Waarom vind jij jezelf een goede instructeur/ instructrice?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Waarom vind jij jezelf een goede instructeur/ instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 20:41

Er zijn bepaalde gebruikers op bokt waarvan ik denk, van jou zou ik best wel eens les willen hebben. Gewoon omdat hun antwoorden mij heel erg aanspreken en ik denk wel van hen te kunnen leren. Soms weet ik dat die personen daadwerkelijk instructrice zijn en soms heb ik geen idee of deze mensen wel of geen les geven.

Daarentegen zijn er ook gebruikers waarvan ik wel weet dat ze lesgeven maar waarvan ik gezien de dingen die ze op bokt plaatsen never nooit les zou willen krijgen. Toch vinden ze zich zelf waarschijnlijk een goede instructeur/trice.

Daarom mijn vraag waarom vind jij jezelf een goede instructrice.
En als je geen instructrice bent. Denk je dat je het wel zou kunnen en waarom dan wel.

Anoniem

Re: Waarom vind jij jezelf een goede instructeur/ instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:46

Goede vraag die je daar stelt.

Eerlijk gezegd denk ik dat ik voor kinderen (10-11) een best behoorlijke instructrice ben. Hoop alles op een makkelijke manier uit te leggen, verklaar dingen (dus ook waarom ze iets moeten doen), vraag of ze zelf voelde hoe iets (mis)ging voor ik meteen zeg wat anders moet, blijf niet hameren op één onderdeel, breng variatie (soms B-ruiters stukje laten wijken voor kuit, geeft ze beetje zelfvertrouwen, erg belangrijk op die leeftijd). Ook zijn de ouders tevreden en geef ik als nodig is, hen wat uitleg. Zo kunnen ze zelf thuis trainen.

Of ik goed zou zijn voor volwassenen? Ik twijfelde of ik de ORUN zou gaan doen, vond mezelf er niet goed genoeg voor. Maar van verschillende mensen hoor ik dat ik er juist erg geschikt voor zou zijn. De paar keer dat ik volwassenen heb lesgegeven, merk ik wel dat ik bang ben dat ik niet serieus genomen word, terwijl ze eigenlijk altijd wel geloven wat ik zeg. Daar moet ik dus nog in groeien. Wel zo goed als besloten ORUN te gaan doen, hier vind ik misschien mijn zelfvertrouwen (en een extra basis)

rhijnauwen

Re: Waarom vind jij jezelf een goede instructeur/ instructri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:30

hoe kan iemand zichzelf goed vinden? het is meer een vraag voor de leerlingen van een instructrice (die vraag is volgens mij ook al vaker gesteld op bokt)
ik vind iemand een goed instructeur/instructrice wanneer hij gemotiveerd is, niet aan de bakrand hangt, niet met anderen staat te kletsen tijdens de les of gaat telefoneren. Hij /zij moet kunnen uitleggen/motiveren/onderbouwen waarom iets zo moet, wat de ruiter/amazone moet VOELEN zodat diegene ook zelfstandig aan de slag kan wanneer er niemand in het midden staat.
De instructeur staat er als een soort spiegel voor de ruiter/amazone, legt alles uit (ja ook elke keer(indien nodig) de hulpen voor bv het aandraven, rijden van een volte etc.) kortom de basis! alle kunstjes komen dan vanzelf wel. De lessen zijn niet eenzijdig, het is goed wanneer er communicatie plaatsvind tijdens en na de les, de ruiter/amazone moet kunnen zeggen wat hij/zij voelt/ervaart. etc.
Een goede instructeur is betrokken bij de combinatie, heeft respect en liefde voor het paard en is eerlijk en oprecht tegenover zowel het paard als de ruiter/amazone. Een goed instructeur geeft met plezier les (komt niet zijn lesje volpraten) staat open voor andere ideeen en meningen en kan een heel blij gevoel krijgen als er zelfs maar een paar pasjes goed gaan (en ook balen wanneer iets niet lukt)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:54

