Paardenmarkt?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Paardenmarkt?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:58

Hi!

Ik ga dit weekend eens even kijken op een paardenmarkt. Nog nooit geweest en ik vroeg me af hoe dat allemaal werkt. Als ik verhalen hoor over "handjeklap" vraag ik me gelijk af of je niet gewoon modern op de man af kan vragen wat iemand voor zijn paard/pony wil hebben en een prijs afspreken.

En wat als je wat leuks tegenkomt, betaal je direct en neem je het diertje gelijk mee? Of achteraf?

Ik ben niet van plan wat te kopen, maar je weet het nooit he... Haha! Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Ik neem bewust geen trailer mee. Cool

Concorde

Re: Paardenmarkt?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:12

Ik zie ze meestal wel handjeklap doen, maar je zal zonder ook wel een paard kunnen kopen hoor, als ze zien dat je geen 'peerdeboer' bent doen ze wel gewoon (en wordt het paard gelijk 2 x zo duur, haha)
Je kan het beestje gelijk meenemen, ook afspreken dat je m later ophaalt, daar is geen vaste regel voor ofzo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:24

afgezien van het feit dat het niet zo verstandig is om op een paardenmarkt een paardje te kopen (geen proefperiode, geen keuring vooraf door dierenarts, verborgen gebreken, garantie tot aan de hoek, etc) kun je best op de man afstappen en vragen wat zn paardje moet gaan kosten, hij staat tenslotte op de markt om m te verkopen nietwaar?
Wordt niet verliefd op al die zielige paardjes want anders heb je straks een heel weiland vol... Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:38

Dat is nou precies de reden waarom ik de trailer thuis laat... Haha!

Ik ben ook niet op zoek nu, ik wil eens kijken hoe zo'n markt is.
Het kan namelijk zijn dat mijn stalgenoot de paarden aan huis neemt in de winter, en dat betekend dat mijn paard alleen komt te staan. Dan wil ik een leuk paardenmaatje erbij kopen. Voor een shetty of andere kleine ponymaat leek het me wel een goeie op de markt te gaan kijken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:07

shetties zijn er zat te vinden op zo'n paardenmarkt en kosten geen dr*l Lachen Heel vaak zie je er veel hengstveulens, want de kosten om te castreren zijn vele malen duurder dan de hele pony, zou me niks verbazen als je voor 25,- een veulen op de kop kan tikken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:25

Als ik inderdaad een stalmaatje voor mijn paard nodig heb moet het een grote maat zijn, mini ding of veulen kan onder het hek door. Haha!

Maar die hebben ze daar ook vast wel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:27

leuk zeg, kan je beter wél een trailer meenemen, heeft er in elk geval 1 shet geluk!
ik was laatst nog op een markt, stonden echt wel hele leuke shetjes bij!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:34

Ik weet nog niet of ik een paardenmaatje voor mijn paard ga kopen, of het nodig is. Dat hangt van mijn stalgenoot af, die weet eind Augustus of ze de stallen achter haar huis af krijgt of niet, dus of ze haar paarden aan huis neemt of niet.

Dus ik laat toch de trailer maar thuis, anders heb ik morgenmiddag een complete kudde shetties lopen... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:34

Wat is handje klap?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 00:03

Dat is een verkoopmanier op de veemarkt. Boeren die letterlijk een soort handjeklap uitvoeren om het eens te worden over de prijs. Bij elke "klap" wordt er een bedrag genoemd.

Je denkt toch zeker niet dat ik daar voor l*l ga staan door "papagaaitje leef je nog" te spelen om een goeie prijs te krijgen he! Doei!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:51

waarom niet?
gewoon bluffen, hard slaan (niet zachtjes meppen Tong uitsteken ), en duidelijk prijzen noemen!
weglopen enzo hoort er ook vaak bij, alsof je geen interesse hebt, kans dat ze dan een lagere prijs achter je aan roepen.
het is gewoon een heel spel vaak.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:13

Tip van een heel andere orde, neem een camera mee om al die peerdeboeren er op te zetten. Ik verbaas mij steeds weer waar al die verweerde, en geleefde koppen normaal verstopt zitten. Prachtige karrikaturen met bloemkooloren, knaksigaren, wallen en pukkels, petten mutsen, wel of geen haar, couperose en alle andere tekenen des tijds. Erg mooi.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:22

