Miijn paard is kopschuw

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

Miijn paard is kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 17:26

Haaj, mijn pard is kopschuw.. hoe moet ik er voor zorgen dat ze het minder eng vind om iemand aan haar hoofd te laten komen..? Het is heel moeilijk voor me met bijv. hoofdstel aandoen en vooral uitdoen lukt me nooit alleen want ze springt achteruit en dan blijft t bit misschien achter de kiezen haken.. Huilen echt heel irritant en ik hoo pdat er veel op word gereageerd Haha!

ellepel

Re: Miijn paard is kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:36

100 keer op een dag aan haar hoofd friemelen Haha!

als je bezig gaat met halster of hoofdstel,dan deze omdoen...eraf halen,omdoen,eraf halen. echt doe maar 20 keer achter elkaar..
ik heb een tuttie gehad die vanwege vastzitten met halster aan een haak dus verschrikkelijk kopschuw was daarna.
ik ben toen echt heel vaak aan haar hoofd gaan zitten friemelen.
praten,belonen met brokje of aai.

en met halster omdoen hetzelfde, zat dat eenmaal, dan deed ik hem weer af en weer erom, na enkele dagen had zij door dat t helemaal niet zo eng was en was t gelukkig over... gewon meerdere malen achter elkaar dat ding dus op en af doen...

veeeeeeeel geduld, komt wel weer goed! Haha!

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:51

ellepel schreef:

als je bezig gaat met halster of hoofdstel,dan deze omdoen...eraf halen,omdoen,eraf halen. echt doe maar 20 keer achter elkaar..
ik heb een tuttie gehad die vanwege vastzitten met halster aan een haak dus verschrikkelijk kopschuw was daarna.

en met halster omdoen hetzelfde, zat dat eenmaal, dan deed ik hem weer af en weer erom, na enkele dagen had zij door dat t helemaal niet zo eng was en was t gelukkig over... gewon meerdere malen achter elkaar dat ding dus op en af doen...

Ben het hier helemaal mee eens veel geduld en deze manier brengt wonderen.

Gr Jeroen

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:54

Ik las eens in een boek iets over lege zakken voer aan touwen in de stal hangen, op hoofdhoogte, waar het paard dan tussendoor moet om bij zijn etensbak te komen. Zo went hij aan dingen om zijn hoofd heen. Hij moet wel, want anders krijgt hij honger Tong uitsteken

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:26

wij hadden ook een merrie op stal, en die was ook kopschuw.
we hebben gewoon uiren bij haar gezeten en ze kwam uit nieuwschierigheid naar ons toe en langzaam aan konden we haar weer kriebelen, dit wekrt goed voor het vertrouwen. en ook voor de band tussen pony en zijn of haar mens.
veel succes verder.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 07:59

Bedankt.. Haha! iiCk kan jUllie hulp gOed gebruiken!! 't Halster omdoen enzo lukt eigenlijk wel.. maar als je bijv. met een sponsje of borsteltje op 'r hoofdje komt is ze wel heel bang.. Hoofdstel is helemaal een probleem... Verdrietig

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:17

Iranda schreef:
Ik las eens in een boek iets over lege zakken voer aan touwen in de stal hangen, op hoofdhoogte, waar het paard dan tussendoor moet om bij zijn etensbak te komen. Zo went hij aan dingen om zijn hoofd heen. Hij moet wel, want anders krijgt hij honger Tong uitsteken

Heb je dat ook zelf geprobeerd? Ben wel; benieuwd of t werkte namelijk..K denk persoonlijk dat als een paard echt bang is, dat ze dan nog liever niet eet dan dat ze door die touwen gaat..Doorzetters zitten er natuyurlijk altijd bij Knipoog Maar dat ligt ook wel aan het paard..

K zou het probleem ook oplossen met geduld en veel praten!!! Veel lieve woordjes zeggen en op lieve, rustige toon tegen haar praten..Zo kun je haar op dr gemak stellen..Zelf praat ik ook altijd tegen mn paard..K vertel zelfs wat ik ga doen als ik iets "engs"/vervelends ga doen..Dan is ze beetje voorbereid..Nou suc6 ermee!!!!

MissFoetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:16

Iranda schreef:

Klopt! Wij hebben het ook met die van ons gedaan. Die was echt mega kopschuw. Hebben we repen afgescheurt uit een laken en boven de voerbak gehangen. Na een tijdje hadden we nergens meer problemen mee en hebben we ze er weer weggehaald.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:20

Toen ik mijn 2e pony kocht, was hij ook een beetje kopschuw, dit omdat hij weleens klappen had gehad, Hij was eigenlijk ook totaal niet opgevoed. Dit heb ik goed gekregen, met veel aandacht geven, extra veel bij zijn hoofd komen en te belonen, Nu doet hij het eigenlijk niet meer. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:52

Als je bij het hoofd bezig bent, altijd naar beneden vragen. Alleen als het hoofd lager is kunnen ze leren dat het misschien toch wel meevalt Knipoog
Bij een kopschuw paard kun je heel goed met TTEAM werken, zowel de touches als de oefeningen aan de hand.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:22

ellepel schreef:

IDD is dit de beste manier!

ik had een verzorgpony die was kopschuw heb gewoon ontzettend veel met der geknuffeld..
en tijdens het knuffelen ook ontzettend veel haar hoofd geaait en haar beloond als ze braaf bleef staan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:27

Citaat:
Als je bij het hoofd bezig bent, altijd naar beneden vragen. Alleen als het hoofd lager is kunnen ze leren dat het misschien toch wel meevalt
Bij een kopschuw paard kun je heel goed met TTEAM werken, zowel de touches als de oefeningen aan de hand

zoiets heb ik toen bij de mijne toen ook gedaan, bij zachte druk op het hoofd, net iets voor de oren zeg maar, hield ik een brokje voor haar neus en zo ging ze dan naar beneden toe....
hielp wel erg goed moet ik zeggen...

je ziet t ook vaak bij paarden die het hoofd hebben gestoten en eigenlijk een beurse plek tussen de oren hebben zitten, of paarden die vast hebben gehangen met het halster dus....

kwestie van echt veel geduld, niet teveel in 1 willen,maar rustig opbouwen.,

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:33

iiCk_angel schreef:
Bedankt.. Haha! iiCk kan jUllie hulp gOed gebruiken!! 't Halster omdoen enzo lukt eigenlijk wel.. maar als je bijv. met een sponsje of borsteltje op 'r hoofdje komt is ze wel heel bang.. Hoofdstel is helemaal een probleem... Verdrietig

Naderen en terugtrekken is hier de ideale manier denk ik.
En daar bedoel ik mee: ga eerst eens lekker met het sponsje haar schouder aaien, ga daarna naar haar hals. En zo steeds iets hoger. Hou je paard goed in de gaten. Zodra ze reageert, haar hoofd omhoog doet of wat dan ook, ga je weer naar beneden tot op het punt dat het goed ging. Zo ga je steeds weer ietsjes omhoog. Op een gegeven moment kan je haar overal aanraken, maar geef haar de tijd.
Dit kan je met het hoofdstel ook doen, ga haar eerst eens over haar hele lijf kroelen met het hoofdstel, en ga zo steeds verder naar haar hoofd. Aai gewoon maar eens met het hoofdstel over haar hoofd. Dan kun je hem op het laatst gewoon in doen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:11

mijn aprd was toen we haar kregen ook hele erg hofodschuw. halster en hoofdstel omdoen mwas geen probleem. maar voor de rest was ze altidj super onrustig. en als je je hand omhoog deed stomnd ze al haast te trillen. ik zou juist niet te veel aan har hoofd komen. ja af en teo een aai. maar niet bewust haar hofod gaan vast houden. tenminste die van mij vind het heel vervelend als ik met mijn hand op har hofod ga. bij de oren en neus is alles prima. maar daar meot ik eht gewoon met rust laten. ik zou gewoon laten merken dat ze je kan vertrouwen. en veel oefenen en haar belonen wanneer je rustig een hoofdstel om hebt kunnen doen. en een klopje geven op haar hals. en vooral nooit ineens met je hand omhoog slaan. succes ermee.. en geloof me het wordt minder!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:12

Toen ons paard kwam hoefde je haar niet eens aan te raken op haar hoofd, en nu helemaal niet meer..

