2-jarige merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

imka

2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:20

Hallo,
Ik heb een 2-jarige merrie met een eigenwijs karakter gekocht een maand terug. In het begin klikte het voor geen meter, maar de laatste tijd gaat het steeds beter. In het begin deed ze echt niets wat ik wou en werd ze steeds erger, stil staan, niet mee willen lopen, trekken, steigeren enz. Dit kwam doordat ik niet consequent genoeg was.

Nu we elkaar wat beter leren kennen gaat het wat beter. Ze loopt gewoon mee als ik dat wil en ik zie aan haar dat ze gek van me is. Lekker kroelen en achter me aan lopen enz. Ik heb haar te koop staan, maar nu twijfel ik steeds meer of ik haar wel kwijt wil.

Ik liep nog wel eens met haar een rondje buiten, maar heb dat de laatste 2 weken niet gedaan omdat ze de laatste keer heel erg schrok van een hond en van een bus die langskwam waardoor ze helemaal paniekerig werd, en bij de hond rukte ze zichzelf los waardoor mijn handen helemaal open waren en ze los op straat liep.

Oke, ik wil nu niet heel bokt over me heen hebben van wat ben je dan dom bezig geweest, maar dit is mijn eerste eigen paard en heb ook nooit een 2-jarige gehad, dus heb er niet de verstand van die ik zou moeten hebben. Maar wil het graag proberen en ervan leren, en daarom heb ik een aantal vragen.

- Hoe leer ik haar omgaan met 'enge' dingen zoals verkeer en honden enz. zodat ze er niet vandoor gaat buiten of dat het gevaarlijk word. Hoe krijg ik haar dus verkeersmak. Als ze iets engs ziet doet ze er namelijk alles aan om er vandoor te kunnen. (logisch, het blijven prooidieren)

- Wat kan ik het beste doen met haar nu? Ik zat ook te denken aan de opfok, maar dan kan ik haar niks leren doordat ze daar staat, maar aan de andere kant, daar kan ik ook mee beginnen als ze 3 is. Oftewel, zal ik gewoon niet te veel doen, haar in de opfok zetten en daarna beginnen met longeren/naar buiten gaan en uiteindelijk haar in laten rijden?

Oftewel, hoe zouden jullie dit aanpakken? Knipoog

Alvast heel erg bedankt!

Marigold

Re: 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:23

ik zou haar als ik jou was in de opfok zetten voor een jaar, in dat jaar zoveel mgelijk leren op paarden gebied, en les nemen, dan als ze drie is haar laten beleren door iemand die dat kan.
maar het allerbeste is misschien nog wel een oudere pony te kopen in plaats van deze, maar ja dat moet je zelf weten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:34

Ik zou als eerste paardje nooit een tweejarige gekocht hebben, en ik moet het met Marigold eens zijn.

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:56

Je zegt zelf al dat het beter gaat tussen jullie, waarschijnlijk moesten jullie gewoon aan elkaar wennen. Ik zou voorlopig niet met haar naar buiten gaan. Je kan beter wat oefeningen gaan doen in de bak of in het land, jullie moeten een band met elkaar krijgen. Daarom zou ik haar nu niet meer naar de opfok doen. Dingen leren als netjes mee lopen en stoppen als jij stopt, over balkjes laat stappen of andere enge dingen. En natuurlijk lekker poetsen en tutten. Ze moet eerst vertrouwen in jou krijgen. Als ze dat heeft zal ze buiten op de weg niet snel schrikken omdat ze dan ziet dat jij ook rustig blijft. Mijn zusje heeft een jaarling gekocht die nu 3 jaar is en daarbij zag je echt dat hij steeds meer vertrouwen kreeg in mijn zusje en nu steeds minder schrikt als we buiten gaan wandelen met hem, hij blijft nu achterhaar staan als er iets engs is zo van hier ben ik veilig, terwijl in het begin hij gewoon helemaal panisch werd van auto's, zo erg dat we hem niet konden houden met 2 man!!

