Loslopende honden op het wedstrijd terrein

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

curly2day

Loslopende honden op het wedstrijd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 08:43

Gister cocours gehad en ik zit er bij de trailer net op en komen er 2 honden letterlijk aanscheuren, van die border collie's, zo lekker laag over de grond.

Nu schrikt mijn paard daar van en gaat uit zijn dakpannetje, ik eraf, gelukkig lande ik op 2 benen.

Maar zijn hier eigenlijk regels voor ??

Toen de eigenaar van het paard naar die bewuste eigenaar liep, moest die maar niet zeuren.........
Laatst bijgewerkt door curly2day op 24-07-06 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Re: Loslopende honden op het wedstrijd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:15

JE had denk ik het beste naar het secretariaat kunnen gaan om het te melden. Dan hadden zij die eigenaar kunnen zeggen of de honden aan de lijn te doen of te vertrekken.

Er zijn denk ik niet echt regels voor honden het is immers een paardenwedstrijd. Het zal per manage anders zijn.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:23

Ik vind het een beetje ondoordacht van de hondeneigenaren om ze los te laten. Ik heb totaal geen moeite met honden die mee zijn, als ze maar opgevoed en netjes aangelijnd zijn (niet van die honden die aan de lijn nog proberen van hot naar her te rennen en zitten te piepen/blaffen etc.)

Regels zullen idd wel per vereniging/terrein verschillen Ja

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:33

Zie je ook vaak op cross, dat de honden gewoon op het terein lopen..

Twee jaar geleden op een cross bij ons hadden ze een regel ingevoerd. Je kon de honden naar het secretariaat brengen als ze losliepen, dan moesten de eigenaren er daar om komen en een boete betalen.
Even later zat het secretariaat vol honden, nieuwe regel: hindernisrechters die hinder hadden aan hun hindernis van honden, mochten de honden vangen en als de eigenaar er omkwam mocht je het geld van de boete houden.. Tong uitsteken Ik kon je verzekeren, erg veel honden liepen er niet meer rond.

Ik weet niet of er bepaalde regels voor zijn, ik denk dat het vooral de organisatie is die genoeg moet vermelden dat het dus niet kan... En anders zoals bij ons geweest Knipoog

NF_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:33

ow dat is zo erg! dat had ik zaterdag ook onder m'n proef..zaten een paar honden keihard te blaffen en me paard die was toen ook helemaal afgeleid enzo! ik hoop dat daar een x wat aan gedaan word als ze heel hard zitten te blaffen en als ze helemaal op je afkomen enzo,dat ze bijv. aangelijnd moeten blijven!

mymyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:07

Zaterdag in Gersloot liepen daar 3 honden los over het spring terein dus de gene die moest starten kon nog even lekker de hindernissen checken! Het is wel erg storend. De Honden hoorden bij de manege.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:13

Een paar weken terug op Breda Hippique nog meegemaakt, een loslopende tekel dwars door de cross route. Wij er dus achteraan om die hond te vangen want voor je weet vliegt er een paard overheen en is het weg hond. Kom madame de eigenaresse eraan crossen en te schreeuwen dat we van haar hond af moest blijven (kreng begon overigens te bijten zodra we hem te pakken hadden). En de mededeling dat die loslopende hond een gevaar was voor zichzelf en de paarden en ruiters wuifde ze weg. Hoe achterlijk kan je zijn.
Eigenlijk had ik wel gewild dat er een paard over die hond heen was gecrosd, alleen de mogelijke gevolgen voor paard en ruiter leken mij wat minder aangenaam.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:15

Zolang de honden niet in de bak of op het losrij terrein lopen heb ik er geen problemen mee.
Mijn eigen hond loopt ook altijd in de bak als ik aan het rijden ben.

Sommige dressuurmiepjes kunnen tegenwoordig al zeuren als een plantje scheef staat.
Zoek juist eens iets op wat je paardje een beetje eng vind en probeer zo steeds meer vertrouwen te winnen zou ik juist zeggen.

