Dominantie problemen, oorzaken en verbeterkans?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Dominantie problemen, oorzaken en verbeterkans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 17:19

Er staat bij ons op stal een paard dat behoorlijk last heeft van dominantieproblemen.
Het is een paard dat omdraait als een blad aan een boom. Laat zich niet vangen in de wei, en dan plots weer wel een keer.
De stal is verboden terrein, er zijn al verschillende vingers stukgebeten, en een trap heb je zo te pakken. paard valt gewoon aan als je te dicht komt.
Paard laat zich goed rijden, hoe het zit met aan de hand meekomen, poetsen e.d weet ik niet.

Bij andere paarden zag ik dat er duidelijk angst of een slecht consequente opvoeding achter zat, maar bij dit paard twijfel ik, hoewel ik nog niet heel goed heb gekeken naar zijn reacties.
Het is al een ouder dier. Het zou zomaar kunnen dat er een geschiedenis aan vast zit.
Wat kunnen oorzaken zijn?
Hoe succesvol kun je zulk gedrag veranderen?

Ervaringen?

spoekie

Re: Dominantie problemen, oorzaken en verbeterkans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:29

Het kan zijn dat dit paard net zoals als Saluut (haflinger). Wat iig bij hem de oorzaak is: onkunde. Een lompe haflinger, die toch uitprobeert. Zet daar meisjes die hem niet aankunnen en het kwaad is geschiedt. Bij hem is het dus ook zo dat hij weet hoe hij mensen bang maakt en hoe hij wint. En zolang hij het oke vindt, gaat het prima en is er niks aan de hand. Maar moet hij iets doen waar hij geen zin in heeft: Bij opzadelen rent hij gewoon weg, zelfs met hoofdstel om. Wil hij niet gevangen worden? Eerst achterhand naar je toe draaien en als je door blijft proberen een trap etc.

Wat bij hem een beetje helpt (maar ook niet 100%, paard is al 19 en toch altijd al wel zo'n lompe tinus geweest) is dus gewoon met hem bezig gaan, consequent zijn. En vooral: terug blijven komen. Dus niet opgeven en je niet bang laten maken. Als hij weg rent, gewoon hem weer gaan halen. Net zolang totdat hij opgezadeld is, want je houdt hem toch niet tegen. Gaat hij er vandoor? Als het kan gewoon wachten totdat hij ophoudt en dan gewoon verder rijden (ook dan is hij gewoon te sterk, die trek je niet om o.i.d.). Misschien heb je er iets aan. Succes iig!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 22:19

Zulke gevallen ben ik bekend mee..... Maar dat is niet wat ik bedoel.
De eigenaar is redelijk kundig en probeert consequent te zijn, maar is wel bangig, en met reden... Zijn gedrag is vals...bijten en gericht slaan. Eenmaal 'gevangen' is hij wel te verzorgen en ook makkelijk te rijden.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:39

Hoe reageerd hij dan tijdens bv een join up of is dit nog nooit geprobeerd?

Sommige paarden zien hun stal nou eenmaal heel erg als van hunzelf, aan de ene kant heb ik zoiets van niks van jou bij, andere kant is dat natuurlijk wel helemaal zijn plek, en misschien hebben mensen in zijn verleden te vaak en te grof op die plek ingegrepen, waardoor hij nu zo reageerd.

Wat doet hij als je zijn box open zet en hem zelf naar de ingang laat komen?
Hoe reageerd hij op een schreeuw of tik tegen zijn billen als hij dreigt?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 13:09

Ik heb geen idee... ik kijk het zo van een afstandje aan, en vraag me af of ik er wat mee zou kunnen als ik de kans krijg hem te verbeteren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:16

je zou een heleboel nog wel kunnen veranderen, maar dat hangt van je eigen kennis en kunde af. misschien moet je toch maar eens heel goed gaan kijken wat de mensen ermee doen en wat dan zijn reacties zijn.
tuurlijk kan er een hele geschiedenis aan vast zitten maar die weet je helaas niet dus je moet het doen met wat hij aangeeft dmv zn reacties.
Tis wel een uitdaging hoor zeker als dat je interesseert, maar doe voorzichtig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:19

