appaloosa's niet voor de dressuursport?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yentl_

appaloosa's niet voor de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 16:35

hallo, in mijn omgeving hoor ik veel mensen zeggen dat appaloosa's niet goed kunnen presteren in de dressuurport omdat ze vanwege hun aparte kleur vaak niet in de smaak vallen bij de jury. is hier iets van waar en in welke klasse rijden jullie met jullie appaloosa's?

groetjes

Yentl_

Re: appaloosa's niet voor de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 16:38

sorry, ik heb dubbel gepost, ik heb al getemd!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:38

Ik heb zelf dan wel geen appeloosa, maar ik ken er wel eentje, die loopt Z dressuur.
Ik ben van mening dat een jury niet op de kleur moet letten van een paard, maar hoe het presenteert. Ja

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:39

_Nicky schreef:
Ik heb zelf dan wel geen appeloosa, maar ik ken er wel eentje, die loopt Z dressuur.
Ik ben van mening dat een jury niet op de kleur moet letten van een paard, maar hoe het presenteert. Ja

helemaal met je eens maar
helaas gebeurd dit wel..
ik heb ook een vriendin die ook met een appeloosa m1 rijd. super tof beestje!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:11

Sommige appaloosa's kunnen echt super lopen.
Ja dat gezeur van die jury's vind ik altijd zoiets raars. Wat maakt het nou uit welke kleur een paard heeft of hoe die eruit ziet?
En idd als _Nicky ze moeten kijken hoe die presteert.
Maarja blijft een jurysport hea Knipoog.

Verder ken ik zelf geen appaloosa die dressuur rijd.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 18:16

ik vind appaloosa's echt onwijs gaaf en het is tenminste weer is iets anders dan een standaard bruin paardje.

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:21

Waarom zouden Appaloosa's geen dressuur kunnen lopen?! Het ligt er maar net aan hoe een paard is Lachen En kvind het belachelijk dat de jury oordeelt op kleur..

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:22

Al kom je met een paars paard, met groene stippen en rode vlekken aanlopen, dan slaat het toch alsnog nergens op als je minder hoge punten krijgt omdat de jury het niet mooi vind. De jury beoordeeld hoe het paard loopt, en niet hoe het eruit ziet, dan ga je naar een mode show (okey je moet je paard goed verzorgt hebben, maar dat is iets anders dan de kleur, daar kan je niks aan veranderen.) En als t wel gebeurd is t discriminatie Tong uitsteken

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:25

Waarom zouden gewoon "bruine" paarden wel dressuur kunnen, en appaloosa's niet? Het is en blijft een jury sport, maar daarom kan de ene jury wel "dit" zeggen, en de andere wel "dat"..
Ik zelf heb ook met een appaloosa wedstrijden gereden (paar wedstrijden gehad in de B, en toen werd ik echt te groot voor hem) maar ik heb ook wel gemerkt, dat sommige jury's je echt de grond in boren.. en allemaal dingen zoeken om je een lager cijfer te kunnen geven, gewoon omdat ze de kleur niet mooi vinden...
en toch vind en blijf ik ze gaaf vinden, die appaloosa's...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:26

Ik denk dat weinig jury's zullen struikelen over de kleur.

Als het paard en ruiter in de B of L gewoon een nette proef neer zetten en het paard rijtechnisch goed in orde is, dan krijgen ze die punten écht wel. Ja

Wordt een aparte kleur soms niet als excuus gebruikt als de punten wat tegen vallen, terwijl de prestaties ook niet goed genoeg zijn? Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn, denk ik, weinig jury's die tegen je zullen zeggen: 'Ik vind het geen gezicht zo'n beest, wat een verschrikkelijke kleur.'