Marigold schreef:
waarom niet?
gewoon bluffen, hard slaan (niet zachtjes meppen Tong uitsteken ), en duidelijk prijzen noemen!
weglopen enzo hoort er ook vaak bij, alsof je geen interesse hebt, kans dat ze dan een lagere prijs achter je aan roepen.
het is gewoon een heel spel vaak.

dat is de echte handel ja Haha! daarom zijn handelaren ook vaak de beste toneelspelers die er zijn! toen wij mijn pony gingen kopen is er ook flink wat geklapt en ten slotte zaten we al in de auto en reed me vader bijna weg toen het tegenbod kwam wat me vader wilde horen.... Haha!
vind het super mooi om te zien en geniet echt van de handel! helaas gaat alles nu via i-net en zie je het dus alleen nog maar op markten Ach gut

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:23

Als je weet hoe het werkt kan het leuk zijn ja, maar dat weet ik dus niet precies. Bedragen noemen lukt nog wel en verlegen uitgevallen ben ik absoluut niet (ik hou niet van sissies die een slap handje geven Clown ) dus dat is het probleem niet. Maar wat als het gewenste bedrag genoemd wordt bijvoorbeeld? Ik zou eerst een cursus handjeklap moeten volgen... Haha!

Het was dus een heel kleine markt, ik heb meer mensen op een kleed hun rommel aan zien bieden dan ponies.. stuk of 20 denk ik. Er was duidelijk op meer gerekend, aan de hekken en touwen te zien die voor de ponies bedoeld waren. Is misschien maar goed ook, het was bloedheet en de ponies hadden het heel duidelijk NIET naar hun zin. Er stonden wel waterbakken klaar op de hoek van het terrein, maar daar heb ik alleen een meisje met haar pony met veulen naartoe zien lopen.
En de hoeven van sommige ponies... de eigenaars zouden aangeklaagd moeten worden! Boos!

Je zou ze wel allemaal mee willen nemen.... gelukkig (niet voor de ponies) heb ik nog een bescherming voor dat punt: de meesten zullen geen paspoort hebben en mogen niet over de grens vervoerd worden. Daar had ik vantevoren nog niet over nagedacht, moet dan toch maar een paardenmarkt in Duitsland worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:23

ag je hoeft ook niet perse handje klap te doen toch Haha! als je maar wel afdingt!!! Haha! want die vraagprijzen zijn altijd veel te hoog! vooral als jij daar staat om een "zielig" ponietje te kopen maken ze daar zeker misbruik van!

en idd sommige pony's zien er belabbert uit op markten! hoeven of zoon zieke blik in de ogen samen met een dof vachtje dan weet je eigenlijk al dat ie iets mankeert...

maar zijn er in duisland dan ook veel paardenmarkten? heb me daar nooit zo in verdiept eigenlijk...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 22:19

Ik ook niet. Ik hoorde vanavond dat er elke maand op woensdag een mega-grote is in de veemarkthallen in de stad waar ik werk... op 17 km afstand van mijn huis. Haha!
Goed, moet je ook maar even weten he... Bloos

Jose63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:40

Mocht iemand mischien mijn Friese merrie,s tegen komen, zou je dat alsjeblieft willen laten weten?
K ben al n tijd naar ze op zoek en mischien, wie weet, zijn ze daar.
Chantal is n ranke Friese merrie 16-6-1999 en Brechtsje is n forse barok merrie met 1 oog 12-6-2000

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:09

ik ging een tijd terug op wedstrijd en dat was in Wanroij, toen ik daar aan kwam hoorde ik een hoop gebrul en gegil van paarden want er was op het naast gelegen terrein een paarden markt bezig. Ik zelf ben er niet zo van gecharmeerd. Er werd in mijn ogen best ruw om gegaan met die beestjes namelijk toen het was afgelopen en ze weer terug in de veewagens moesten. Ik dacht dat dit wel anders was anno 2012!

