Het gaat nu prima met Norton. Ik heb inmiddels drie of vier jaar en eigenlijk steigert hij nooit alleen als hij iets echt niet wil of durft. Inmiddels heb ik me daarbij neergelegd en verzin ik gewoon meestal iets anders om toch van hem gedaan te krijgen wat ik wil. Hij is inderdaad echt niet vals en superlief. Meestal vindt hij alles goed, maar hij laat niet meer over zich heen lopen. Ik denk dat er daarvoor te veel met hem is gebeurd. Alleen naar het bos is en blijft wel een probleem dat is zo lang als je weg bent een gevecht of je nu van huis gaat of naar huis toe. Hij zal altijd blijven staken en klieren. Straffen lost niets op daar is hij te veel voor geslagen en geschopt. Met andere paarden naar het bos gaat prima. Ik rijd dan voorop, achterop of tussenin dat maakt niet uit. Het is denk ik ook meer een soort angst bij hem. Ik rijd recreatief en dressuurmatig met hem. Heb zelf jaren wedstrijden gereden (M en Z niveau) bij de pony's en daarna heb ik voor diverse mensen gereden. Toen ik hem kocht hebben ze me ook eerlijk verteld waarom hij werd verkocht. Ik ben bij hem eigenlijk weer opnieuw begonnen. Ik kon er in het begin alleen maar opzitten (voorwaarts rijden) en mocht eigenlijk geen contact met zijn mond hebben want dan verkrampte hij helemaal. Nu is dat allemaal een stuk beter geworden. Hij loopt braaf aan de teugel en is goed te rijden. Alleen doorzitten blijft hij eng vinden. Ik denk dat hij daar ooit iets heeft meegemaakt. Longeren is ook zoiets raars met hem. Ik denk dat ze hem hebben vastgebonden, want hij loopt met alleen een halster om al aan de teugel aan de longerlijn.
Misschien een rare vraag maar weet jij hoe hij aan dat litteken op zijn hoofd komt als je ervoor staat aan linkerkant boven zijn oog. Had hij dat al toen jij hem kende? Bovendien heeft hij ook maar halve voortanden. Ik denk dat ze hem ooit met een stok geslagen hebben. In het begin toen ik hem net had was hij ook kopschuw en erg chagarijnig op stal. Dat is nu allemaal verleden tijd hoor. Hij is super vriendelijk en aanhankelijk geworden.