Heeft de eigenaar al geprobeerd om een andere toegang en omgang met het paard te krijgen (op wat voor manier ook, idd desnoods Join-up?)
Ik zou me iig niet zomaar gaan opdringen, niet als je niet heel goed weer waar je mee bezig bent. Dit paard hoort thuis in handen van een prof. En het is dan niet alleen paard wat bekeken moet worden, maar vooral interactie paard-ruiter.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 13:26

De eigenaar bezit dit paard nu zo'n anderhalf jaar.. in de geschiedenis komen we dus niet ver. De eigenaar probeert het op de standaard manieren.. lijmen.. afwachten, een schreew geven of een tik. Maar niet heel consequent, en inmiddels slaat de wanhoop nog al eens toe, en blijft het paard na een aantal vang-pogingen in de wei.

Ik ben slechts stalgenoot, en blijf dit voorlopig ook. Ik ben alleen een interresse voor zulke problemen en het verbeteren ervan. mocht ik worden gevragd ermee aan de slag te gaan zal ik er zeker over na gaan denken. Tot die tijd vraag ik me af:

Hoeveel paarden zijn werkelijk vals?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:30

Moet je anders formuleren: hoeveel paarden zijn vals gemaakt? Ik geloof maar beperkt in een standaard vals paard, en deze is dat sowieso niet, niet als er onder het zadel en in omgang gewoon mee gewerkt kan worden.

Ik kan alleen maar een konsekwente aanpak adviseren: Parelli bijvoorbeeld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:19

een paard wordt niet vals geboren, van nature vluchten ze voor gevaar, alleen als ze niet anders kunnen dan vallen ze aan.
Er moet toch al heel wat gebeurt zijn wil een paard vals worden.

inderdaad bijvoorbeeld Parelli! kijk maar eens op zn website http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... cles&t=lit daar staan een heleboel artikelen over gedragingen van paarden, bar interessant om te lezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:33

Ik ben het er niet mee eens dat alle paarden vals worden gemaakt, paarden kunnen ook vals worden geboren, maar dat komt maar heel zelden voor.
Ook hersentumoren kunnen er voor zorgen dat een paard ineens erg vals kan worden en compleet door het lint kan gaan. Het hoeft dus niet alleen omgang of opvoeding te zijn, er kan ook een medische oorzaak achter zitten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:02

Nee, zo ken ik het verhaal van een merrie die door een gezwel op 1 eierstok veranderde in een onhandelbaar levensgevaarlijk dier. Na behandeling is ze weer volkomen"normaal" geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:09

kim gaat vingertjes knakken voo reen lange post : D

een paard zijn stal is het paard zijn huis.......... ik wil ook niet iedereen in mijn huis. Ik ben altijd voorstander van zo min mogelijk in de stal doen, hier heeft het paard ZIJN rustpunt en zijn veiligheid.

er lopen heel veel paarden rond die hebben geleerd in hun leven dat ze mensen kunnen imponeren, dat is wel heel iets anders dan dat een paard aangeeft door een venijnige blik dat ze niet gediend zijn van........... tussen het venijnig aankijken en dreigen....... en het daadwerkelijk uitvoeren van de bedreiging zit nogal een verschil. het daadwerkelijk uitvoeren van de bedreiging zal eigenlijk allen komen als de begeleider niet adequaat reageert op de bedreiging an sich....... dus toch weer een menselijke fout!

ik ga nu even verder denken : D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:51

nou kim dat is toch niet zo'n lange post, valt best mee.... Lachen
Een stal kan inderdaad territorium zijn voor een paard: van mij en jij blijft er uit!
Vervelend is dat het paard van iemand anders is en misschien moet je even overleggen met de eigenaar of er eens gekeken kan worden naar de medische kant van het verhaal en eerst wat dingen uitsluiten zoals hierboven al genoemd?