Ingeval van topicstarter kan ik me voorstellen dat je ervan schrikt.
In dat geval vind ik het van de hondeneigenaar ook erg slecht dat ze hun hond los laten lopen als je er geen controle over hebt.

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:29

Vindt het nou niet echt slim om je hond los te laten lopen op een wedstrijd terrein, je weet nooit hoe andere paarden reageren!
Voor hetzelfde geld trapt jouw paard die hond, kom die eigennaar bij jouw zeuren terwijl het zijn fout is dat ie die hond heeft los laten lopen, toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:41

Taaclover schreef:
Sommige dressuurmiepjes kunnen tegenwoordig al zeuren als een plantje scheef staat.
Zoek juist eens iets op wat je paardje een beetje eng vind en probeer zo steeds meer vertrouwen te winnen zou ik juist zeggen.

Ok, maar sommige dressuurmiepen rijden nu eenmaal paarden die door vorige ruiters een beetje te gestressed zijn geworden en daarom zoek ik dit soort dingen op concours juist NIET op. Niet leuk om nog een proef (Z1) te moeten starten als je paard elk moment omhoog kan vliegen.

Thuis trainen we met alles wat we kunnen bedenken. Maar om dit op concours te doen, nee, liever niet.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:55

Dan hebben die honden geluk dat ik er niet was met mijn paard! Die had ze zo een mep verkocht, heeft hij al vaker gedaan met honden die te dichtbij kwamen. En die eigenaresse ook nog schelden. Ik heb haar verteld dat ze bij paarden haar hond moest vasthouden, voor hetzelfde geld was ie dood geweest. Wat ik ook irritant vind zijn kinderwagens. Er komt geluid uit, maar het paard kan niet zien wat er in zit, of bolderkarren volgestouwd met lekkers die over het terrein heen hobbelen. Leuk!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 11:43

Gelukkig ben ik toch niet de enigste die er zo overdenkt !
Op mijn rechterbeen ene mooie blauwe plek van 12 bij 4, spierpijn in mijn linkerarm, maar gelukkig niets gebroken o.i.d. (trouw n.l over een dikke week...hihi).

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:39

Onze jackie loopt ook altijd los mee. Bloos Maar die is heel braaf en loopt nooit weg.
We hebben ook een jonge border, maar die loopt braaf aan de lijn en is heel rustig.

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:02

ik heb zelf ook een hond en die loopt altijd aan de lijn.
ik denk dat je er weinig aan kunt doen.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 07:05

ilona21 schreef:

Zelf denk ik er inderdaad niet veel aan te kunnen doen, maar alle honden eigenaren denk ik toch echt wel.
Misschien een beetje minder laks of eens ergens over na denken ????

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:23

haike schreef:
Taaclover schreef:

Ok, maar sommige dressuurmiepen rijden nu eenmaal paarden die door vorige ruiters een beetje te gestressed zijn geworden en daarom zoek ik dit soort dingen op concours juist NIET op. Niet leuk om nog een proef (Z1) te moeten starten als je paard elk moment omhoog kan vliegen.

Thuis trainen we met alles wat we kunnen bedenken. Maar om dit op concours te doen, nee, liever niet.

Maar ik neem aan dat je een gestressed paard nog niet mee naar concours gaat nemen Verward
Zorg dan eerst voor wederwijds vertrouwens Ja

Het gaat mij erom dat ik soms weleens moe wordt op wedstrijden van dat gejammer van b.v. een gele prullebak langs de bak.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:31

Een gele prullenbak is ook wel heel erg ver gezocht, en over het algemeen komen er geen kinderwagens voorbij zoeven Haha!

Maar loslopende honden heb ik idd zelf ook niet veel mee, geen problemen met de rustige ik volg mijn baas of zit aan de kant honden, maar de ik ren overal kris kras doorheen terwijl ik keihard blaf honden mogen ze van mij ook aan de lijn doen of in een box zetten.
Buiten dat het irritant is en dat je er nerveus van wordt heb je op een wedstrijd met allerlei vreemde paarden idd ook nog eens de kans dat het paard uithaalt, en dan hebben we geen miepige ruiters maar mieperende honden eigenaars.

