Maartje/Jura zou eerst met Razinda gaan starten maar omdat zij pas geopereerd was ging dat dus helaas niet door. Voordat ik goed en wel besefte wat ik zei was het er al uit. "Dan start je toch met Cres?". Dus..secretariaat opgebeld of er 'vervanging' mocht komen en alles geregeld.
Ik begon me naderhand toch af te vragen of het wel eerlijk was tegenover Cres. Hij is natuurlijk amper onder het zadel, kan nog maar heel moeilijk rechte lijnen lopen en is natuurlijk door zijn handicap aan z'n 'mannelijkheid' maar vrij weinig bereden (ontstoken koker door een niet goed uitgevoerde castratie waarvoor hij waarschijnlijk binnenkort ook geopereerd moet worden). Maar door de DA was een regelmatige mobilisatie wel aanbevolen.
Verder moest hij wel gelijk in een kampioenschap meelopen waarbij toch wat zwaarder wordt gekeken.
Het ging er mij eigenlijk vnl. om, om te zien hoe hij zich zou gedragen op het wedstrijdterrein en wat je straks kan verwachten als het om het 'eggie' gaat.
Dus van de week wat geoefend op overgangen, rechte lijnen, halthouden etc.
Het zat van de week niet zo mee. Allereerst in het begin van de week de hitte, verder pas heel laat rijden (Maartje moest overwerken en ik had het stervensdruk met de küren waarop ik een deadline had) dus echt soepel ging het niet.
De hele week rotgebeld naar allerlei hoefsmeden, want Cres liep op blote voetjes en omdat het nog zo'n lange slappe slungel is heeft hij erg veel moeite om op vochtig gras zichzelf staande te houden, vooral in de galop.

Dan maar op blote voetjes. 2x de proefjes geoefend, waarbij hij heel vreemd opkeek zoiets van "Wat is dit nou? Waarom moet ik zoveel zo snel achter elkaar doen"?
Vandaag was het dan zo ver.
Eerst nog op Maartje in zitten praten dat het voor mij niet om de resultaten ging maar om de ervaring en dat ze zich niet zenuwachtig moet maken (ambitieus als ze is

Nou, dat heeft ze fantastisch gedaan!!Toppie

Dan nu het verslag:
Eenmaal aangekomen heb ik Cres eerst gelongeerd en daarbij gleed hij eigenlijk al direct een paar keer goed uit wat hem onzeker maakte.
Toen Maartje er eenmaal op zat heeft ze alleen rechte einden gegaloppeerd om hem weer wat vertrouwen te geven.
Toen Maart aan haar eerste proef begon was dat in ring 1 zonder hekjes, direct gelegen aan het losrijterrein. Het liefste wilde Cres weer daarnaartoe vooral omdat net op dat moment Claudia het terrein op kwam rijden.

In de 2e proef zat ie tussen twee andere banen ingeklemd dus kon hij zich wat meer concentreren. Liep toen ook stukken beter alleen....Claudia startte 2 minuten later (weer met Himeros dus!!!!) in de ring vlak naast Cres.

En toch liet ie zich heel goed sturen. Alleen dit keer (en dat verbaaste mij een beetje) slechts 147 pnt.
Al met al een heel positieve ervaring waarbij blijkt dat ie toch heel cool in de kop is. Het was heel vertederend om te zien dat ie toch heel graag mee wilde werken en z'n best wil doen. Dus.. heel motiverend om wat meer proefgericht te gaan trainen, naast de basis uiteraard die nog heel erg bevestigd moet worden, en wie weet.. gaan we volgende keer wel voor het eggie. I.i.g hebben we dan wat meer tijd om hem voor te bereiden.
Trouwens...Claudia mag M2 starten want die heeft haar puntje wat ze nodig had gehaald. 1x 150 pnt. en 1x 159 pnt.