Trappen met hoeven uitkrabben

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

manoniwan

Trappen met hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:50

Hee Allemaal,
Mijn pony die vind het niet fijn om de achterhoeven uit te krabben. Eerst l\ging het nog wel maar nu trapt ze als ik al met mijn hand bij haar achterbeen kom. Maar als ik een peesbeschermer om wil doen is er geen probleem. Het is erg lastig. Het is me vandaag echt niet gelukt. Het kan zijn omdat ze een beetje hengstig is. Ik heb haar nog niet zo lang dus het kan zijn dat ze me nu aan het uitproberen is. Weet iemand tips??
Groetjezz

RUBYWHITE

Re: Trappen met hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:53

Apart dat ze het eerst niet deed en nu wel, is daar een reden toe? Als het vervelerij is zou ik het wel afstraffen met een tik of stemgeluid.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:56

ja apart. We hebben haar gekocht en heb toen wat geoefend een paar dagen, toen zijn we 2 weken op vakantie geweest , gister weer terug gekomen en vandaag gereden en toen was het probleem gekomen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:37

Gewoon blijven oefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:27

Als ze een dag haar voeten niet wil geven, wil ik dat nog niet meteen een probleem noemen.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:03

vandaag is rechts achter wel gelukt , maar Cassidy ik vind het wel een probleem als je pony trapt als je de achterhoef wil oppakken, het kan betekenen dat er dan misschien wel wat is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:13

Dan is er zeker wat, namelijk een probleem met het respect van het paard naar jouw toe. Ook al heeft hij ergens last van, hoeft hij nog niet gericht naar je uit te halen.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:30

Maar ik kan wel makkelijk daar borstelen op haar benen en haar peesbeschermers omdoen is ook geen probleem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:33

Je zou altijd nog eens een fysio naar de rug kunnen laten kijken, dan weet je zeker of er niet wat is.
De goedkopere oplossing is om wat aan de respectverhoudingen te doen, voordat je geld gaat uitgeven aan dierenartsen. Als een been wel lukt, en de andere niet, gok ik zomaar dat je paard loopt uit te proberen.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:36

Correct aangeven van de voeten moet al geleerd worden als veulen. En met de achterhoeven hebben veel veulens problemen. Ze zien dit vaak als "inbreuk op hun privacy".
Je pony tilt hier duidelijk ook zwaar aan. Veel tips kan ik je niet geven. Gewoon terug vanaf het begin beginnen. Wanneer ze haar voet ook maar iets opheft en niet de neiging heeft om te slaan: belonen! Wanneer ze wel neigt uit te halen: afstraffen. (stemgeluid) En opnieuw vragen! Tot er iets goeds uit komt: dan belonen en gerust laten. En de volgende dag opnieuw vragen en telkens een beetje meer vragen.
Met andere woorden: geduldig blijven en veel oefenen.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:37

mijn friese merrie doet dit ook met haar achterbenen, gewoon 1 of 2 keer naar achteren schokken.. lijtk wel omdat ze haar evenwicht dan even moet vinden (ze heeft een krom voorbeen)

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:43

Bedankt voor de tips! Haha! ik ga het morgen weer lekker proberen Knipoog

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:47

Probeer het been op te tillen maar niet gelijk uitkrabben. Til gewoon is het been op zonder iets te doen en beloon daar voor. Het zal een deel respect moeten zijn en ook gewenning.

Suc 6 ermee

P.S. een troost mijn paard heeft ook nog wel soms zoiets van moet dat nou?!

