leren rijlaarzen invetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

leren rijlaarzen invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 19:44

Ik heb vandaag m'n eerste leren rijlaarzen gekregen. Kan ik ze nu het best eerst invetten of moet ik ze eerst een paar dagen dragen?Met wat kun je ze het best invetten? hoorde dat de naden oplossen door ledervet, kun je ze wel gewoon invetten met olie? en schoonmaken met zadelzeep? of moet je daar echt speciaal spul voor kopen?

shaolanneke

Re: leren rijlaarzen invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:48

Je kunt ze het beste niet invetten ! Gewoon schoonmaken met water (of lederdressing-reiniging) en daarna met Kiwi schoensmeer. Zo blijven ze het mooiste. Dit advies kreeg ik destijds bij het kopen van mijn leren laarzen (bij van Rijs). Ze zijn nog steeds mooi.

Mijn vorige laarzen vette ik wel in met ledervet etc. maar ze werden er niet echt mooier van.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:49

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:24

Ik heb ook petrie laarzen, en heb er eerst 2 weken ofzo alleen maar op gelopen (fury was toen geblesseerd, en toen kon ik ze mooi aan als k met m ging wandelen)
Ik heb ze toen niet ingevet, dat kan je denk ik ook t beste niet doen.

Ik heb ze pas een keer gevet nadat ik ermee gereden had. En dan met Kiwi spul. Dat is echt fijn en goed spul!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 13:16

oke, heb altijd de neiging om nieuwe spullen gelijk in te vetten en poets ze de hele tijd Clown ben eigenlijk best netjes op m'n spullen en wil graag dat alles mooi blijft Haha!. Heb ze vandaag lang aan gehad, beetje mee gelopen en het gaat al een stuk beter.
Alleen zijn ze nu een heel klein beetje stoffig...
Ga wel eens kijken of we toevallig Kiwi schoensmeer hebben. Moet je dat spul echt in de fik steken? of kun je het ook gewoon er opsmeren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:00

Laarzen mogen absoluut niet gevet worden, echt niet doen, want ze worden helemaal slap en zakken in als een plumpudding met een beetje pech.
Gewoon water en schoensmeer is echt genoeg.
Ik steek het zelf niet in de fik, ik smeer gewoon in, laat het een tijd staan en poets het uit met een panty. Voor concours ga ik er nog met een magic sponsje over.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:44

Ze mogen iid NIET gevet worden!
En als ze vies zijn gewoon doekje vochtig maken, en dan worden ze ook mooi schoon, vooral als je t een beetje bijhoud Knipoog
En Kiwi schoensmeer om te poetsen.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:46

idd. ik maak ze schoon met water, en daarna met kiwi schoensmeer, en ik steek het niet in de fik hoor! is niet nodig.
En daarna idd nog even uitsmeren met een panty.
Wacht maar tot je te paard gaat ermee Knipoog Toen ik er 2 weken op gelopen had en de pijn met lopen voorbij was dacht ik ook dat t wel ging, maar als je er dan opgaat is t toch weer anders. Haha!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:49

Ja, maar als t warm is trekt t beter in ofzo!
Anders krijg je misschien zon dikke laag erop.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 16:50

In de fik steken vind ik toch wel een beetje gevaarlijk. Eerst kwam er maar geen vlammetje, t smolt alleen iets, dus ik deed dat ding iets langer aan. Vlam werd alleen een beetje hoog. Hij kwam helemaal t potje uit dus durfde haast de deksel er niet meer op te doen omdat ik bang was om m'n hand te verbranden Clown. Is gelukkig toch net goed gegaan Haha! ze glimmen weer mooi.

Ga er over een week misschien mee rijden, ben benieuwd. Heb er net een hele tijd mee gelopen en voelde niks, nu heb ik wel een beetje spierpijn van t lopen. Vork

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:28

Ik maak ze eerst altijd schoon met een cleaner van petrie en daarna smeer ik ze in met laarzenwas van Horselover. Ze zien er nog steeds goed uit Cool

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:24

Hoe steek je die in de fik? Schijnheilig
Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar wat ik bereik is een hoop zwarte stokjes.. Clown

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 13:24

gewoon met zo'n aansteker, ik heb zo'n speciaal lange aansteker daarvoor. Gewoon een tijdje aan houden en dan komt er vanzelf een vlam ( wel een hoge Vork )

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:34

Ik gebruik Petrie Creamer.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:39

Ik maak ze eerst schoon met water en dan lederdressing erop.
En soms als het echt nodig is met schoenpoets.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:34

Je hebt verschillende soorten kiwi schoenpoets. En verkopen niet in alle winkels alle soorten.

Je kunt alleen de poets in het blikken potje aansteken, die is het glazen potje brandt niet.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:41

Hahaha dat deed ik dus altijd fout... Blond Clown

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:22

Ze hebben de kiwi uit het blikkie ook bij de AH. Das altijd makkelijk. De vlam wordt niet zo heet bij dit spul dus je hoeft niet bang te zijn dat je je vingers brand als je het dekseltje er in een beweging oplegt.
Ze hebben bij de ruitersportzaken vaak ook goede laarzenwax dus daar kan je het wel halen. Mensen willen geld verdienen dus er is genoeg speciaal voor laarzen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:39

asjemenou schreef:
Je hebt verschillende soorten kiwi schoenpoets. En verkopen niet in alle winkels alle soorten.

Je kunt alleen de poets in het blikken potje aansteken, die is het glazen potje brandt niet.

Clown hahaha bij mij brand ie wel, je wil niet weten hoe........... (hele hoge vlam....schrok de eerste keer echt, maar zolang ik dan snel de deksel erop gooi is er niks aan de hand)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:40

kun je dit niet met een goedkopere schoensmeer doen? heb er hier nog zat van de scapino liggen Nagelbijten / Gniffelen

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:43

Op www.petrie.nl staat een hele uitleg. Zo maak ik ze ook schoon...

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:20

ik zou ze inderdaad niet invetten, ik doe het altijd met zwart spul van kieffer Bloos

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:38

Ik zou je poetsgevoelens maar links laten liggen, Laarzen hoef je niet in te vetten. Je kan ze hooguit schoonmaken!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:01

als je bv laaren he t van petrie, kun je t best je laarzen behandelen met de spullen die petrie ervoor heeft. Mocht je laars dan slecht worden, kun je er vaak garantie op krijgen, de fabrikant kan nl aan t leer zien hoe en waarmee t behandeld is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:30

"hoorde dat de naden oplossen door ledervet, kun je ze wel gewoon invetten met olie? en schoonmaken met zadelzeep"

Euh, het is dus net omgekeerd: van olie lossen de naden, met ledervet invetten kan nog net (dat zeiden ze tegen mij in de ruitersportszaak toen ik mijn Cavallo' s kocht).
Schoonmaken met zadelzeep is al helemaal not done, daar worden je laarzen reteglibberig van.

Dus:
Voor dagelijks onderhoud: opgedroogd vuil met zacht borsteltje er af halen en vochtig (niet druipend) doekje en daarna afdrogen met droge lap
Moeten ze blinken voor een speciale gelegenheid: speciaal product kopen van petrie zelf of klein likje (kleurloos) ledervet en goed opblinken achteraf