht zaten
Ook moet hij gewoon overal goed aansluiten zonder te knellen en word hij soepeler hoe langer je hem aanhebt(wordt warmer en vormt naar je lichaam)
Ik kan zelfs mn tenen aanraken als ik mn BP aanheb!

Heb rugletsel door scooterongeluk, ik stap dus niet op mn jonge paard zonder mn BP!
Niergordel heb ik aan gedacht maar vind die minder fijn zitten
1 nadeeltje, je zweet best wel als je fanatiek gaat rijden met BP terwijl het buiten best warm is

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 20:43

Die BP ziet er wel ok uit renske!
ik ga straks als ik weer mag rijden ook gewoon passen en kijken welke het lekkerst zit. Waar heb je die van jou gehaald Renske?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:17

De achterkant van de BP mag nooit het zadel raken, dan past hij simpelweg niet goed.
Je hebt ze in alle soorten en maten. Ik heb een air-o-wear zippa, iets duurder maar veel comfortabeler dan de gemiddelde bp in de ruitershop.
Ik heb de mijne bij Canter op bokt vandaan. Zij heeft verschillende soorten en merken zodat je keus hebt.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 08:45

Ben je bij haar wezen passen dan?

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:03

Ik heb laatst een bodyprotector gekocht en draag deze alleen bij buitenritten. Het is heel belangrijk dat je een goed passende bodyprotector koop. Zelf heb ik deze (zie link): http://www.horseyshopping.nl/cgi-bin/ic ... &mv_pc=237 bij Horsey shopping. Deze kwam volgens mij als beste uit de test van allerlei bodyprotectors, niet te duur en geheel te verstellen. Via een maatschema kun je deze bestellen. Echt een aanrader!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:58

ingvdh schreef:
De achterkant van de BP mag nooit het zadel raken, dan past hij simpelweg niet goed.
Je hebt ze in alle soorten en maten. Ik heb een air-o-wear zippa, iets duurder maar veel comfortabeler dan de gemiddelde bp in de ruitershop.
Ik heb de mijne bij Canter op bokt vandaan. Zij heeft verschillende soorten en merken zodat je keus hebt.

zijn dat die BP's die je in allerlei leuke kleurtjes hebt en die qua materiaal wat dunner&soepeler zijn?
heb die dacht ik in het paars gezien, was zo'n €300,- als ik me niet vergis

@waterkippie die van mij heb ik bij het Brabants Ruiterhuis in Sterksel gehaald, maar iedere ruitersport die Imperial Riding verkoopt kan ze bestellen
heb een volwassen maat M, ben zo'n 1.85 en vrij smal en hij past perfect
heb oa kieffer aangehad maar die was superlomp en kreeg ik niet strak genoeg dichtgemaakt, kon daar ook amper mee op een zadel gaan zitten die op de bok lag
de imperial zat meteen prima, kon er goed mee bewegen en als ik hem met rijden aanheb gaat ie nog wat soepeler zitten Lachen
maar je kan het beste zoveel mogelijk bp's passen dan weet je welke voor jou het fijnste zit

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:18

@ waterkippie, ik ben inderdaad wezen passen bij haar, ze stond toen op een beurs in de buurt en ik ben daar heen gegaan, maar ik geloof dat je ook op afspraak langs kan komen.

@ renske_ ze zijn er in verschillende kleurcombinaties. ik heb een groen blauwe. Zoals het plaatje;
Afbeelding
Ik heb er ongeveer 200 euro voor betaald, anderhalf jaar geleden.

Een vriendin van me heeft een IR en die van mij is dunner qua materiaal.

delete

Re: Bodyprotecter? Zo ja welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:30

Ik heb nu ook een body protector, ik zal even kijken welk merk. Maar je voelt je er een stuk veiliger in, als je bijv. een paardje gaat beleren. Of gaat springen. Alleen zit het voor geen meter!! Haha! Misschien wel omdat hij nog wat in vorm moet komen