Sporen met wiel, welke minst scherp?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sporen met wiel, welke minst scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:15

Nou het gaat erom dat ik mijn proef af en toe wat moeite heb om m scherp te houden. Thuis kan ik nog zonder sporen rijden en rij ook bijna nooit met zweep, maar in de proef is het flitsende er vaak af doordat ie net niet genoeg aan mijn hulpen is.
Thuis rijd ik meestal met dit spoor:
Afbeelding

Op wedstrijden dan 1 langer dan deze foto:
Afbeelding

Wat is dan de volgende stap? De een zegt dat wielen niet scherper zijn, de ander zegt van wel...

Ineke2

Re: Sporen met wiel, welke minst scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:39

Een grof wiel met grotere tanden is het minst scherp.

Maar ik zou toch eerder gaan werken aan de reactie op je been dan dat je een andere spoor moet gaan gebruiken.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:42

Sterker nog je kunt beter zonder sporen even rijden om haar scherper op been te krijgen. Begin die stapjes eens opnieuw.. Je kunt altijd nog sporen met wiel aanschaffen. Ze zijn eigenlijk nog vriendelijker want met wiel "rij" je er langs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:49

Hij is dus prima aan mijn been, maar in de proef weet ie het gewoon (zoals 80% van alle paarden) Ik doe zelfs inrijden nog wel eens zonder spoor en dan voor de proef sporen om, dan is ie met inrijden prima en in de proef krijg ik gewoon geen reactie (nou ja, minder)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:40

eens met ineke2.
misschien toch een keer flink doorkomen TIJDENS de proef (dan scoor je daaarop wel minder, maar is het een wijze les voor je paard!)?
wielen zijn zowiezo vriendelijker dan andere sporen, omdat ze over de huid heen rollen (wiel regelmatig in olie zetten). knopspoortjes stropen de huid op, dus minder fijn voor je paard.
natuurlijk moet je een heel fijne hulp geven; als je te grof doorkomt met een wielspoor heb je een gat in je paard Verdrietig en natuurlijk kiezen voor een bot wiel, dus geen hoekjes aan de tandjes!!
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:46

Ik heb hem al regelmatig tijdens de proef een keer een por gegeven en dat helpt ook wel... even... Ik heb al zoveel geprobeerd. Het is ook niet iedere keer zo hoor, maar als het allemaal wat lang duurt of hij is gewoon lekker ontspannen dan wordt ie in de proef wat te ontspannen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:16

Thuis ook eens met sporen rijden en als ie dan niet voldoende reageerd de zweep erbij gebruiken. Even heel goed duidelijk zijn. Als ie steeds weer inzakt heeft dit niets met de sporen te maken maar met energie of concentratieverlies. Dan moet je daar iets aan doen. Probeer eens heel kort in te rijden. Zet hem vlak voor de proef eens op scherp door van tevoren even een paar achterwaarts draf overgangen te maken en dan echt goed voorwaarts naar de midden draf toe. Reageert ie dan niet echt even goed laten merken dat ie toch naar voren moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:23

Ik rij thuis altijd wel met sporen, 1 x per week rij ik zonder. Thuis loopt ie prima, met sporen, zonder sporen, hij is eigenlijk altijd goed aan de hulpen. Inrijden doe ik niet zo lang, half uur max, maar korter kan niet omdat ie er dan gewoon nog niet goed door is. Ik heb dus al veel geprobeerd, ik wil alleen in de proef eens iets proberen, misschien is het maar 1 x nodig of maar af en toe...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:37

Wat krijg je dan voor commentaar op je protocol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:53

Nou niet echt, maar ik haal iets te veel 6en omdat het allemaal gewoon net aan gaat... Hij doet alle oefeningen wel netjes, maar het straalt weinig uit en moet veel doen voor reactie. Middendraf komt er 9 vd 10 x gewoon niet uit en ik kan de overgangen gewoon niet zo scherp rijden als ik wil.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:39

Welke klasse rijd je? Als ie goed op de achterhad is en verder wat lafjes aan blijf zou je ook gewoon eens kunne proberen meer te voeren of anders te voeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:02

Misschien kun je hem ook eens foppen door HC te starten met zweep?
Als hij je laat zitten met een stomp spoortje, doet hij dat ook met een wieltje ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:49

oosterhoff schreef:
Welke klasse rijd je? Als ie goed op de achterhad is en verder wat lafjes aan blijf zou je ook gewoon eens kunne proberen meer te voeren of anders te voeren.

Z1 rij ik nu met m, 3 x gestart (6 proeven) en 2 wp, dus op zich gaat het helemaal niet verkeerd... Vandaag in de les liep ie ook weer erg fijn en nog wat tips meegekregen om m af en toe ff bij de les te halen, maar ze vond het van de sporen ook wel een goed idee... Ja

HC met zweep is ook een goeie om een keer te doen, ga ik zeker onthouden!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:07

Relaxed schreef:
oosterhoff schreef:

Z1 rij ik nu met m, 3 x gestart (6 proeven) en 2 wp, dus op zich gaat het helemaal niet verkeerd... Vandaag in de les liep ie ook weer erg fijn en nog wat tips meegekregen om m af en toe ff bij de les te halen, maar ze vond het van de sporen ook wel een goed idee... Ja

Denk dat ie dat snel genoeg doorheeft maar je kan het proberen.
Ik zou eerder eens proberen anders te voeren. Dat ie net wat frisser is. Wellicht moet je er dan zelf meer aan rijden maar vaak heeft het wel het gewenste resultaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:12

Kun je ze niet lenen van iemand?
In de Z en hoger worden wieltjes wel vaker gebruikt, mischien kun je (na je eigen proef) wel even vragen of je ze mag proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:48

oosterhoff schreef:
Relaxed schreef:

Denk dat ie dat snel genoeg doorheeft maar je kan het proberen.
Ik zou eerder eens proberen anders te voeren. Dat ie net wat frisser is. Wellicht moet je er dan zelf meer aan rijden maar vaak heeft het wel het gewenste resultaat.