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:28

waarom zou een appalosssa niet kunnen presteren in de dressuur?? ik vind dat een jury moet beoordelen op hoe de proef gereden is. En niet afgaan op het exterieur van ruiter of paard!!!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:02

Gabon schreef:
Al kom je met een paars paard, met groene stippen en rode vlekken aanlopen, dan slaat het toch alsnog nergens op als je minder hoge punten krijgt omdat de jury het niet mooi vind. De jury beoordeeld hoe het paard loopt, en niet hoe het eruit ziet, dan ga je naar een mode show (okey je moet je paard goed verzorgt hebben, maar dat is iets anders dan de kleur, daar kan je niks aan veranderen.) En als t wel gebeurd is t discriminatie Tong uitsteken

Ja het gebeurt wel degelijk hoor Nagelbijten / Gniffelen
Een vriendin van mij had echt een hele mooie pony en de jury heeft haar daar echt meer punten voor gegeven.
Echt achterlijk vind ik het.
Vaak krijgen ook friezen of bonte minder punten. Oke het zal echt geen 20 punten schelen maar als je alles vergelijkt zie je het wel.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:31

Zorgen dat ze niet om je heen kunnen, wij hebben op stal ook echt een onwijze gave superspikkel lopen, scoorde goed hoor met wedstrijden. Weet nog dat een jury tegen mij zei (was voorlezer), zeg dit is toch zo'n barok paard??? Dus ik zeg, welnee dit is een appaloosa en die lopen gewoon net als KWPN-ers! Vooroordeel heb je overal en je moet gewoon zorgen dat ze niet om je heen kunnen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:37

Daffodil, veel appaloosa's (nederlandse dan, niet de amerikaanse) vallen wel onder barokke paarden, omdat er bij veel knapstruber in zit en dat is een barok paard. Knipoog

Maar ik ken ook verschillende appaloosa's die hoog in de dressuur lopen, en als het paard goed loopt dan maakt het kleurtje echt niet uit. Tegenwoordig worden de appaloosa's ook steeds beter gefokt, waardoor er ook steeds meer goede dressuurpaarden tussen zitten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:41

Een goed paard heeft geen kleur Knipoog

Sizz: Dat is onzin want er zijn genoeg verhalen waarbij paarden met een kleurtje wel benadeeld werden Knipoog

Ik heb zelf 2 bonte merrie's, 1 daarvan start ik in de wedstrijden. Ik heb er nog weinig van vernomen dat een jurylid bont niet passend vond in de dressuur. Wel vind ik dat een jury eens wat meer naar de bouw van een paard mag kijken en aan de hand daarvan moet gaan jureren maar goed dat is weer een hele andere discussie Knipoog Haha!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:28

Ik schrijf regelmatig bij wedstrijden, en hoor ook regelmatig van de jury: oh, een bonte, wat leuk!!!

Het is en blijft een jurysport, wat de een er goed uit vind zien vind de ander juist weer niet enz....

gewoon lekker starten!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:23

Ik denk dat je je over die kleur niet gek moet laten maken. Maar aangezien de appaloosafokkerij echt kleurfokken is hier in NL, zal de kans dat je echt een goede beweger/ paard hebt dat exterieurmatig echt goed in elkaar zit een stukkie kleiner zijn dan bij de 'Bruinen' (kwpn) die al jaaaaren gefokt worden op 'dressuurtalent' om het zo maar even te stellen.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 20:39

ik ben blij dat ik zulke positieve reacties krijg en laat mij niet meer afschrikken, dankjewel

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:43

Wij hebben een meisje bij de vereniging die had laatst 203 en 208 met een appaloosa die heeft altijd van die dikke punten...

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 20:48

hebben jullie ook misschien foto's van een dressuurcombinatie? graag als link a.u.b.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:25

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:26

Ik rijd zelf met een appaloosa ( en dan ook nog een amerikaan) dressuur bij de paarden. Ik heb nog nooit commentaar gehad hierop, maar oke, we rijden pas L1 Lachen

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 08:02

okey ! leuke paard hoor,,

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:09

men zegt, ze zeggen.... wat merk je er zelf van? ooit een jury getroffen die jureert op kleur? eerst de bruinen, dan de vossen, dan de schimmels, dan de friezen, dan de valken en als laatste de gestippelden?

gewoon weer het zoveelste topic om de schuld van de mindere punten op het paard af te schuiven en de jury de schuld te geven. zucht.... eens zal iedereen wel de fout bij zichzelf gaan zoeken, maar nu nog niet.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 08:35

sorry hoor, maar ik vroeg mij dit gewoon af, en de mindere punten worden helemaal niet op het paard afgeschoven. er zijn nou eenmaal juryleden die een appaloosa e.d. niet mooi vinden en dus vanalles gaan verzinnen om de punten lager te maken.
als je dit weer het zoveelste topic vind, moet je maar in andere topics gaan kijken!