rhijnauwen schreef:
hoe kan iemand zichzelf goed vinden? het is meer een vraag voor de leerlingen van een instructrice (die vraag is volgens mij ook al vaker gesteld op bokt)
ik vind iemand een goed instructeur/instructrice wanneer hij gemotiveerd is, niet aan de bakrand hangt, niet met anderen staat te kletsen tijdens de les of gaat telefoneren. Hij /zij moet kunnen uitleggen/motiveren/onderbouwen waarom iets zo moet, wat de ruiter/amazone moet VOELEN zodat diegene ook zelfstandig aan de slag kan wanneer er niemand in het midden staat.
De instructeur staat er als een soort spiegel voor de ruiter/amazone, legt alles uit (ja ook elke keer(indien nodig) de hulpen voor bv het aandraven, rijden van een volte etc.) kortom de basis! alle kunstjes komen dan vanzelf wel. De lessen zijn niet eenzijdig, het is goed wanneer er communicatie plaatsvind tijdens en na de les, de ruiter/amazone moet kunnen zeggen wat hij/zij voelt/ervaart. etc.
Een goede instructeur is betrokken bij de combinatie, heeft respect en liefde voor het paard en is eerlijk en oprecht tegenover zowel het paard als de ruiter/amazone. Een goed instructeur geeft met plezier les (komt niet zijn lesje volpraten) staat open voor andere ideeen en meningen en kan een heel blij gevoel krijgen als er zelfs maar een paar pasjes goed gaan (en ook balen wanneer iets niet lukt)

en daarom les ik bij jou mariette!!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 11:05

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden.

rhijnauwen schreef:

Ik weet het, het is niet gebruikelijk om aan te geven waarom je jezelf goed vind. Het wordt al gauw als opscheppen gezien. Toch zou ik het leuk vinden als de instructrices hun bescheidenheid overboord gooien en vertellen waarom ze zich zelf goed vinden.

De instructeur staat er als een soort spiegel voor de ruiter/amazone, legt alles uit (ja ook elke keer(indien nodig) de hulpen voor bv het aandraven, rijden van een volte etc.) kortom de basis! alle kunstjes komen dan vanzelf wel. De lessen zijn niet eenzijdig,

Bovenstaande dingen zijn allemaal dingen die iemand tot een goed instructrice maakt. Maar zijn heel algemeen. Ik zou graag meer iets persoonlijks horen zoals in het voorbeeld van Haike. Zij geeft aan waarom ze zich zelf goed vind en ook waar ze zich nog in kan verbeteren.het is goed wanneer er communicatie plaatsvind tijdens en na de les, de ruiter/amazone moet kunnen zeggen wat hij/zij voelt/ervaart. etc.)

Zoals dit bijvoorbeeld. Mag ik hieruit concluderen dat je jezelf een goede instructrice vind omdat je goed kan communiceren en omdat je de ruiters ook de gelegenheid geeft om aan te geven wat ze er zelf van vinden?
Laatst bijgewerkt door lindsey op 30-07-06 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:05

Mijn eigen mening, hoop maar dat mijn lesklantjes het ermee eens zijn Haha!

Goede punten in mijn lesgeven: ik begin bij de basis, bij sommige combinaties begint dat zelfs al in de omgang met het paard ipv vanuit het zadel, enthousiast in het lesgeven, stap voor stap gaan, positieve dingen net zo goed proberen te benoemen als de leerpunten, na de les samen even evalueren (wat heb ik gezien en zij gevoeld, volgende stappen in het leerproces), thuis nog over problemen uit de les nadenken over eventuele andere oplossingen die minder voor de hand liggen, en ik neem tijdens mijn les geen GSM aan.

Leerpunten voor mezelf: Teveel praten in de les (maakt het ooit wel onduidelijk), ik moet meer vragen of wat ik zeg ook begrepen wordt, controleren of ze ook voelen wat er onder hen gebeurd en minder chagrijnig worden als ruiters geen zin hebben om iets te doen want ze gaan er echt niet fanatieker op rijden als ik uit mijn hum ben.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 11:30

Urielle ik weet dat jij nog studeert om lerares te worden in het onderwijs. Zelf zou ik denken dat je daardoor een betere instructrice bent / wordt omdat je daar ook geleerd wordt hoe je les moet geven. Ik zou denken dat je hierdoor beter in staat bent om iets over te brengen. Zelf noem je het echter niet.
Omdat je zelf vind dat het niets toevoegt aan je manier van lesgeven?

Zo staat er op marktplaats bijvoorbeeld iemand die zich zelf aanbiedt als instructrice die er bij vermeld dat ze afgestudeerd psychologe is. Ze geeft ook aan dat ze daardoor in staat is om ruiters beter te begleiden in het rijden van wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 30-07-06 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:35

ik vind mezelf geen goede instructrice!
ik kan dingen niet goed overbrengen als mensen zelf nog in de leer zijn! zodra mensen dus langer rijden en ik alleen bezig ben met perfectioneren en hun aanwijzingen geef gaat het wel goed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:37