Haal haar af en toe aan, niet té vaak.. Wees rustig in haar omgeving, maak geen wilde bewegingen. Sla nooit maar dan ook nooit opp, of rond haar hoofd. dan komt alles op een goed moment wel goed

donnala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:58

Gewoon doen! Aai haar maar eens lekker achter haar oren, en stop vooral niet als ze zich wegtrekt!Stop pas als ze haar hoofd wat omlaag doet, ga zo elke keer een beetje langer door tot ze het helemaal gewoon is.Als je haar laat wegtrekken gaat ze het nooit leren, want ze rent weg van haar angst, dan mag je juist niet ophouden anders leert ze dat wegrennen goed is.Een paard beloon je met rust, en niet met voedsel (heeft geen beloningswaarde want gras staat overal dus daar doen ze geen moeite voor , tegenover een hond die doet alles voor eten)je staat gewoon voedsel af voor de ranghogerige als je beloont met voedsel .

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:17

Eén woord; Rust.
Niks overhaasten, je maakt het op die manier alleen maar erger.
Niet afstraffen, alleen belonen bij goed gedrag.
Rustig beginnen met aaien, borstelen over haar hoofd, steeds een stapje verder.
Ik kocht mijn paard van een manege, ontzettend kopschuw.
Na een kleine maand was dit compleet over, gewoon omdat hij wist dat ik hem iedere dag aandacht kwam geven.
Het kan dus ook een kwestie van vertrouwen zijn.

Heel veel succes.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:50

Mijn VZP heeft het ook, je han niet bij z'n oren of ergends daar in de buurt komen, tegenwoordig lukt dat gelukkig al véél beter nu kan je gewoon zelfs met een borstel bij z'n oren in de buurt komen..
Hoe ik dat heb gedaan..?

Vanuit zijn nek met je vingers 'naar bover lopen' dan voelt hij het aankomen en schrikt hij niet meer.. en als hij dan niet met zijn hooft naar achter gaat hangen en gewoon laat gebeuren is het goed en beloon je hem. overal met heel veel gedult en rustig naar dat plekje toe lopen met je vingers zodat hij het maar voelt.. En blijven praten/gerust stellen.. hij moet je vertrouwen hebben, dan ben je al een heel eind.. Ja

Succes.. Lachen

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 01:23

PinkiiY schreef:
iiCk_angel schreef:

Naderen en terugtrekken is hier de ideale manier denk ik.
En daar bedoel ik mee: ga eerst eens lekker met het sponsje haar schouder aaien, ga daarna naar haar hals. En zo steeds iets hoger. Hou je paard goed in de gaten. Zodra ze reageert, haar hoofd omhoog doet of wat dan ook, ga je weer naar beneden tot op het punt dat het goed ging. Zo ga je steeds weer ietsjes omhoog. Op een gegeven moment kan je haar overal aanraken, maar geef haar de tijd.
Dit kan je met het hoofdstel ook doen, ga haar eerst eens over haar hele lijf kroelen met het hoofdstel, en ga zo steeds verder naar haar hoofd. Aai gewoon maar eens met het hoofdstel over haar hoofd. Dan kun je hem op het laatst gewoon in doen.

Zo zou ik het ook doen! Mijn paard is niet echt kopschuw maar vind friemelen aan zijn hoofd ook niet zo fijn...
Alleen soms zijn er wel eens dingen die bij het hoofd moeten gebeuren en dan doe ik het ook op deze manier. Je bent wat langer bezig maar dat vind ik niet erg.
(Ik doe het nu trouwens ook vaker tussendoor zonder dat ik verder echt met een borstel of spons aan de gang ga, gewoon voor het vertrouwen)

nomitj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:12

Hoi,
Ik heb ook nog zo'n paardje geweten!
Dat is inderdaad enorm ambetant!
Ik zou haar hoofdje voorzichtjes proberen te aaien en veel het hoofdstel of de halster aan en af doen!
Normaal zou dat wel goed moeten helpen!
Nog veel succes met je paardje

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:53

zoals hier overal al wordt gezegd, gewoon rustig aan, stapje voor stapje, belonen. en vooral zelf rustig blijven, liedjes zingen of tegen je pony praten ofzo Lachen
mijn pony is een beetje raar kopschuw, met halster of hoofdstel nooit een probleem, maar hij trekt wel zn hoofd weg als ik wil aaien of borstelen, pas als we echt al een tijdje aan het knuffelen zijn laat ie t zomaar toe. en als ie zn hoofd wil schuren..