Bodem te hard om op te rijden...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lina

Bodem te hard om op te rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 18:54

h()i,

Ik heb laatst mijn wedstrijd afgezegd omdat ik vond dat de grond te hard was (door de droogte) om op te rijden.
en,,
Afgelopen donderdag zou ik naar een oefenparcour toe wat normaal gesproken altijd binnen staat.
Dus ik denk ,,mooi kan ik weer even oefenen. In de binnenbak is de bodem verder prima dus. Maar toen ik op de manege aankwam bleek dat het parcour buiten stond opgesteld. Ik ben toen weer teleurgesteld terug naar huis gereden. Maar enkelen waren het met mij eens dat het niet goed is voor de paardenbenen om op zo'n harde ondergrond te springen.. *de proppen kwamen niet eens de grond in* Maar de rest keek mij echt zo aan van,,' wat maakt 't nou uit'...

Wat vinden jullie hier nou van?

rhijnauwen

Re: Bodem te hard om op te rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:05

het is jouw eigen keuze om wel of niet te starten, jij hebt om het welzijn van jouw paard gedacht! OK dan! wat een ander daar van vindt, moet die ander zelf weten (ik had laatst een amazone die na afloop kwam klagen omdat ze op gras had moeten starten, terwijl ze dacht dat het op zand zou zijn, ze is gestart en reed (bij een collegajury) een verliespunt, mijn antwoord was; het is JOUW keuze geweest om het paard uit de trailer te halen en te starten, er is niemand die zegt dat je MOET, nou zo had ze er nog niet over gedacht, als je hebt ingeschreven en hebt betaald ga je toch starten? Verward ik vind dat jij goed hebt gehandeld!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:06

Het is idd altijd jouw keuze!
Ik heb eigenlijk nog nooit om een droge bodem niet gestart.
Wel kies ik er dan voor om kleine proppen te draaien ipv grote.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:11

Ik vind het goed dat je niet bent gestart. Ik weet ook een concours waar de bodem bij deze temperaturen praktisch beton wordt. Ga je rijden dan loopt je paard gewoon kort en voorzichtig van de pijn aan zijn benen en strekken kun je helemaal wel vergeten. Daar start ik ook niet als het te droog is geweest, ondanks dat het verder een fijn concours is. Met springen vind ik het al helemaal aanvaardbaar.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:50

Inderdaad, goed van je dat je dat in acht neemt. Het is tenslotte jou paard en zijn gezondheid gaat jou ook aan. Dan liever een keer niet starten dan dat je achteraf spijt krijgt van onnodige blessures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:51

Ik rijd momenteel ook alleen maar in de bak thuis, terwijl ik als het even kan liever in het land rijd. Ik vind nu het land gewoon te hard en de bak kan ik sproeien waardoor die niet te zwaar wordt. Je moet dus doen waar jij je goed bij voelt... Ja

elise01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:25

De grond is idd erg hard, 1 van mijn pony's heeft het ook moeilijker om op een harde grond te lopen! Ze word dan onzeker..
Dat je hebt afgezegt omdat je het niet aandurfde is opzich wel een goede beslissing als jij ongelukken wilt voor komen Knipoog

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 01:26

het paard van mijn intructrice heeft waarschijnlijk een peesblessure opgelopen door een te harde bodem. Heel erg balen voor haar want ze wilde de kringkampioenschappen rijden gezien ze dacht dat ze een goede kans had om naar de hippiade te komen. Haar paard is al wat ouder en komt misschien niet meer terug in de sport. Erg jammer.. maar het is indd je eigen beslissing af je door rijdt of niet. Trouwens, ik vind dat de bodem om alle manieren goed gehouden moet worden. Wat is er nou belangrijker dan de bodem om wedstrijden? Zelf ben ik wel op de kringkampioenschappen gestart maar vond het doodeng. er zaten allemaal kuilen en harde stukken in de grond, greppels en noem maar op. Gelukkig reed ik een paard wat daar redelijk tegen kan. Ik had in mijn proef zelfs op de volte een hele diepe kuil waardoor ik echt op het laatste moment moest uitwijken, waardoor ik minder punten kreeg met het comm: volte niet rond, te groot.
Ik vind dit erg vervelend zeker als het om een redelijk belangrijke wedstrijd gaat. Ik vind dat de organisatie zelf moet kijken of de bodem voor ieder paard (dus ook voor de wat gevoelerige) geschikt is en andersmaar een andere locatie moet zoeken..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:23

Ik had laatst ook een wedstrijd op zo'n droge bodem. Dat was dressuur en haast niet te doen. Laat staan springen.. Nagelbijten / Gniffelen