Heel veel succes ermee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:05

Ik ga mee met het advies hierboven dat ik ook geen tweejarige zou kopen als eerste paard, maar voor het geval je niet van plan bent om daar iets mee te doen toch een advies op het gebied van de omgang:

Enge dingen: je paard moet eerst op jou vertrouwen voor hij je volgt langs enge dingen. De dominantieverhouding is bij jullie in elk geval al verbeterd, dus ik zou eerst vertrouwen kweken door thuis enge dingen te oefenen. Niet gelijk allemaal enge dingen neerzetten maar simpel beginnen: mag je haar overal aanraken (ook oortjes, buik, armen om haar hals slaan van vooraf etc.)? Kun je met een plastic zakje over haar lijf heen flodderen? Naast haar op en neer staan springen terwijl ze je alleen nieuwsgierig aankijkt 'Wat voor gek ben jij?'. En dan op eigen terrein wat enge dingetjes neerzetten.
Wil je meer over de merrie te zeggen hebben dan kun je haar al wennen aan een hoofdstelletje maar hou er rekening mee dat ze de tijd moet krijgen om vertrouwen te krijgen in dat rare stuk metaal in haar mond voor je er ook nog druk op gaat zetten. Dan kun je naar buiten met hoofdstel en aan de longe zodat je zelf als je het eerste stuk moet laten glijden nog meters hebt om daar vast te blijven houden. Een andere optie is bijv. gebruik maken van een Duallyhalster of een halster met hengstenketting eraan. En uiteraard, als ze braaf ergens langs gaat waar ze wat voor aarzelt, belonen!

Wat ermee te doen: Wat is ermee gedaan voor je haar had? Heeft ze al in de opfok gestaan? Ik vind opfok voor een tweejarige vrij laat, maar misschien heb je kennissen met een oudere dominante merrie die jou merrie op een wei wel wat manieren bij wil brengen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:43

hoofdstel? hengstenketting? het kan ook met een 'gewoon' touwhalster, is een stuk vriendelijker en effectiever Lachen, zeker als het fout gaat dan is een bit bij een 2jarige niet zo handig, je moet er nog jaren mee kunnen rijden, zou zonde zijn om dan die mond al eventueel te verpesten.... Zeker omdat de TS nog niet zoveel ervaring heeft.

Neem ook een lang halstertouw (géén ketting, denk aan je eigen handen en veiligheid) en ga wat grondwerk met dr doen, dan worden de verhoudingen ook een stuk beter. Het boek Grondwerk van Inge Teblick is een aanrader. Lees ook vooral veel over de opvoeding van jonge paarden.

Opfok is ook een goed plan dan leert ze paard te zijn en wordt ze sociaal opgevoed door de rest vd kudde, daar heb jij alleen maar profijt van.
Verkeersmak maken gaat een stuk sneller als je een wei hebt langs een (drukke) weg en een stabiele rustige kudde waar ze in kan lopen, dan leert ze wel van de andere paarden dat auto's best meevallen en hoef jij geen capriolen langs de weg uit te halen want als ze weg wil kun je dr toch niet tegenhouden.
Wil je het toch zelf doen zorg dan dat je eerst volledige controle over dr hebt voordat je de weg opgaat.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:31

Marigold schreef:
ik zou haar als ik jou was in de opfok zetten voor een jaar, in dat jaar zoveel mgelijk leren op paarden gebied, en les nemen, dan als ze drie is haar laten beleren door iemand die dat kan.
maar het allerbeste is misschien nog wel een oudere pony te kopen in plaats van deze, maar ja dat moet je zelf weten.

ben ik het mee eens. Ik zou dit paardje nog lekker minstens een jaar in de opfok zetten, je hebt daarna nog genoeg tijd om hem verkeers/zadelmak te maken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:45