Nee, ik geef eigenlijk alleen privelessen en dat een op een contact is toch wel fundamenteel anders dan een klas met 30 leerlingen voor je neus. Mijn lessen op een middelbare school zijn qua falen of slagen ook heel erg afhankelijk van de manier waarop ik lesstof overbreng (werkvormen) en dat kom ik in de paardrijlessen minder tegen omdat ik toch hoop dat de ruiters rijden voor hun plezier en niet hun schooldag vol zitten maken. Puur docerend lesgeven (wat voor een klas leerlingen niet vol te houden is qua concentratie) lijkt nog het meest op paardrijles geven en daarbij is het heel belangrijk dat je je enthousiasme voor je onderwerp over kunt brengen. Aangezien ik uberhaupt ontzettend graag lesgeef - in wat dan ook - zit het enthousiasme verder wel goed.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:30

lindsey schreef:
Mag ik hieruit concluderen dat je jezelf een goede instructrice vind omdat je goed kan communiceren en omdat je de ruiters ook de gelegenheid geeft om aan te geven wat ze er zelf van vinden?[/i]

ik vind dat moeilijk te zeggen over jezelf, maar doe wel mijn best om het zo goed mogelijk te doen. Ik volg de bladen, clinics, etc. daarnaast jureer ik (en heb in het grijze verleden op de pedagogische academie gezeten) ik vind het in elk geval heel erg LEUK om les te geven!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:17

Hmm ik denk dat ik vooral heel snel kan zien waar er bepaalde problemen zitten. Ik denk dat ik best veel oog hebt voor het rijtechnische in het rijden, ik zie of een paard scheef is en welke kant op, of hij wel of net niet helemaal nageeft, in balans loopt etc en door de ervaring die ik heb met de scholing van jonge paarden weet ik daar ook de oplossingen voor. Ik werk heel erg veel aan de basis ook in de oefeningen.

Wel heb ik weinig tot geen geduld met minder gemotiveerde ruiters, ik wil echt dat iemand er volledig voor gaat en gelooft in het systeem waarin hij rijdt. Ook fanatiek en gedreven is, anders kan ik er weinig mee. Dan word ik echt geirriteerd en zeg al meteen dat ze een andere instructrice moeten zoeken als ze zo blijven zeuren. "Ja maar dit, ja maar dat, maar het lukt niet...." Boos!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:28

Ik geef zelf les aan beginnende ruiters met motivatie, vaak volwassenen en ook aan kinderen rond de 12 jaar die het wel kunnen, maar meer willen dan het stappen-draven-galopperen verhaal. Ik denk dat ik erg creatief ben in het bedenken van oefeningen die het eindresultaat positief beinvloeden. Ik probeer de ruiters dmv een andere oefening het gevoel te geven wat ze dus bij de ene moeten krijgen.
Mijn volwassen lessers geven vaak in een algemene les (standaard oefeningetjes) een probleem aan waar ze aan willen werken. Ik help ze ermee en probeer ook vooral aan te geven 'waarom', zodat ze ook een betekenis er aan verbinden en het zo beter onthouden. Bij de wat oudere kinderen probeer ik dit ook. Gelukkig kan ik dingen goed verwoorden tegenover kinderen door mijn ervaring in het basis onderwijs en kleine zus. Als ik een probleem zie bij een ruiter, bijt ik me er in vast en ga proberen dat te verbeteren. De les erna herhaal ik dat ook weer en zo zie je ook echt resultaat!
Ook probeer ik alle lessers die niet op hun eigen paard rijden, respect voor het paard en betekenis van de dressuur mee te geven, dus dat ze weten waarom ze het doen, en waarom het dan ook zo hoort. Dit is mij vroeger namelijk nooit verteld op de manege waar ik reed. Het was gewoon zo. Op de opleiding die ik gedaan heb, werd er vooral gericht op de uitleg rondom het dressuren. Daardoor ben ik zelf zoveel bewuster gaan rijden!

Het is een intensieve manier van lesgeven voor zowel mij als de ruiter, maar ik zet me altijd voor de volle 100% in, zet dus ook mijn telefoon uit en vermijd andere dingen/gesprekken.
En vooral als je resultaat ziet is dat helemaal geweldig en dan weet je weer waarom je het doet Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:40

