Iedere dag springen???!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

silverbrumby

Iedere dag springen???!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:23

hallo,
bij ons op stal staan mensen, die springen de laatste tijd iedere dag, met een pony van 4 jaar oud. ( en ook met nog een pony van 5 jaar oud, die ze M wil starten) Hij wilde er nog wel eens vandoor schieten in een hoek, dus hebben ze er een slofteugel omgehangen met dressuuren. Maar naar mijn idee is het toch niet leuk voor de pony om iedere dag te springen? En behoorlijk slecht voor zijn rug en gewrichten en pezen???

Jamayka

Re: Iedere dag springen???!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:27

Ik heb bij een springruiter op stal gestaan en hij sprong niet iedere dag met de paarden. Dit waren ook jongere dieren. Volgens mij pakte zij ze 3-4 keer in de week. Maar dressuur reed hij er niet mee.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:31

ik zelf heb een paard van 9 en een paard van 10 ( dus geen jonge dieren meer), met welke ik juist op springwedstrijd ga, maar ik spring hooguit 1 of 2 keer per week ( soms 3 keer incl concours dan) maar echt niet vaker, omdat ik denk dat dat voor de paarden ook niet leuk is. En zeker niet goed voor de gewrichten etc.. De dressuur is toch de basis, en daar train ik ze dan de rest van de week ook op, of eens een buitenritje, longeren, of zonder zadel voor de afwisseling.

* wacht op meer reacties*

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:36

Zelfs topspringruiters springen niet elke dag.... Zonder een goede dressuurmatige basis red je het niet in het springen.

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:37

woow! iederedag!? dat is wel heel veel zeg! ik heb 1x in de week per pony springles. en als het concours is ga ik spring ik dus ook nog op concours. iedere dag is echt veel te veel vooral met dit warme weer. ik heb pas met een jury gesproken en die zei dat dressuur training net zo belangrijk is ook voor een paard wat alleen springt (op wedstrijden) de meeste bekende springruiters springen ook maar 1x per week zei hij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:38

Elke dag springen lijkt me voor elk paard, ongeacht de leeftijd of het trainingsdoel' te veel. keer of 3 in de week is zat, een paard vergeet heus niet hoe hij zijn benen op moet trekken hoor. en zo maak je het toch ook helemaal niet meer intressant, zo stomp je je paard juist af heb ik het idee.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:41

ja dat dacht ik zelf ook al, en zeker dat het niet goed was voor gewrichten, ik wil er nog wel wat van zeggen.. Maar ik denk dat het enige is wat hun zeggen: "dan had ie maar geen pony moeten worden"

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:42

idd elke dag is veels te veel.. 2 a 3 keer in de week is meer dan zat

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:43

zelf doe ik 1 keer per week intensief springles van de rijvereniging, en vaak dan nog een keer in de week springen thuis.. dat is toch ook genoeg??

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:44

is het hun eigen pony? want dan kun je er niet echt heel erg veel tegen doen, alleen er wat van zeggen maar ik vind dat echt niet kunnen eigenlijk

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:41

hmm.. staat er nogal raar.. ik vind het dus niet kunnen dat hun iedere dag springen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:10

Iedere dag springen kan écht niet.

Het is uiteindelijk niet prettig voor de pony. Ten eerste omdat er waarschijnlijk sneller slijtage op treedt aan de gewrichten. En ten tweede omdat een paard elke dag springen niet meer leuk gaat vinden.
Uiteindelijk gaan zulke paarden toch wel in de stop omdat ze het niks meer aan vinden. Sommige pony's doen het nog heel lang voor je, maar het houdt een keer op...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:30

ik kom regelmatig op een springstal
de jonge paarden worden daar een half uurtje gereden, en zo'n 3-4 x per week aan t eind van dat half uurtje maken ze 1 of 2 sprongetjes...gewoon voor de fun...en lage hindernis...

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:36

Ik vind dat echt niet kunnen. Het is slecht voor de gewrichten van het paard en zo vinden ze het op een gegeven moment echt niet leuk meer. Als ze echt wil springen met die pony moet ze echt nietmeer dan een keer of 3 in de week gaan springen. Zoals al gezegd: dressuur vormt toch de basis...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:41

silverbrumby schreef:
ik zelf heb een paard van 9 en een paard van 10 ( dus geen jonge dieren meer), met welke ik juist op springwedstrijd ga, maar ik spring hooguit 1 of 2 keer per week ( soms 3 keer incl concours dan) maar echt niet vaker, omdat ik denk dat dat voor de paarden ook niet leuk is. En zeker niet goed voor de gewrichten etc.. De dressuur is toch de basis, en daar train ik ze dan de rest van de week ook op, of eens een buitenritje, longeren, of zonder zadel voor de afwisseling.

* wacht op meer reacties*

Zo deed ik het ook. Ik spring nu tijdelijk niet ivm blessure van mezelf kan ik alleen dressuren. Kan mijn enkel niet genoeg buigen om met kortere beugels te rijden.....

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:15

Volgen mij is het niet leuk voor de paarden en voor je zelf ook niet!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:19

Ik ken iemand die dat ook met de pony deed, dag in dag uit springen, met als reslutaat een stok kreupele pony ( en wat dus ook niet meer over gegaan is)
Het lijkt mij dus niet goed om IEDERE dag te springen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:55

silverbrumby schreef:
ja dat dacht ik zelf ook al, en zeker dat het niet goed was voor gewrichten, ik wil er nog wel wat van zeggen.. Maar ik denk dat het enige is wat hun zeggen: "dan had ie maar geen pony moeten worden"

Ik zou het toch even aankaarten hoor. En als er echt zo'n reactie komt... Huilen ....
Dan kunnen we hier wee een discussie starten over mensen met paarden en paardemensen.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:37

ja en ik heb de reactie al hoor: het is wat ik al dacht: "dan had ie maar geen paard moeten worden"
Gister avond hebben ze weer gesprongen met die 4 jarige d pony, 1.25 oxer ook.
Vanavond weer springen,want ze hebben club les.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:50

Helemaal geen oog voor het welzijn van het paard... Onvoorstelbaar!
En als je nou (helemaal vanuit dat denken geredeneerd), zegt dat het het paard zal slopen en ze er dan helemaal niets meer aan hebben?

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:52

Op de manege sprongen ze ook iedere keer dag eerst lekker dressuren en dan nog 3 a 4 sprongetjes Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:59

Meissie17 schreef:
Op de manege sprongen ze ook iedere keer dag eerst lekker dressuren en dan nog 3 a 4 sprongetjes Knipoog

3 a 4 spongetjes lijkt me geen groot probleem hoor Lachen Das niet veel, maar echt intensief springen... das te gek

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:10

ik ken iemand die ook springt op wedstrijden, maar die springt maar 1 keer in de week, alleen wanneer ze les krijgt..!!

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:25

toen ik nog een paardje had sprong ik ook maar 1x per week

of ik begon met dressuur en eindigde met een sprongetje.
maar elke dag springen is voor jezelf maar ook voor je paardje toch zaai.

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:39

elke dag springen is echt niet goed.
het is slecht voor de gewrichten en pezen.