eerste wedstrijd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hleen

eerste wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 10:48

hallo,
ik heb nu een paardje van 5 jaar en ga daar binnenkort mee op verplaatsing gaan trainen ter voorbereiding van wedstrijden. Nu brengt die verplaatsing en die wedstrijd wel enkele problemen waarvoor ik zeker tips kan gebruiken!

* hij is nog maar één keer vervoerd geweest en dat was van de plaats waar we hem haalden tot bij ons in de manege. Nu vrees ik dat dat laden voor wat problemen zal zorgen. Heeft er iemand tips om dat laden zo vlot mogelijk te laten verlopen?

* in de manege is hij soms al nerveus en goed vooruit! Nu zit mn angst erin dat als ik op verplaatsing ga trainen, dat hij echt door het lint zal gaan! (het terrein waar ik zou gaan trainen ligt naast een grote en drukke weg met veel lawaai!) heeft er iemand tips hoe ik dat het beste aanpak zodat hij zijn manieren houdt?

* en dan op wedstrijd! daar zit het probleem niet echt bij mn paard maar eerder bij mij!
Ik denk dat ik 'dood' zal gaan van de zenuwen! Heeft er iemand tips om die zenuwen onder controle te houden? Want ik ben bang dat ik ga blokkeren in mn ring en niets meer zal kunnen doen!

karijn

Re: eerste wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:55

Hoe vaker je met je paard van huis gaat, hoe beter het uiteindelijk zal gaan. Daar leert hij alleen maar van.
Met betrekking tot het laden: heb heel veel geduld, neem ruim de tijd dus niet 10 minuten van te voren. Hang een hooinet vol voorin de trailer. Laat hem rustig voor de klep staan, ook al wil hij er nog niet in. Doe het samen met 1 ander persoon, niet met meer. Hoe meer mensen hoe groter de onrust. Zodra hij van de klep weg wil lopen, zet je hem rustig terug op zijn plek voor de klep. Uiteindelijk zal hij gewoon met jou mee de trailer in lopen. Blijf net zolang naast hem staan tot de klep achter dicht is en zet hem dan pas vast.
Op vreemd terrein: kijk of je de mogelijkheid om hem daar eerst even te longeren zodat hij zijn eerste energie kwijt is en ga dan rijden. Heb je het 10 x gedaan, dan zul je zien dat het al beter zal gaan. Het is een kwestie van kilometers maken, zeg maar. Succes.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:05

* van tevoren gewoon trailer neerzetten en net zovaak in en uit laden totdat het goed gaat, lok hem evt. met brokjes enz. en wat stro/zaagsel op de vloer helpt ook nog wel eens.
* Gewoon doen alsof je neus bloed en doorrijden. niet teveel met de omgeving bezig zijn, dat maakt hem ook rustiger. Net zo doen als thuis, desnoods eerst een rondje aan de longe.
* Net zo doen als thuis, en alleen plezier hebben, het is immers geen wereldkampioenschap Knipoog

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:04

ik raad je aan om alles eerst eens te doen.
je bent nu al bang voor een eventuele reactie en juist dat breng je over.
gewoon proberen en lukt het niet meteen? of gaat er iets mis?? wat zou dat? je beesie is 5 jaar, dus die heeft nog tijden te gaan hoor Haha!

dus gewoon relext blijven en eerst alles uitproberen. wat voor de 1 werkt, werkt voor de ander niet. mijn zenuwen zijn na al die tijd nog steeds niet onder controle in de ring. willem stapt miraculeus tegenwoordig gewoon in 1 keer de trailer op, terwijl ik eerst uren stond te proberen.

maar wat stro en een hooinet vol maakt een trailer een stuk aantrekkelijker.

astritosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:22

Hoi,
Ik zou eerst goed oefenen met de trailer. Met inladen. Eten geven in de trailer. Als dit goed gaat eens een stukje rijden en weer naar huis en gaat dit ook goed, dan een keer naar dat andere terein, alleen longeren. Daarna een keer daar longeren en er even op en zo alles uitbreiden tot je zo weg kan rijden met je paard.
Probeer op wedstrijd net zo te rijden als thuis, blijf nadenken over waar je mee bezig bent en voel de reactie van je paard. Houd hem aan het werk zodat hij geen tijd heeft om aan andere minder goede dingen zijn energie te besteden. Hij went vanzelf naar gelang hij vaker mee gaat.
Verlang de eerste keren geen wereldproef van hem, maar gewoon dat hij bij je blijft en luisterd.
Komt het allemaal vanzelf goed. Succes.
Groetjes Astrid. Go jij! Go jij!