tja...
Ik vind mezelf wel een redelijk goede instructeur. Dat merk ik aan mijn resultaten. Ik kan echter net als suzanne zegt niet lekker lesgeven aan mensen die er geen zin in hebben of helemaal geen band hebben met hun paard. Daar wordt ik redelijk moedeloos van. Ik vraag ook geen vast bedrag voor mijn lessen maar vraag aan de mensen wat ze er voor over hebben. Dan kan ik meteen inschatten hoe fanatiek ze zijn.
Ik ben vrij streng maar breng de dingen wel positief. Ik praat dus niet over wat er allemaal niet goed gaat maar ik geef aan waar verbeterd moet worden en vooral hoe dat moet. Bij een fanatiekeling vind ik het ook geen enkel probleem om alles 100 keer te herhalen en blijf ik rustig.
Ik heb veel ervaring met het lesgeven aan pubers en volwassenen. Ik heb jaren lang instructie gegeven aan deze leeftijdscategorien in het zeilen. Op zeilkampen. Vaak gaat het erom dat je de mensen geconcentreerd houd. Daar ben ik wel redelijk allert op. Zakken ze daar in weg dan las ik een pauze in.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:03

wel apart oosterhoff.. je vraagt hoeveel ze er voor overhebben...

als ik les heb heb ik daar veel voor over. ik ga door tot dat ik dood neerval.. maar jah hoeveel geld ik er dan voorover heb... dan denk ik altijd.. ik betaal vast te veel

ik vind mijzelf een *leuke* instructrice. ik kan mij goed inleven in de kinderen en vind dat ik het op een leuke manier kan uitleggen. met volwassenen ben ik altijd erg onzeker. ik heb de orun basisintructrice diploma.. dat heeft mij wel veel zekerheid gegeven.. het is toch een bevestiging dat ik het kan. krijg ook vaak complimenten.(scheeld ook. dus ruiters...)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:57

jolentinus schreef:
wel apart oosterhoff.. je vraagt hoeveel ze er voor overhebben...

als ik les heb heb ik daar veel voor over. ik ga door tot dat ik dood neerval.. maar jah hoeveel geld ik er dan voorover heb... dan denk ik altijd.. ik betaal vast te veel

Hmm misschien klinkt het het zelfde maar ik bedoelde dat ik de mensen vraag wat het ze waard is. Dit is meestal ook bij de jongere ruiters en vooral bij de pubers. Ik geef ook niet een vast uur les. Ik kijk hoeveel tijd ik nodig heb en ze betalen per les. de ene keer is dat 45 minuten soms zelfs maar een half uur maar soms ook wel 1,5 uur als het echt nodig is. Het gaat overigens niet om bedragen van meer dan 20 euro hoor. Dat ik die pubers vraag wat ze het waard vinden vind ik belangrijk. Zeker als ze het zelf moeten betalen. Ze hebben niet veel uit te geven maar als ik van tevoren al weet dat ze drie keer per week gaan stappen en nog geen 10 euro over hebben voor een goede les dan weet ik wel waar ik aan toe ben. Meestal komt het neer op 15 euro. Dat betaal ik zelf ook voor mijn lessen. Het gaat om een vergoeding. Ik hoef er niet van te leven. Als dat zo zou zijn dan komt het toch snel op 40 euro per uur uit en dat vind ik sonde van de hobby. Tenslotte werk ik net zo hard voor 40 als voor 15 euro.

Belangrijkste is dat ze echt vooruitgang boeken. Kom ik niet meer verder met een klant dan verwijs ik ze door naar een ander die er weer met een vrisse blik tegenaan kan kijken.

Trefwoorden voor mijn lessen

Lol
Progressie
Concentratie
Attentie
Activiteit
Meedenken
Goed luisteren en dat ook proberen uit te voeren

Ik heb een hekel aan mensen die het niet eens proberen en dan zeggen: Ik kan het toch niet

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:28

haha... nou is het veel duidelijker oosterhoff..
ik vind het goed dat je doorgaat tot dat het goed is.. ik heb ook vaak korter of langer les dan gepland...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:08

Ik vraag regelmatig of er een verzoek is (wat willen ze deze les graag doen) en vraag ook of ze mij begrepen hebben en of ze het interessant en leuk vonden. Zo weet ik of ik iets moet aanpassen of dat ik juist vaker iets op dezelfde manier moet doen.

Stemgebruik vind ik ook belangrijk. Je moet vriendelijk, geduldig maar ook heel duidelijk zijn. Heb geduld, maar laat ze ook dingen proberen en doen. Soms heb je mensen die niet zoveel willen proberen en met een beetje hulp lukt het hardstikke goed.

Zolang je lessen vol zitten en je geen klachten krijgt, moet het wel goed zijn. Helemaal vind ik het super als je complimentjes van ouders krijgt. Dat geeft je toch weer een goed gevoel. Of een tekening van de kinderen Haha!

Op de eerste plaats komt veiligheid, daarna plezier en daarna het leren. Wat vinden jullie?