Wie heeft er een oplossing voor het volgende probleem?
Ik heb nu 6 jaar een (naar het schijnt) New Forest Pony genaamd Dancimo. Hij is 15 jaar en een scheet van een pony. Hij heeft 1 probleem, een GROOT probleem. Hij kan niet zonder andere paarden. Dit is al zo sinds ik hem ken en heb.
Hij staat bij ons thuis samen met mijn shetje. Als ik ga rijden moet ik altijd mn shetje aan het halster meenemen of met iemand anders gaan rijden, als ik dit niet doe kom ik het erf niet af. Als ik samen met een ander paard of andere paarden ga rijden is er niets aan de hand, hij is heel oplettend en altijd haantje de voorste. Maar als ik alleen ga let hij nergens op, zodra hij doorheeft dat we alleen gaan is het hommeles. Hij gaat in volle vaart achteruit, bokken en stijgeren net zolang tot ik het opgeef. Dat duurt meestal niet zolang aangezien ik ook nog langs een drukke weg woon met veel vrachtverkeer. Hierdoor kan ik dus nooit een keer lekker alleen rijden en het is nu zover dat ik dus haast niet meer rijd. Een bak heb ik niet.
Ik heb een keer een weekend met hem bij een vriendin en haar paard gelogeerd een dorp verderop. De trailer in alleen gaat wel, hij hinnikt alleen de hele weg. Haar paardje kende hij al want we waren al eerder met elkaar wezen rijden. Het leek heel goed te gaan daar, maar zodra zij haar paardje uit stal haalde en Dancimo bleef staan ging hij weer helemaal uit zn dak. Hinniken, stijgeren, briesen, slaan... Alles wat hij normaal nooit doet in stal, alleen omdat het paardje dat hij kende uit stal liep terwijl er nog veel meer paarden op stal stonden. Het ligt dus niet aan de plek waar hij thuis staat, het is overal een probleem.
Het is een tijdje beter gegaan, mn zusje had les op hem op een stal een stukje verderop, eerst nam ik dan de shet mee op de fiets maar na enige tijd ging hij ook alleen, zolang we maar naar stal gingen, een andere weg nemen was geen optie want dan was het weer in volle vaart naar huis... Maar van de een op de andere dag vertikte hij het weer, er is in de tussentijd niks gebeurt waar hij van geschrokken is of iets, hij ging gewoon echt niet meer. Ik baal hier heel erg van want ik ben heel gek op mn paardje en wil er het liefst elke dag opzitten..... Ik heb alles al geprobeerd, steeds iets verder een stukje wandelen, op de fiest ernaast, met twee personen wandelen, stappend het erf af, dravend het erf af... niets lijkt te werken.
Ik weet t, tis een lang verhaal maar ik hoop echt dat iemand een oplossing heeft of een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen.
Alvast bedankt!