Ja beginnen of laten staan....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Ja beginnen of laten staan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 12:21

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag.

Nou goed,

Ik heb een 3 jarige op stal staan, aan de ene kant ben ik heel erg gebrand om met hem te beginnen, hij is zadelmak maar meer ook niet. Ik heb hem in april zadelmak gemaakt en heeft daarna tot nu lekker op het land gelopen.
Sinds 1 week staat hij binnen, had een iets dikkere pees. De DA zei dat het gelukkig niets ernstigs was en dat ik vanaf nu dus, met hem zou kunnen beginnen.
Nu ga ik er vanuit dat de DA verwacht dat ik al met hem bezig was, wat dus niet het geval is.

Overal op bokt zie ik nu de w-tjes beginnen, en soms heb ik zoiets van, oei die zijn vroeg begonnen als je leest dat ze 2 mnd op rust hebben gestaan en daarvoor zijn ingereden. Maar ja 3 is 3 natuurlijk en dat doet niets af of een paard er eerder of niet eerder klaar voor is.

Maar nu, wat zouden jullie mij adviseren, rustig aan met hem beginnen, of lekker laten staan tot hij 3.5 is.

groetjes Lara.

KiWiKo

Re: Ja beginnen of laten staan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:26

ik zou het dier lekker tot eind september laten staan Haha! , maar dat zou ik doen, voor iedereen wat anders natuurlijk

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:30

Ik zou ook de tijd geven, laat alles helemaal genezen beter nu even te voorzichtig dan net iets te snel.
Beter nu wat tijd kwijt dan later als je begint te trainen en de pees wordt weer dik.
buiten dat tis toch veeeeeel te warm nu om je moe te maken Haha! .

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 12:35

Ja dat was mijn insteek ook... De Da zei dat hij het eerder had opgelopen en dat het nu 'beter' was. Ik heb hem nog dik een week na het gezond verklaard afgespoten..

Zelf had ik ook zoiets van, ik wacht lekker tot eind september.. Maar als jullie dat ook zeggen, dan is het wat gemakkelijker om hem te laten staan Knipoog

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:00

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het paard zelf en je geeft zelf al aan redelijk veel zin erin te hebben. Maar zeker ook met de peesblessure gewoon nog een paar maanden wachten met echt aan het werk gaan, des te langer heb je hierna nog plezier van je paard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:03

Als je het in de winter met een prutbak en zonder verlichting moet doen, kun je hem nu al voorzichtig oppakken.

Als hij al zadelmak is gemaakt en je de accomodatie hebt om hem in de winter door te kunnen rijden, zou ik hem laten staan. Helemaal met de blessure in het achterhoofd zou ik hem weer het land opgooien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:06

wjerdo schreef:
Overal op bokt zie ik nu de w-tjes beginnen, en soms heb ik zoiets van, oei die zijn vroeg begonnen als je leest dat ze 2 mnd op rust hebben gestaan en daarvoor zijn ingereden. Maar ja 3 is 3 natuurlijk en dat doet niets af of een paard er eerder of niet eerder klaar voor is.

Je moet je niet teveel op laten fokken. Mijn W'tje is ook licht aangereden en blijft staan tot oktober/november, wanneer ik bevallen ben en hem terug oppak, en ik weet er nog genoeg die op het land staan en waar nog niks mee is gedaan. Die paar maanden gaan echt niet beslissen of je paard tijdig Z loopt hoor Lachen

Ik zou hem lekker nog even laten staan en pas als je zeker weet dat hij helemaal in orde is en aangesterkt is rustig aan beginnen. Desnoods dan maar volgend voorjaar als je bak idd prut is, daar wordt je paard niet slechter op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:08

Zeker waar Urielle, zeker waar........ die van mij is nog heel jong in de kop...... alles altijd (ook toen hij nog van Tyrza was) heel, heel simpel gehouden..... ik weet dat ik straks alles in sneltreinvaart terug krijg omdat ik een evenwichtig (tussen de oren) en lichamelijk klaar paard heb, met een hele gezonde dosis werklust.....

wat langzamer zijn, kan betekenen dat je straks sneller bent Haha! Haha! gewoonweg omdat je paard lekker in zijn vel zit

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 15:57

Cassidy schreef:
Als je het in de winter met een prutbak en zonder verlichting moet doen, kun je hem nu al voorzichtig oppakken.

