Als bijrijder een contract?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Als bijrijder een contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:19

Hebben jullie als bijrijder een contract met wat je allemaal wel en niet mag en wat als er iets gebeurd? Of gebeurd alles gewoon in goed vertrouwen en met overleg? (wat als er dan iets misloopt?)

Ik bedoel hier bijrijders die gewoon verzorgen en rijden zonder te betalen, als er enige vorm van betaling bij komt kijken lijkt het me logisch dat je een contractje opstelt Knipoog

Lotje02

Re: Als bijrijder een contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:47

Ik ben bijrijder en ik betaal het stalgeld voor het paard (€50) maar ik heb geen contract. De eerste 2 maanden ben ik alleen samen met de eigenaresse naar haar toe gegaan en hebben we alles samen gedaan zodat zij kon zien hoe ik met het paard omging en hoe zij op mij reageerde en zodat ze mij tips kon geven. Na 2 maanden zag ze dat het wel goed zat en mocht ik alleen. Ik stuur wel elke keer een verslag als ik bij haar ben geweest, zodat ze weet wat we gedaan hebben. En het gaat nu al 3 jaar heel goed zo.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:49

Ik heb meerdere paarden bij gereden en alleen bij 1 een contract gehad. De eigenaresse wilde dat graag en ik opzich ook wel omdat ik daarvoor wat slechte ervaringen had gehad met afspraken/beloftes die niet nagekomen werden (bij een paard waar ik wel voor betaalde en geen contract had).

In het contract dat ik had stonden eigenlijk voornamelijk logische dingen zoals dat ik de spullen op moest ruimen, netjes houden, niemand anders laten rijden, altijd met cap, poetsen en checken op wondjes (voor mij allemaal logisch maar zij had slechte ervaringen op dat vlak). Verder dat ik een bepaalde tijd van te voren moest afzeggen (als ik het van te voren wist) maar ook wat dingen om mij te beschermen zeg maar, zoals wat ik allemaal mocht incl. wedstrijden enzo.

edit: het ligt ook heel erg aan de eigenaar vind ik, of ik een contract wil. Maar ik heb toen wel mijn lesje geleerd om zomaar op iemands woorden te vertrouwen.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:51

Contract vind ik een goed en netjes idee!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:55

Ik betaal voor mijn brijrijdpaard en heb een contractje. Hierin staat o.a. dat ik een cap moet dragen (wat ik sowieso toch al doe), dat er gepoetst moet worden, hoefjes krabben, in de winter stalpad aanvegen indien nodig, licht uit indien de laatste - eigenlijk dingen die heel gewoon zijn. Niet heel schokkend dus, meer voor de zekerheid van beide partijen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:00

wel handig, dan heb je alles duidelijk en kunnen er nooit misverstanden ontstaan Haha! Haha!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:15

Ja daarom inderdaad. Ik had er bij dat ene paard achteraf echt spijt van, omdat zij gewoon dingen ontkende die we hadden afgesproken en ik kon wel zeggen dat we het hadden gesproken maarja, dat zegt niet zoveel natuurlijk. Ik had toen ook wel 1 keer even maar haar gesproken en alles afgesproken en opgeschreven voor mezelf, maar dus niet een echt contract van gemaakt.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:28

hmm ik heb wel een soort contract, maar niet over de spullen..
meer over de ongevallen, ik kan nu de eigenaresse niet meer aansprakelijk stellen omdat ik daarvoor getekend heb en m'n ouders ook.
dat vind ik eigenlijk wel goed ook, want de pony is niet de makkelijkste.. en nu is er gewoon duidelijkheid over aanspraak enzo..

over de spullen enzo tsja.. de eigenaresse vertrouwt me dat ik alles netjes opruim en het niet stukmaak.. nu heb ik de longeerzweep per ongeluk stuk gemaakt, en ik kan er een overkopen van een vriendin, nouja goed, dan doe ik dat, ik sloop het dus ik vervang het.. hetzelfde voor het hoofdstel, die hadden de andere verzorgsters gesloopt (paard vastgezet aan een paal, met de teugels eromheen.. paard schrok, hoofdstel stuk..) dus ik heb toen voor mezelf een hoofdstel gekocht omdat zij er heel lang mee wachtten, en nu hebben zij idd ook een hoofdstel.. de eigenaresse wilde het betalen maar dat wilden die verzorgsters niet Knipoog

oke heel verhaal.. maargoed, ik vind dat je als je iets sloopt je het dan ook moet vervangen.

en het idee van een contract vind ik ook goed, dan is tenminste duidelijkheid en kun je erop terugvallen bij eventuele misverstanden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:33

je kan opstellen wat je wilt in een contract....... alleen de Nederlandse wet gaat altijd voor. In geval van een ongeval zal jouw verzekering haar verzekering aanspreken...... ook al heb je 10 contracten waarin staat dat je zelf aansprakelijk bent Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:32

Die wet hé, ik snap er gewoon niks van .. (ik woon trouwens in België dus waarschijnlijk is het is weeral anders Tong uitsteken).

Ik ben al zo lang aant lezen en rondvragen, maar overal kom je tegenstrijdige dingen tegen ... Ik zit er vooral mee: wat als ik op een paard rij (dat niet van mij is) en dat paard loopt iemand om of loopt tegen een auto aan of .. (dus schade aan derde) .. De ene zegt: dat zit bij je famiale verzekering, maar dit is niet bij elke verzekering zo .. Onze verzekering zegt: je moet daar een aparte verzekering voor nemen, maar dan wordt het paard op mijn naam ingeschreven (is het dus zogezegd mijn paard), en ik heb ookal gelezen dat het altijd bij de eigenaar terecht komt ..

Wat moet ik nu geloven?

Maar ik heb zelf nog nooit een contract gehad over het rijden en verzorgen e.d., maar toen zou ik een paard gaan leasen (dus echt met aankoop achteraf) en toen ben ik daarmee begonnen .. Dat leasen is toen niet doorgegaan (*snik*) maar sindsdien durf ik niet meer goed ergens aan te beginnen zonder contract, omdat ik toen veel meer ben gaan nadenken enzo..

Maar niet elke eigenaar vind een contract nodig en hebben zoiets van: waar kom jij nu mee af.. , wat doe je dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:24

Je huisdieren zitten bij je familiale verzekering, maar omdat het paard niet van jou is, is het risico voor de eigenaar. Of je dit kunt ondervangen door zelf nog een extra verzekering af te sluiten met dat paard zou je eens moeten bespreken met de verzekeringsmaatschappij.

Ik rij zelf gratis of ik krijg betaald en heb tot dusver nooit een contract afgesloten. Als ik niet meer overeenkom met de eigenaren, stop ik er zelf mee. Mocht een eigenaar het zelf willen dan sta ik er zeker wel achter, maar het is ook wat jij zegt: de stal waar ik nu voor rij zou echt zoiets hebben van Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:15

PP --> TAO.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:29

Ik heb ook een "contract" komt geen geld aan te pas, maar er staan gewoon alle afspraken en regels in Lachen
Is altijd makkelijk Lachen

hanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:59

Ik heb ook geen contract, alles gaat in goed overleg en op basis van vertrouwen. Tot nu heeft dit nog geen problemen gegeven.