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:50

Wij doen ook wel bij lastige paarden, na het rijden uitkrabben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:59

Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:49

bedankt voor de reactie met dat touw. Het lijkt me ook een goede manier. Maaaar:P vandaag heeft m'n instructrise even geholpen en na een tijdje met rust en alles kon ik haar been oppakken zonder dat ze terug trok of uittrapte! Na het rijden nog een keer gewoon alleen de hoef oppakken en 5 seconde vast houden ongeveer en dat ging ook goed. Het kan zijn dat het misschien morgen weer wat minder gaat maar ik weet nu een goede manier dus ben blij haha:P Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:19

Fijn dat het goed ging, ze was je gewoon aan het uitproberen. Kan haast niet anders als ze het voorheen goed heeft gedaan en nu van de ene op de andere dag niet meer.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:00

Mijn paard sloeg ook van zich af als je z'n hoef wilde uitkrabben of bij de smid.
Als hij een schop gaf had hij een schop te pakken.
Nu is hij superbraaf en tilt keurig zijn voet op als ik mijn hand op z'n been leg en hij gedraagd zich keurig bij de smid Lachen

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:46

haha ja zo kan het ook Tong uitsteken

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:37

oow 1 van die van ons heeft hiervan ene periode gehad.. heb gewoon vastgehouden..als ze zo lomp bleef doen gewoon vasthoude ... ze houd toch niet lang vol omdat ze anders op dr bek zou gaan...

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:59

Ik heb dit ook gehad met een pony op stal. Vanaf dag 1 lukte het al niemand om haar achterhoeven uit te krabben. we mochten haar aan het begin niet eens aanraken. Ik heb daarmee gewerkt, en op het laatst waren alleen die achterhoeven nog een probleem.
Het was me al eens gelukt om de ene uit te krabben, dus ik wist dat ze het wel kon, maar gewoon niet wou.
Ik had snoepjes meegenomen in mn zak. en ben gewoon rustig gaan vragen haar been op te tillen. als het me dan lukte om hem op te tillen trapte ze, of ging ze al haar gewicht erop zetten terwijl ze haar been dan strekte..
zodra ze een trap gaf, kon ze er weer 1 terugverwachten. en mooi dat ze hem daarna gaf. gewoon rustig.
Het is mischien niet de beste oplossing, en ik schop of sla bijna nooit. maar in het geval van deze pony was het echt nodig haar op haar plek te zetten. Ze mag veel flikken maar trappen is er dus echt niet bij.
Zodra ze netjes haar voet gaf heb ik haar als een debiel beloond.
Toen de andere hoef, weer hetzelfde verhaal.
Als je haar been aan de onderkant pakt, en een stukje schuin trekt, zodat haar hoef iets verschuift, proberen ze hem weer recht te zetten, ze tillen dan zelf een been al ietsje op. Meestal pak ik dan meteen het voetje, en kan ze niet veel mer beginnen. Daarna meteen weer belonen.
Er is nu geen probleem meer.
Ik moet wel zeggen, dat dit een uitzonderlijk moeilijke pony was in de omgang. maar met veel geduld, en uit eindelijk deze handelingen is ze nu wel ontzettend braaf...

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:34

Leuk dat je dat zo vertelt NoOoMie ! Zoals jij het nu ongeveer vertelt, zo doet/deed mijn pony ook! Het gaat nu stukken beter! Eerst deed ik alleen even oppakken en nu kan ik de hoeven ook uitkrabben! ze legt haar gewicht soms wel helemaal op dat ene been maar echt het gaat steeds beter! ben er heel blij mee hihi!

solly9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:02

mijn pony had hier ook last van ik heb gewoon een paar wortels gepakt in mijn zak gestopt en ben toen rustig naar haar been gelopen en opgetild als ze gaat schoppen hou je gewoon vast is heel moeilijk maar probeer het als je het been 5 seconden in de lucht kan houden als dat lukt geef je haar een worteltje probber je het nog een paar keer dan stoppen als je dit te vaak doet word het vervelend voor de pony en gaat hij zich nog meer verzetten
dat doe je 3 keer s,ochtends s,middags s,avonds
zo leer je hem langer zijn voet in de lucht te houden eerst 3 sec steeds 1 sec erbij als dat lukt doe je grotere sprongen

mvg solly9