Veulengedrag. Iemand tips

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh

Veulengedrag. Iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 15:40

Wij hebben op dit moment een hengstveulen van 2 maanden oud. Het is ons eerste veulen, want we zijn geen fokkers en nu had ik een vraagje.

Hij is op het moment echt aan het klieren. Met aan het halster meelopen stijgert hij de hele tijd. Wat is de beste oplossing om hem te straffen? Dit doet hij ook als je in de wei loopt. Dan komt hij echt op je af en stijgert hij tegen je op. Ik merk dat hij het ook steeds meer bij zijn moeder doet.

Dan het bijten . Hij bijt op alles wat los en vast zit. Met hoefjes krabben is je kont een aantrekkelijk en met het aan het halster lopen je arm. Wat is de beste manier om hem hiervoor te straffen?. Ik doe het nu meestal zo : ik pak een velletje in zijn nek en draai deze om op het moment dattie bijt. Is dit een goede methode ?

Heeft iemand nog verdere tips ? Alvast heel erg bedankt !!!

Cassidy

Re: Veulengedrag. Iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:06

Je veulen gaat bij gebrek aan een leeftijdsgenootje proberen met jou te spelen, of met zijn moeder. Dit gedrag is natuurlijk en mag je eigenlijk niet straffen. Hij heeft een leeftijdsgenootje nodig om dit speelgedrag in goede banen te leiden. Dus ik zou zorgen voor een andere merrie met veulen van zelfde maat en leeftijd, en ze lekker met elkaar laten spelen. Dan is het steigergedrag naar jou toe meteen een stuk minder!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:11

ja wat cassidy zegt!
en het veulen niet te veel de kans geven om met je te spelen, daar krijg je alleen maar misverstanden van in de opvoeding vind ik.
op sommige tijdstippen zijn de paarden ook actiever dan andere tijdstippen, je zou kunnen kijken wat het ritme van jou paarden is en daar rekening mee houden.
mijn veulen rent 's avonds rond 7/ 8 uur altijd door de wei Lachen

oja straffen ikan je ook met je stem, een waarschuwende schreeuw als hij aanstalten maakt iets te gaan doen.
en lief praten als hij gewoon meloopt enz.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:17

Hij heeft twee maanden lang alles mogen doen en nu komen jullie tot de conclusie dat het zo niet gaat. Fijn!
Straffen is niet het juiste woord, corrigeren is aan de orde.
Steigeren aan de hand is nooit toegestaan, je kunt met het losse uiteinde van het (lange) halstertouw een tik tegen de buik geven (niet aaien, niet meppen, maar een tik) eventueel met het woord NEE erbij. Dit kan ook als ze naar je toe steigeren. Maak jezelf daarbij ook groot: rechtop en schouders breed houden. Een andere manier om een veulen af te leren om aan de hand te steigeren is het zijwaarts uit balans trekken, zodanig dat het dus echt helemaal op de grond valt. Wat je ook doet, wees niet te bang om je veulen een keer pijn te doen, dit is zeer gevaarlijk gedrag.
Happen: veulen zal last hebben van doorkomende tandjes en wil dus dingen vastpakken. Geef hem hier bijvoorbeeld een oud halstertouw voor en wijs al het happen aan jou af met duidelijk NEE, een waarschuwende hand omhoog en eventueel een tik tegen de neus. Van een tik tegen de neus worden ze NIET kopschuw. Velletje pakken en omdraaien werkt niet hetzelfde als bij ons, dus daar schiet je niets mee op (ik vind het trouwens wel een onsympathieke manier van omgaan met je veulen).
Heeft je veulen trouwens een speelkameraadje? Veulens moeten kunnen spelen, daar kunnen ze een hoop van hun ideetjes in kwijt zodat jij er minder last van hebt.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 16:32

@ Waratje : heozo een onsympathieke manier ? De moeder bijt hem ook als ze hem corrigeert. is hetzelfde als een beet. Is mij altijd zo geleerd

en nee ik ben niet tot de beschikking van een andere merrie met veulen. Dit kan ook niet, we hebben dit een keer geprobeert maar de merrie is te dominant en schopt iedere andere merrie weg. Oftewel elk ander paard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:35

