[EG] Wie kent Norton?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norton

[EG] Wie kent Norton?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:28

Ik heb een sinds drie jaar mijn paard Norton. Hij is op dit moment 11 jaar oud. Ik rijd recratief dressuurmatig met hem. Hij schijnt vroeger een lastig en moeilijk paard geweest te zijn wat veel steigerde en staakte. Dat is nu eigenlijk niet meer echt een probleem. Hij heeft nog wel problemen met de reactie op het been, omdat hij ernstig is afstompt. Kent iemand hem? Verder is hij echt super braaf en heel aanhankelijk.

[Edit Justy: vraag om foto's van vader/moeder verwijderd, TS kan hiervoor beter een apart topic openen op FB]

Justy

Re: Wie kent Norton?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:36

FB --> OV

vanini

Re: [EG] Wie kent Norton?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:59

mmm, hoe ziet hij uit? bruin met bles? witten beentjes? waar mont ie vandaan? Wat is zijn vader?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 19:06

Norton is bruin met zwarte manen en staart. Hij heeft 3 witte benen en is ongeveer 1.69 cm. Ik heb hem gekocht via Gina van paardenaanbod. Daarvoor is hij van meisje geweest met de naam Miranda. Zij komt uit Limburg. Ze is ook nog een keer komen kijken naar hem. Zij heeft hem destijds verkocht omdat hij steigerde. Doet hij eigenlijk nooit behalve bij angst of onzekerheid. Hij is best dominant en je moet hem wel laten weten wie de baas is maar dan op een manier waardoor je toch respect voor hem hebt. Je kan hem niet ongestraft afstraffen want dan wordt hij echt pissig. Zijn vader is Excellen W, zijn moeder is Haranta. De vader van zijn moeder is Kaiserstern.

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:50

aja dan ken ik m heel goed. ik heb jarenlang bij eed meyer (landgraaf) de paarden beleerd en op wedstrijd uitgebracht. Miranda reed hier ook. Ze hebben norton als 3-jarige gekocht. Hij was echt een brave sul. Op wedstrijd was hij ook heel lief. na een paar jaar zijn ze bij eed weggegaan en toen is er het een en ander misgegaan. (Ik was in die tijd zelf ook weg) De mensen van haar nieuwe stal zeiden dat norton vals was en dat ze m moesten weg doen. Ze kreeg ook les van die mensen. Norton ging alleen nog maar de lucht in en bleef dan hangen en sloeg met de benen.
mijn moeder was goed bevriend met de moeder van miranda en zei vroeg toen of ik niet kon helpen. Ik ben hem toen een tijd gaan rijden. In het begin is hij idd en paar keer vies omhoog gegaan. Ik heb hem toen veel voorwaarts met los contact gereden en na een tijdje was hij weer zo mak als een lammetje. Ik denk zelf dat ze met een verkeerde methode hebben gereden,mede door die mensen op de andere stal. Je moet weten dat miranda en haar ouders mensen zijn die makkelijk over zich heen laten lopen en alles aannemen. ik denk dat hij teveel in de krul is getrokken (oa veel longewerk heel strak bijgezet enz) en toen als uitweg de lucht in is gegaan.
Ze wilden hem eigenlijk niet verkopen en miranda is toen weer zelf gaan rijden. Na een tijdje ging dit toch niet meer,omdat ze angst had gekregen.
was wel jammer,want het was wel een scheetje.

Dus nu gaat alles goed?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 11:06

Het gaat nu prima met Norton. Ik heb inmiddels drie of vier jaar en eigenlijk steigert hij nooit alleen als hij iets echt niet wil of durft. Inmiddels heb ik me daarbij neergelegd en verzin ik gewoon meestal iets anders om toch van hem gedaan te krijgen wat ik wil. Hij is inderdaad echt niet vals en superlief. Meestal vindt hij alles goed, maar hij laat niet meer over zich heen lopen. Ik denk dat er daarvoor te veel met hem is gebeurd. Alleen naar het bos is en blijft wel een probleem dat is zo lang als je weg bent een gevecht of je nu van huis gaat of naar huis toe. Hij zal altijd blijven staken en klieren. Straffen lost niets op daar is hij te veel voor geslagen en geschopt. Met andere paarden naar het bos gaat prima. Ik rijd dan voorop, achterop of tussenin dat maakt niet uit. Het is denk ik ook meer een soort angst bij hem. Ik rijd recreatief en dressuurmatig met hem. Heb zelf jaren wedstrijden gereden (M en Z niveau) bij de pony's en daarna heb ik voor diverse mensen gereden. Toen ik hem kocht hebben ze me ook eerlijk verteld waarom hij werd verkocht. Ik ben bij hem eigenlijk weer opnieuw begonnen. Ik kon er in het begin alleen maar opzitten (voorwaarts rijden) en mocht eigenlijk geen contact met zijn mond hebben want dan verkrampte hij helemaal. Nu is dat allemaal een stuk beter geworden. Hij loopt braaf aan de teugel en is goed te rijden. Alleen doorzitten blijft hij eng vinden. Ik denk dat hij daar ooit iets heeft meegemaakt. Longeren is ook zoiets raars met hem. Ik denk dat ze hem hebben vastgebonden, want hij loopt met alleen een halster om al aan de teugel aan de longerlijn.

Misschien een rare vraag maar weet jij hoe hij aan dat litteken op zijn hoofd komt als je ervoor staat aan linkerkant boven zijn oog. Had hij dat al toen jij hem kende? Bovendien heeft hij ook maar halve voortanden. Ik denk dat ze hem ooit met een stok geslagen hebben. In het begin toen ik hem net had was hij ook kopschuw en erg chagarijnig op stal. Dat is nu allemaal verleden tijd hoor. Hij is super vriendelijk en aanhankelijk geworden.