Ik zou er dus niet voor mn lol naar toe willen want ik zou er verdrietig van worden.
Als je het wil ervaren dan vooral doen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 25-07-12 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:11

Die van mij komen alledrie van de markt af en ik heb wel handjegeklapt, hoort er toch een beetje bij. Maar ik ben niet zo'n beste handelaar, dus het was meer voor de show :') Ik ging overigens zonder trailer 2x en kwam toch met iets thuis, dus nu blijf ik maar helemaal weg van de markt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:18

Je kan in oktober ook naar zuidlaren (heb je nog even de tijd :). Daar zijn ze verplicht om een paspoort bij te hebben anders komen ze de markt niet op. En al vind je geen leuke pony of leuk paard dan is de markt zelf ook een hele belevenis!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:24

Natuurlijk vraag je op de man af wat iemand wil hebben maar dat is op de markt wel meer dan hij eigenlijk wil, het is wel de bedoeling dat je handelt. (hoeft niet maar dan ben je dus flink duurder uit)
Gewoon noemen wat je niet aanstaat, handelaren kunnen daar wel tegen en niet te snel toegeven, je zult niet de eerste zijn die wegloopt omdat hij de prijs te hoog vind en terruggeroepen wordt ;)
Handjeklap hoeft daar niet bij hoor, de meeste handelaren doen dat onderling maar niet met een stadse, tenzij je dat wilt ;)
En ja, prijs afgesproken is meteen betalen en direkt meenemen, zelfs weglopen om te gaan pinnen is ongebruikelijk (de meesten komen dan niet terug).

En houd er wel rekening mee dat je als stadse of (jonge) vrouw niet erg serieus genomen wordt en de prijs die hij je dan vraagt een stuk hoger is dan bij een boertje. Gewoon recht in het gezicht wat van zeggen, dan krijg je respect ;)

Je woont in Duitsland zie ik? Duitse markten zijn netter en fijner dan NLse dus daar tref je het dan mee :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:29

GamblersCup schreef:
Als je weet hoe het werkt kan het leuk zijn ja, maar dat weet ik dus niet precies. Bedragen noemen lukt nog wel en verlegen uitgevallen ben ik absoluut niet (ik hou niet van sissies die een slap handje geven :+ ) dus dat is het probleem niet. Maar wat als het gewenste bedrag genoemd wordt bijvoorbeeld?

Dan geef je er nog een flinke klap achteraan en gaat accoord :D
Maar eenmaal op de markt kun je ook wel wat handel van anderen 'aanschouwen' dus dan zie je snel genoeg hoe het gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:36

GamblersCup schreef:
Dat is nou precies de reden waarom ik de trailer thuis laat... :D

Ik ben ook niet op zoek nu, ik wil eens kijken hoe zo'n markt is.
Het kan namelijk zijn dat mijn stalgenoot de paarden aan huis neemt in de winter, en dat betekend dat mijn paard alleen komt te staan. Dan wil ik een leuk paardenmaatje erbij kopen. Voor een shetty of andere kleine ponymaat leek het me wel een goeie op de markt te gaan kijken.

je vind ook zat shetjes te koop bij mensen die er goed voor gezorgd hebben en echt die kosten helemaal niet veel en soms zelfs helemaal niks! ([EA-TK-PP] Wegens inkrimping diverse shetlandpony's (ook gratis) Zomaar even een voorbeeld, je kan er meer vinden op Eenmaal andermaal :D ) Ik zelf heb 2 minis bij verschillende particulieren vandaan en heb een eind moeten rijden om ze te halen maar heb wel 2 hele gezonde beestjes met paspoortjes en stamboompjes die nog eens heel lief zijn en netjes opgevoed.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 12:49

Schatten, dit topic is van 6 (!) jaar terug... ;)
Shetter heb ik niet meer nodig, mijn mening over de markten is veranderd en handjeklap heb ik nooit aan meegedaan uiteindelijk :D

Jose63, ik denk dat je je oproep beter even in opsporing verzocht (of hoe heet die afdeling hier?) kunt zetten. Tip: met deze informatie, wat veels te weinig is, komen mensen niet ver. Foto's e.d. doen een hoop meer. Al is een Fries een Fries en is een vreemde moeilijk te spotten als het geen aftekeningen heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:39

oh whahahahaaa, grappig dit!