Een tweejarige is verre van ideaal als eerste eigen paard, maar ik lees wel dat jullie aan elkaar gewend zijn en het paard je ziet als gezelschap, wat verklaard wordt door: achter je aan lopen, kroelen, meelopen.
Een tweejarig paard is speels, leert grenzen kennen, leert wat het is om een kudde te leven met elk paard zijn/haar eigen taak en leert daarnaar te leven.
Het is heel goed om dit paard in een kuddeverband te houden, in een opfok o.i.d. (ik mis daarin meestal de wat oudere paarden, die voor opvoeding zorgen, helaas!) Daarna het paard als driejarige grondwerk leren doen, veel basis en vertrouwen aanleggen en als het een jaar of vier is, onder leiding van ervaren persoon/ door ervaren persoon inrijden. Als je het door een ander laat doen, houdt dan wel intensief contact. Het gebeurt te vaak dat mensen hun paard ter africhting naar een prof brengen en na een afgesproken periode weer ophalen, zonder dat er precies wordt verteld wat er nu gebeurd is, hoe dit gebeurd is, wat de reacties van het paard waren, wat het paard nu aankan e.d....En uiteindelijk ben jij degene die met het paard verder moet! TIP : Lezen! Goede boeken: Ruiters en Rechters( Ernest van Loon), boeken van Emiel Voest, Klaus Ferdinand Hempfling, Heather Moffet e.a. Probeer iets op te steken van de verschillende manieren van omgaan met paarden, werken met paarden, berijden van paarden.
Heel veel succes, liefde en geduld toegewenst!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:56

cissy schreef:
(géén ketting, denk aan je eigen handen en veiligheid)

Ik snap deze opmerking totaal niet Cissy.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:03

cissy schreef:
hoofdstel? hengstenketting? het kan ook met een 'gewoon' touwhalster, is een stuk vriendelijker en effectiever Lachen

Dat is dan gewoon een verschil van mening. Zo vriendelijk vind ik een touwhalster niet als je er flink mee door moet pakken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:00

wat denk je dat een ketting met je handen doet als er een paard aan gaat hangen? dan staan de schakels in je handen, de eerste reactie van de meeste mensen is nl goed vastpakken en dan is een ketting niet zo'n fijn ding om eens stevig beet te pakken als er 600 kg paard aan hangt te spartelen? tis maar een suggestie, wat jij doet moet je zelf weten.

Vindt jij een bit in een 2 jarige dan wel een fijne manier als je een keer moet doorpakken zoals jij zegt?
inderdaad verschil van mening, mijn ervaring is anders blijkbaar.
Geeft niks, er zijn meer wegen die naar Rome lijden/leiden, no hard feelings Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:15

Verkeersmak maken begint met vertrouwen van je paard in jouw, maakt niet uit wat je tegenkomt. Dat vertrouwen begint met grondwerk. Echter: een tweejarige is nog een kleuter en kan zich nog niet zo goed concenteren als je nu echt fanatiek met haar aan het werk zou gaan. Ik zou idd het paard nog even inscharen, en aankomend voorjaar oppakken, en dan beginnen met grondwerk. Eerst vertrouwen kweken zoals Urielle al opnoemde, daarna de weg op.

Overigens: kettingen en paarden gaan normaal niet samen. Een kennis van mij heeft een paar vingers van haar rechterhand afgerukt na een aanvaring met een paard dat aan een ketting vaststond. En nee, ze droeg geen ringen toen dit gebeurde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:10

cissy schreef:
wat denk je dat een ketting met je handen doet als er een paard aan gaat hangen? dan staan de schakels in je handen, de eerste reactie van de meeste mensen is nl goed vastpakken en dan is een ketting niet zo'n fijn ding om eens stevig beet te pakken als er 600 kg paard aan hangt te spartelen? tis maar een suggestie, wat jij doet moet je zelf weten.

Afbeelding
Afbeelding

Misschien een idee om het zachte deel vast te pakken Knipoog

Daarnaast: of je nu een bit gebruikt, een halster wat extreme druk op de neus en achter de oren geeft of een ketting of touw over de neus - het zijn geen van allen de meest vriendelijke methodes.
Daarom is het de bedoeling dat je ook dermate thuis voorbereid dat het alleen een noodgreep moet zijn om te voorkomen dat je paard in paniek onder een auto klettert.
Maar goed, we verschillen gewoon van mening. Kan gebeuren en is geen probleem Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:13

Cassidy schreef:
Overigens: kettingen en paarden gaan normaal niet samen. Een kennis van mij heeft een paar vingers van haar rechterhand afgerukt na een aanvaring met een paard dat aan een ketting vaststond. En nee, ze droeg geen ringen toen dit gebeurde.

