Ik heb een 2-jarige merrie met een eigenwijs karakter gekocht een maand terug. In het begin klikte het voor geen meter, maar de laatste tijd gaat het steeds beter. In het begin deed ze echt niets wat ik wou en werd ze steeds erger, stil staan, niet mee willen lopen, trekken, steigeren enz. Dit kwam doordat ik niet consequent genoeg was.
Nu we elkaar wat beter leren kennen gaat het wat beter. Ze loopt gewoon mee als ik dat wil en ik zie aan haar dat ze gek van me is. Lekker kroelen en achter me aan lopen enz. Ik heb haar te koop staan, maar nu twijfel ik steeds meer of ik haar wel kwijt wil.
Ik liep nog wel eens met haar een rondje buiten, maar heb dat de laatste 2 weken niet gedaan omdat ze de laatste keer heel erg schrok van een hond en van een bus die langskwam waardoor ze helemaal paniekerig werd, en bij de hond rukte ze zichzelf los waardoor mijn handen helemaal open waren en ze los op straat liep.
Oke, ik wil nu niet heel bokt over me heen hebben van wat ben je dan dom bezig geweest, maar dit is mijn eerste eigen paard en heb ook nooit een 2-jarige gehad, dus heb er niet de verstand van die ik zou moeten hebben. Maar wil het graag proberen en ervan leren, en daarom heb ik een aantal vragen.
- Hoe leer ik haar omgaan met 'enge' dingen zoals verkeer en honden enz. zodat ze er niet vandoor gaat buiten of dat het gevaarlijk word. Hoe krijg ik haar dus verkeersmak. Als ze iets engs ziet doet ze er namelijk alles aan om er vandoor te kunnen. (logisch, het blijven prooidieren)
- Wat kan ik het beste doen met haar nu? Ik zat ook te denken aan de opfok, maar dan kan ik haar niks leren doordat ze daar staat, maar aan de andere kant, daar kan ik ook mee beginnen als ze 3 is. Oftewel, zal ik gewoon niet te veel doen, haar in de opfok zetten en daarna beginnen met longeren/naar buiten gaan en uiteindelijk haar in laten rijden?
Oftewel, hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alvast heel erg bedankt!
, zeker als het fout gaat dan is een bit bij een 2jarige niet zo handig, je moet er nog jaren mee kunnen rijden, zou zonde zijn om dan die mond al eventueel te verpesten.... Zeker omdat de TS nog niet zoveel ervaring heeft.

en in een panieksituatie gebeuren er dan vervelende vervellende (auw!) dingen