Nou hij is fris zat, dus het voer ga ik niet aanzitten. Lag er gister in de les nog af omdat ie schrok van mijn moeder en zich zo snel omdraaide! Ook als ik in de manege kom is ie ongelooflijk aan het loeren en klieren en als ie zo loperig is is er helemaal geen land mee te bezeilen, wordt ie alleen maar sterk.

Heb vandaag ingereden met mijn normale sporen, hij werd al weer wat traag, dus toch wielen eraan gedaan (groffe), heb ze bijna niet hoeven gebruiken, maar ik merkte het nu tenminste wel als ik ze gebruikte. Wat mij betreft was de test dus geslaagd! Ja

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:50

Ik zou inderdaad een keer HC starten met een zweep.
Even laten merken dat er in de ring óók gewerkt moet worden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 06:58

Ineke2 schreef:
Een grof wiel met grotere tanden is het minst scherp.

niet helemaal waar... een groot glad wiel is het minst scherpe wiel. die rol ik in ieder geval het liefst over mijn eigen benen heen Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:23

Verschillen wij daarin van mening Lissy Haha!
Ik heb beiden eens mogen proberen (op mezelf dan wel te verstaan, want ik rijd mijn pony niet met sporen. Is niet nodig in de B...) en vond de grove sporen toch het 'prettigst' aanvoelen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:54

ik ben nu ook op zoek naar andere sporen. Ik heb nu die sporen op foto 1 maar dan recht en bolletje aan de uiteinde.
Het probleem is dat mijn paard niet los is tijdens het proef, doordat ik hem been gaat geven om hem voorwaarts te laten lopen. Zonder sporen rijden is geen probleem bij mijn paard en loopt lekker los.
denken jullie dat sporen met grove of gladde wielen oplossing is ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:13

Ik ga morgen ook op sporen-jacht... en ik ga voor een redelijk kort spoortje met een glad wiel, deze zijn imo het zachtst.

Ik zou als ik jou was voor een wat scherper spoortje gaan, aangezien jij Z1 start ga ik ervan uit dat je beenhouding goed is en je dus niet met je hak omhoog in z'n buik zal zitten oid Knipoog
Want dan gaat mijn advies niet op Haha!
Waarom een scherpe?
Jij zegt dat hij dus als het ware was inkakt in de proefm dan kan een klein zetje met een scherp spoortje al genoeg zijn om hem even wakker te schudden en even wat meer 'show' en vuur bij je proef in te brengen Knipoog
Een wat langere stompe spoor of een lange spoor met grof wiel geven imo meer reactie dan een kleine knop-spoor of een kleine met wiel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:22

Ze zeggen inderdaad dat sporen met een grof wiel minder scherp zijn dan andere sporen. Maar ik gebruik ze op mijn paard niet meer.
Ik had ze ook, gebruikte ze alleen met wedstrijden, omdat hij er ook net ietsje beter op reageerde tijdens de proef. Maar op een gegeven moment had ik hem helaas een keer stukgeprikt, terwijl ik geen abnormale harde prikbewegingen had gemaakt, de wieltjes draaiden soepel, er zat geen haar tussen of vet oid en de randjes waren ook nergens scherp. Ik heb ze toen weer in de kast gelegd om ze een hele poos niet te gebruiken. Uiteraard het wondje goed schoongemaakt, al kon je het eigenlijk niet eens zien, behalve dan dat er bloed aan de haren kleefde en 0aan de spoor. De dag erna was er helemaal niks meer te zien. Ik heb die hele week nog zonder spoor gereden, voor de zekerheid, niemand doet zijn paard met opzet pijn immers, en ben daarna weer verder gegaan met mijn trainingssporen: een paar stompe sporen, een maatje langer dan op foto 1.
Een half jaar later ofzo heb ik de wielsporen weer eens uit de kast gepakt en gebruikt tijdens mijn les. Ik had van te voren de sporen helemaal nagekeken, of ze goed en soepel draaiden, of er geen scherpe randjes aan het wiel zaten etc. En weer ondanks normaal been gebruik bleek er op precies dezelfde plek als eerder bloed te zitten. Weer was het wondje zelf niet te vinden, alleen een rood nat plekje en een rode spoor. Nadien heb ik die sporen in de vuilnisbak gegooid, ik hoef ze niet meer, ik rijd lekker met mijn stompe sporen en vind het wel best.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:16

LiSSy schreef:
niet helemaal waar... een groot glad wiel is het minst scherpe wiel. die rol ik in ieder geval het liefst over mijn eigen benen heen Knipoog

Ik vind dat net scheermesjes Bloos.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:49

moet je wel een groot wiel hebben anouk Knipoog met die gladde wielen van bijvoorbeeld de pessoa sporen kom je nog niet eens door boter heen gesneden Haha!