Eigenlijk moet je bij paarden in de buurt (vooral evenementen) gewoon goed op je kind/hond/paard letten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:38

Ik vind het onzin om te zeggen dat de paarden er maar aan moeten wennen en dat het juist leerzaam zou zijn....
Ik ben nogal nuchter, geen mieperd en ik vind ook wel dat er soms overal over gemiept wordt. Maar loslopende honden zijn ronduit gevaarlijk op het wedstrijdterrein. Nu is ze er met een paar blauwe plekken afgekomen...het had ook anders kunnen zijn en daar zit je dan....
Je paard hoeft namelijk niet eens een neuroot te zijn om van een aanstormende hond te schrikken. Juist bij een neuroot ben je extra alert (ik wel tenminste)...maar ook het braafste paard kan zich een hoedje schrikken.
Bovendien is het niet gepast, bij een hardloopwedstrijd of een wielrenwedstrijd laat je toch ook niet je hond los tussen de deelnemers rennen? Zou een mooie boel worden.
Ik ken verenigingen die daarom het meenemen van honden verbieden. Dat kan ik snappen.
Ik vind het alleen wel erg jammer. Want ik heb twee hele brave honden die indien toegestaan altijd meegaan ....AANGELIJND! En die worden zoals het zo vaak gebeurd dan de dupe van de loslopers....
Ook al luistert je hond nog zo goed...op het wedstrijdterrein lijn je ze aan...punt....zo denk ik er over. En dat is niet alleen goed voor de veiligheid en de rust van de deelnemers...ook voor de veiligheid van de hond zelf.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 08:01

polly2 schreef:
Ik vind het onzin om te zeggen dat de paarden er maar aan moeten wennen en dat het juist leerzaam zou zijn....
Ik ben nogal nuchter, geen mieperd en ik vind ook wel dat er soms overal over gemiept wordt. Maar loslopende honden zijn ronduit gevaarlijk op het wedstrijdterrein. Nu is ze er met een paar blauwe plekken afgekomen...het had ook anders kunnen zijn en daar zit je dan....
Je paard hoeft namelijk niet eens een neuroot te zijn om van een aanstormende hond te schrikken. Juist bij een neuroot ben je extra alert (ik wel tenminste)...maar ook het braafste paard kan zich een hoedje schrikken.
Bovendien is het niet gepast, bij een hardloopwedstrijd of een wielrenwedstrijd laat je toch ook niet je hond los tussen de deelnemers rennen? Zou een mooie boel worden.
Ik ken verenigingen die daarom het meenemen van honden verbieden. Dat kan ik snappen.
Ik vind het alleen wel erg jammer. Want ik heb twee hele brave honden die indien toegestaan altijd meegaan ....AANGELIJND! En die worden zoals het zo vaak gebeurd dan de dupe van de loslopers....
Ook al luistert je hond nog zo goed...op het wedstrijdterrein lijn je ze aan...punt....zo denk ik er over. En dat is niet alleen goed voor de veiligheid en de rust van de deelnemers...ook voor de veiligheid van de hond zelf.

Dank u !!!!

Dat bedoel ik dus, want dat paard wat mee was is inderdaad geen neuroot !!
Maar vooral die border collie's dat zijn gewoon laag bij de grond loop honden ( i.v.m. vroeger schapen drijven).
En als dat inderdaad zo aan komt vliegen............ denk zelfs dat mijn sinterklaas bestendige schimmel ervan aan de haal zou gaan...............