Een paard vastzetten aan een ketting is ook nogal onverstandig Haha!
Als ze schrikken en ze kunnen niet los, heb je ook nog kans dat ze zichzelf aan hun halster ophangen.
Overigens is een kennis van mij vingers kwijt geraakt doordat die bekneld raakten bij het longeren, paard schrok, lussen draaiden vast om de hand en vingers werden er zo afgerukt. Dus ook daarmee opletten: nooit een touw om je hand draaien en bij longeren altijd grote lussen waar je hand zo uit kan. Even een algemene offtopic raad Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:11

ik snap wat je bedoelt met deze kettingen Knipoog , het zachte deel is ook bedoeld om vast te pakken, maar de meeste mensen hebben er een handje van om het paard zo dicht mogelijk bij het halster vast te houden (omdat ze dan dénken de meeste controle te hebben) en dáár zit nou juist die vervelende ketting Clown en in een panieksituatie gebeuren er dan vervelende vervellende (auw!) dingen Knipoog

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:56

Ik ben helemaal voor de opfok, daar leren ze ook heel erg veel, en als jij je in die tussentijd kan verdiepen in de paardentaal kan je hier dus als ze terug komt heel handig gebruik van maken.
Alleen wat Jetta zegt, vaak staan ze alleen met jonkies en dat is wel jammer, maar als je gewoon wat informeert moet een gemengde groep ook te vinden zijn (weleens gelezen hier op Bokt)

Maar misschien is er wel ergens in de buurt een stal waarbij ze 24/7 het land op mag in een gewone kudde zodat ze ook meerdere keren per dag mensen ziet die hun paarden het land mee uit nemen en toch het voordeel heeft van een kudde die haar wat meer opvoeden.

Mocht dit niet lukken zou ik zoals hierboven staat eerst veel oefenen in de bak, met grond werk en dergelijke en jullie vertrouwensband (scheelt echt een heleboel)
Als dit in de bak goed gaat kan je er eens wat engs neer zetten en kijken hoe ze dan reageerd (blijft ze bij jou of wil ze vluchten en hoe reageerd ze) en vanuit daar verder werken.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 10:22

Hey,
Ik heb heerlijk nieuws, spirit heeft een geweldig nieuw plekje! Via via heeft mijn vader een groot stuk land kunnen regelen (3x zo groot als waar ze stond Haha!) met 2 andere 'pubers' erin, waarmee spirit helemaal uit z'n dak gaat. Het verschil dat ik zag aan haar was echt gigantisch. We hebben haar vanmorgen vroeg langs de weg naar haar nieuwe plekje gebracht (kan nog niet met de trailer vandaar) en dat ging goed, af en toe even schrikken van een hond of grote boze vrachtwagen, maar verder vond ze het heel niet erg. Ging super. En toen we er aan kwamen (lees: groot landschap met veeeeel paarden, pony's, veulens en koeien in weilanden) werd ze helemaal vrolijk. Oortjes naar voren, hinnikken, staart de lucht in. En toen ik haar dus in het nieuwe weiland liet bij de twee ander pony's was ze helemaal gek, als een gek rondrennen en springen en doen. Oortjes naar voren, staart omhoog, briesen. In de tijd dat ik haar heb had ik haar nooit zo vrolijk gezien Haha! Ze scheen het dus niet naar haar in te hebben in de vorige wei. Maar ik ben nu helemal happy voor haar en mezelf. Ik laat haar vandaag lekker wennen en morgen ook, en ga maandag maar weer kijken hoe het met haar gaat, ben benieuwd Haha!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:26

Wat leuk voor jullie alletwee.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:28

Heerlijk, een jong paard heeft ruimte nodig, lekker rennen en spelen met de pubers! Goed voor haar gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk! Een goede zomer gewenst!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:02

en...? hoe gaat het nu na een paar dagen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:36

Fijn dat je meteen al verandering zag, en dat je paard het duidelijk naar haar zin had. En als je ziet dat je paard het naar zijn zin heeft is het toch niet zo moeilijk om nog even te wachten totdat je met haar aan het werk mag? Dat uurtje dat wij met ze bezig zijn compenseren niet voor een hele dag op het land!