Als een merrie met veulen loopt is ze anders dan zonder veulen en gaat dan doorgaans de confrontatie niet aan. En het veulen heeft een speelkameraadje nodig, en moet zo min mogelijk kans krijgen om dingen verkeerd aan te leren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:48

@ts, sorry ik bedoel het niet verkeerd, maar je geeft aan dat je geen fokker bent en vraagt om tips.
dus je krijgt tips, het is wel verstandig daar iets mee te doen hoor!
sommigen hier hebben echt veel ervaring met veulens en kunnen je helpen toch?
dus zoals van het straffen/ corrigeren,en van het gezelschap nodig hebben,het is soms goed om van tips te leren en niet te persé willen vast te houden aan je eigen manieren..
ik bedoel het niet aanvallend hoop dat je het ook niet op die manier opvat.
duld je merrie echt geen enkel paard in haar omgeving?
hoe weet je dat zeker?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 16:50

Cassidy schreef:
Als een merrie met veulen loopt is ze anders dan zonder veulen en gaat dan doorgaans de confrontatie niet aan. En het veulen heeft een speelkameraadje nodig, en moet zo min mogelijk kans krijgen om dingen verkeerd aan te leren.

Maar hoe kan ik dit doen dan? Kijk, we hebben het al een keer met haar en het veulen geprobeert. We hadden er een andere merrie met veulen bij in de wei gedaan. DIe merrie kende ze en stond ze oook altijd bij. Maar nee hoor, die merrie werd net zo hard in elkaar gemept. EN bacardi kon niet bij het andere veulen komen. Kreeg hij niet eens de kans voor.

@ Marigold : ik weet het. Ik vind het ook fijn dat ik tips krijg. Maar ik geef duidelijk aan dat het niet kan met een andere merrie met veulen want dan gaat het gewoon fout. Zie hierboven. We hebben het echt wel geprobeerd hoor

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:55

hoe oud was het veulen toen?
merries zijn in het begin vaak heel beschermend, en laten dan langzaam maar zeker het veulen los.
dus als het veulen toen nog heel jong was kan het daardoor zijn geweest?
mooie paarden zijn het, heb net ff je profiel gekeken, en mooie foto's van de merrie met het veulen!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:00

Met dat velletje omdraaien, zou ik ook niet doen. Wel op één dezelfde plek, tikken..Dus met het halsertouw onderaan de buik, of je vinger onderaan de buik. Niet aan het hoofd, althans, zou ik niet doen. Wees consequent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:06

ik zou er nu gewoon nog niet teveel mee doen.. want hij gaat jou als speelkamaraatje zien zoals hierboven al werd aangegeven heeft hij een kamaraatje nodig.. een merrie met veulen erbij kan niet zeg je, dus dan zou hem wanneer hij afgespeend wordt in de opfok doen met leeftijdsgenoten en evtueel van nog een jaar ouder zodat ze hem op zn plek kunnen zetten.

lastig probleem succes ermee Lachen

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 07:20

Marigold schreef:
hoe oud was het veulen toen?
merries zijn in het begin vaak heel beschermend, en laten dan langzaam maar zeker het veulen los.
dus als het veulen toen nog heel jong was kan het daardoor zijn geweest?
mooie paarden zijn het, heb net ff je profiel gekeken, en mooie foto's van de merrie met het veulen!

Het was voor anderhalve week terug. Dus toen was hij 7 weken oud. Dank je, ik ben zelf ook erg blij met ze Haha!

We zijn ook van plan hem als hij 4 maanden is naar de opfok te doen. Is leuk voor hem, en zo wordt hem ook wat geleerd.

Oke, ik heb gisteren geen velletje omgedraaid, en hem alleen telkens een tik met het halstertouw tegen de schouder gegeven als hij stijgerde. En zowaar, hij stopte Haha!... Bedankt voor de tip !!!

Dat bijten, hoor ik wel, doen bijna alle veulens in het begin. Maarja ik heb geen zin om met mn armen met blauwe plekken rond te lopen Knipoog