Ik ben nieuw op dit forum sinds vandaag en heb al ontzettend veel opgestoken van jullie nuttige tips en advies!! Alvast bedankt!!
Nu ik toch bezig ben heb ik nog eens een vraagje :
Mijn paardje en ik "kennen" elkaar nu ongeveer een 1,5 jaar. Eerst had ik een ander verzorgpaard, een echte ezel, dat klikte langs geen kant tussen ons!! En daar ben ik dan heel zwaar afgevallen : gekneusde ribben, ruggewervels die verplaatst zijn...
Dus ben ik na een paar maanden met schrik met mijn nieuwe paardje beginnen werken. Iedereen vertelde me dat hij superbraaf was, en dat is hij ook, maar toch vertrouwde ik het niet, soms nog niet...
Heb hem sinds een paar weken gekocht en op een stalling dichter bij huis gezet, en daar is hij erg braaf, maar nu ik alles hier eens gelezen heb, heb ik het gevoel dat ik totaal fout bezig ben.
Een paar voorbeelden :
- als ik hem uit de stal haal geef ik hem worteltjes/snoepje. Als ik hem poets geef ik hem worteltjes of snoepjes. Na dat we gereden hebben en als hij terug in de stal komt opnieuw. Ergens ook om hem gunstig te stemmen denk ik, zo van kijk mij kan je vertrouwen?
- als hij zijn voet niet wil geven en als hij naar me stampt ( achterpoten) hou ik hier gewoon mee op...het is nu weeral een week geleden...
-als ik afstijg begint hij me omver te duwen en te schuren.
- Soms durft hij me al wel eens bijten ( vorige eigenaar zei dat dit maar "pitsen" was en niet echt bijten)
-als ik zijn hoofdstel aandoe gaat hij met zijn kop bewegen dat ik er niet meer bijkan
Voor de rest is hij braaf : hij blijft in de stal staan tot ik hem vraag mee te komen, hij laat zijn halster goed aandoen, hij staat stil tijdens het poetsen, hij is (meestal) braaf tijdens het rijden,...
Dus ligt het probleem aan mij vrees ik...
Kan ik hem terug opvoeden? En kan ik dit allemaal nog recht trekken? Probleem is dat ik ook niet goed weet hoe ik hem moet straffen als hij iets fout doet...tis mijn eerste paardje dus alles is nog vrij nieuw...Hij is ook al 14!
Dus tips voor mij, the absolute beginner, zijn altijd welkom!!

Even doorzetten als hij niet wil, jij moet gewoon die voet kunnen vasthouden.