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:14

Taaclover schreef:

Een wedstrijd is een dag voor paarden en ruiters, niet voor honden.
Dus je neemt je honden (en kinderen) alleen mee als je ook bereid bent om er op te letten. Ik heb niks geen problemen met aangelijnde honden en kinderen die aan het handje meegenomen worden, maar dat spul dat los zonder enig toezicht langs/op je trailer (of nog liever: door je ring!) gerend komt daar hou ik ook niet van.
Ik vind het trouwens ook altijd erg vervelend dat mensen hun honden gewoon tegen iemand anders zijn trailer aan laten piesen. Koe
Of ik op een concours 'loslopende hondentraining' wil doen zou toch echt mijn keuze als ruiter moeten zijn en niet van de hondeneigenaar.

(Alvast mijn excuses aan alle ruiters voor mijn kinderwagen, want die moet WEL mee volgend jaar helaas, hij piept alleen niet gelukkig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:31

[/quote]

[/quote]

Maar ik neem aan dat je een gestressed paard nog niet mee naar concours gaat nemen Verward
Zorg dan eerst voor wederwijds vertrouwens Ja

[/quote]

Het vertrouwen is snel aan het groeien, maar een paard dat 8 jaar lang op bepaalde manier is gereden, leert dit niet binnen een paar weken af. Heb ook wel vertrouwen in als we straks op wedstrijd gaan, maar je weet maar nooit. Als paard nergens bang voor mag zijn, zullen maar weinige nog op concours kunnen.

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:19

curly2day schreef:
ilona21 schreef:

Zelf denk ik er inderdaad niet veel aan te kunnen doen, maar alle honden eigenaren denk ik toch echt wel.
Misschien een beetje minder laks of eens ergens over na denken ????

ik vind dat je geljk hebt/

ik zal nooit met een hond los lopen als er andere dieren bij zijn.
ook als hij zo lief en braaf is. een ongeluk zit in een klein hoekje

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:34

Ik vind het ook was asociaal om je hond los te laten lopen. Ik heb echt geen problemen met honden hoor, zolang ze maar netjes aan de lijn lopen. Lachen

Mijn paard is zo goed als nergens bang voor, thuis hebben wij ook honden, die soms ook gewoon meehuppelen in de bak of mee gaan een buitenritje maken. Toch zal mijn paard wel schrikken op concours als er 2 honden op hem af komen stormen. Gek he, het blijft een vluchtdier en op dat moment komen er twee wildvreemde honden in een wildvreemde omgevind met veel drukte op hem afstormen.

Als ik een gele prullenbak naast de ring zie staan, ben ik ervan bewust dat die er staat en m'n paard dat weleens eng zou kunnen vinden. Dan rijd ik in die 2min. die je nog hebt voor je moet starten voltes langs die prullenbak.
Van 2 honden ben je je niet bewust en je kan niet even een paar keer erlangs rijden om je paard eraan te laten 'wennen' op de wedstrijd. Honden maken onverwachte bewegingen, een prullenbak blijft staan... Knipoog

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:55

Beetje een vreemde reactie van die hondeneigenaren. Honden horen niet los op het concoursterrein. Uitlaten hoort ergens anders te gebeuren.

Ik zou zelf mijn hond nooit meenemen naar concours. Die zou zich maar stierlijk vervelen. En bovendien wil ik niet dat iemand zijn nek breekt, omdat zijn/haar paard schrikt van mijn hond en ik wil ook niet dat mijn hond een mep krijgt van een paard. Dus als ie al mee zou moeten, dan zeker aangelijnd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:31

Urielle schreef:
.

(Alvast mijn excuses aan alle ruiters voor mijn kinderwagen, want die moet WEL mee volgend jaar helaas, hij piept alleen niet gelukkig)

Ga je dan ook langs het losrijdterrein rijden daarmee of bij de ringen? Ik vind dat eerlijk gezegd ook nogal onverantwoordelijk. Niet eens vanwege de paarden die er kijkerig op kunnen zijn maar meer voor het kind zelf. Als er een paard door het lint gaat, ben jij niet zo snel weg met je kinderwagen.

Sorry, curly voor het off-topic gaan. Knipoog
Volgens mij moeten honden altijd aangelijnd op een wedstrijdterrrein.