Als hij al zadelmak is gemaakt en je de accomodatie hebt om hem in de winter door te kunnen rijden, zou ik hem laten staan. Helemaal met de blessure in het achterhoofd zou ik hem weer het land opgooien.

Ik heb een super accomodatie tot mijn beschikking, maar om hem nu het land weer op te gooien, juist met die blessure in mijn achter hoofd :S.. Denk dat ik hem liever dan in het zicht houd tot de winter.
Maar ik heb nu ook wel zoiets van ja ik laat hem gewoon lekker staan en nog even kleuter laten zijn.Schoolkind wordt hij snel genoeg.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:02

Ik ben met mijn 3 jarige lichtjes begonnen. In oktober start ik hem op wedstrijden. Voor die tijd hoeft hij niet veel te doen. 1 a 2 keer in de week een half uurtje.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 16:03

Mij is verteld dat de regels zo veranderd zijn, dat je pas met een 4 jarige ( dus de w-tjes die in januarie 4 worden ) mag starten.
Vraag ook pas met die van mij een startkaart aan in januarie.
Als die dan verder is Knipoog

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:06

vreemd. ik ken een aantal paarden van de W - jaargang die NU al wedstrijden lopen! Wat ik trouwens zelf veel en veel te vroeg vind. Ik zou het best een goede regel vinden. Ik gok dat de mijne er wel in oktober klaar voor is. Is hij dat niet. Dan laat ik hem mooi staan!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 16:11

Ja dat kan goed, ik weet het niet, dit is wat mijn instructeur mij vertelde.. Ach verder maakt het ook niet uit, ben toch nog niet met hem bezig..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:13

Nee, de W'tjes mogen gewoon in de B lopen vanaf april dit jaar, L1 nog niet. Waarschijnlijk mag jouw instructeur geen B meer starten?
Mijne hoop ik volgend voorjaar klaar te hebben, en zo niet, dan blijft hij nog maar mooi even thuis of ik start hem alleen in de Belgische cyclus voor 4-jarigen zodat hij daar wat rond kan kijken.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 16:15

Ja dat zou goed kunnen, weet ik verder ook niet..
Ik hoop die van mij dan ook klaar te hebben, maar ga het igg erg rustig aan doen. Het is een ontzettend leergierigpaard en gaat anders te snel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:41

Als je zeker wilt zijn dat hij geen blijvende blessure heeft zou ik een peesscan laten maken. Als die goed is (zeg je dan positief of negatief ?) dus geen blessure, kun je hem in mijn ogen gerust weer het land op doen. In een glazen kooitje stoppen kun je ze toch niet, en moet je met een driejarige ook niet willen....

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 17:14

Nee cassidy dat wil ik ook zeker niet.
Hij is gewoon goed, het was niet de pees zelf maar de peesschede die een klein beetje gekneusd was. Dat is nu over. Hij gaat gewoon het land op overdag en komt 's avonds binnen. Zo kan ik hem iets beter in de gaten houden, anders staat hij dik een half uur lopen van de manege ( je kunt er zo met de auto niet bij komen ). Maar hij heeft gewoon weide gang en 's avonds een stalletje Knipoog

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:53

Ga gewoon op je gevoel af, laat hem nog eventjes aansterken en begin dan, als je je daar goed bij voelt. Wil je hem nog liever even laten staan, laat je hem staan. Kijk hoe het paardje reageerd en als ie goed reageerd kun je rustig verder gaan en als je denkt dat ie er nog niet klaar voor is laat je hem nog eventjes staan en ga je daarna rustig verder.

Succes!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 23:40

Dat is nu ook een beetje mijn probleem.. Ik heb hem nu 2 jaar en vind dat hij er niet echt aan toe is. Waarom vind ik dat, niet om zijn bouw of gedrag maar omdat ik hem nog steeds als mijn veulentje zie.. Ik zou voor mijn gevoel wachten tot hij zeker 4 is maar ik weet dat dat gewoon flauwekul is, mits je het rustig met een w tje aanpakt. Daarom ook mijn vraag Knipoog

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:09

Mijn W'tje is nu bijna 3 maanden onder het zadel. Ik heb hem groen gekocht en toen laten inrijden. Na een maand is hij thuis gekomen en rij ik ongeveer 3 keer per week met hem. Alle keren onder begeleiding en zo kijk ik samen met mijn instructrice of hij het aan kan voor zijn leeftijd.

Mijn W'tje is super werklustig en wil heel graag werken, vandaar dat hij gereden wordt. Maar we luisteren naar hem, wat hij aan kan Vork