Voor-nadelen vliegenmasker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Voor-nadelen vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 17:09

Wat vinden jullie van een vliegenmasker ?
En als een paard daar de hele dag met in de wei staat maar smorgens en savonds wordt gecontroleerd ?

Wat zijn er de voor en nadelen van ?

Dank jullie !

loulou

Re: Voor-nadelen vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:11

ik vind ze iig veel fijner dan die sliertjes Ja dan zitten de vliegen nog de halve tijd in de ogen.

nadeel is alleen dat die met oren de maantop kapot schuurde. heb toen de oren en nog een deel eraf geknipt en toen was ie perfect. helaas ging ie maar een jaar mee.

nu heb ik er een zonder oren en die schuurt op z'n neus Boos!

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:15

Ik vind het handige dingen. De paardjes vinden het wel eens vervelend als ik de maskers om doen, maar ze hebben tenminste geen last van vliegen of pluisjes in hun ogen. Lachen

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:16

Ik vind het ideaal maar ik doe hem wel savonds af.Ik denk dat ze er s nachts minder mee zien

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:09

Ik heb sinds kort een HH vliegenmasker zonder oren voor mijn paard. Voorheen had ze altijd een halster met een vliegenfrontriem om, maar aangezien één van haar weidegenoten als hobby had die frontriem af te trekken (en dat op het laatst dagelijks gebeurde) heb ik uiteindelijk toch voor een masker gekozen.

In verband met dat weidegenootje heb ik voor een vliegenmasker zonder elastiek gekozen en dat is dus het masker van Harry's Horse geworden. De voordelen zijn voor mij dat mijn paard nu geen halster meer om hoeft, geen slierten meer in haar ogen krijgt (daar had ze soms ook irritaties van) en niet meer constant last heeft van een weidegenoot die haar hoofd alle kanten op trekt om die frontriem af te krijgen (en dat ik niet meer dagelijks de hele wei door moet om dat ding weer terug te vinden). Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is de mogelijkheid dat er een vlieg onder het masker terecht komt als het masker niet overal goed aansluit.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:24

Bijna alle paarden bij ons hebben er één om. Zelfs de echt jonge dieren vonden het geen probleem met omdoen, als je ze een halster kan omdoen kan je ze dit ook omdoen.
Er komt zo af en toe een vlieg onder als je ze te los doet, verder echter ben ik er erg tevreden over. Ze hebben ze dag en nacht om en de onstoken ogen lopen zienderogen terug. Ze hebben de HH zonder oren.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:37

Ik gebruik zo'n kap met klittenband. Mijn paardje staat zonder halster in de wei; mochten andere paarden gaan klieren of mocht ze ergens achter blijven hangen, dan is-ie ook zo weer af. Nadeel: het zal wel niet zo comfortabel zitten als 'bloot vel', al heeft ze er volgens mij geen last van (bovendien is ze er al enkele jaren aan gewend). Voordeel: meest mogelijke bescherming. Niet alleen tegen vliegen, maar ook een beetje vuil en natuurlijk zon! Bovendien lijkt lekker eten, rusten, spelen en vooral vakantie vieren zonder steeds die vliegen rond je hoofd me ook een verademing...

Om het extra af te maken gaat mijn paardje gerust bij een ander z'n staart staan als ze haar kap niet om heeft... Wat een service! Tong uitsteken Ze mist 'm dan dus wel degelijk.

(Ik controleer dan wel tweemaal daags, waarbij ik de kap er ook afhaal, haar hoofd goed bekijk en haar ogen schoonmaak)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:54

ik vind ze ook ideaal Lachen

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:44

Het is ideaal alleen kan je het 's nachts niet om laten. je paard ziet dan heel weinig. En je moet ze 1 keer in de week uitspoelen want de gaatjes raken met stof en dan zien ze ook weinig.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 04:57

ik heb net een kap voor mijn paard aangeschaft van de paarden drogist omdat ze telkens ontstoken ogen had van de vliegen en als het goed is helpt die kap daar tegen

ik heb eentje zonder oren dan hebben ze nog wel de vrijheid om de oren te bewegen.

sliertjes heb ik bij onze pony's ook wel gehad maar het hielp niet echt

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 06:19

Ik ga dan uit van het vliegenmasker met dat sterke gaas, dus niet die ene met dat slappe gaas...
Voordelen:
- vormt een beetje een schaduw over de ogen, dus van het felle licht hebben ze minder last.
- Houdt de vliegen beter weg bij de ogen dan die sliertjes.
- ze hoeven geen halster om
- hij word niet van het hoofd getrokken door "vriendjes"

Nadelen: (hahaha komt ie, want ik ben een beetje tegen vliegenmaskers Knipoog )
- De wimpers kunnen tussen de gaatjes van het gaas komen waardoor het oogbol vrij komt te liggen en tijdens het schuren de oogbol dus flink beschadigd wordt (waardoorje paard dus in utrecht belandt...)
- Het wordt een béétje broeierig eronder, waardoor de bacteriën die er zich huishouden vrij spel krijgen.
- Het heeft geen elastiek om het goed te doen afsluiten waardoor er vliegen (én horzels!) onder kunnen komen (= mij óók overkomen: wéér een dik oog *zucht*)

Ik heb er eigenlijk alleen maar narigheid mee gehad hehe Ik gebruik nu gewoon die touwtjes en spuit m'n paard helemaal in met veerust. voor z'n hoofd heb ik een mix van etherische oliën en wat calendulazalf voor de jeuk.
Tot nu toe blijven zijn vriendjes er wel van af, gelukkig,want vorig jaar heeft me dat een hoop frontriemen gekost hahahaa
Wat ik op een gegeven moment deed met de vliegennetjes was het aan het halster vastknopen, maar dát moet je dus écht néver nooit doen! Zijn vriendje trok er alsnog aan, maar kreeg em niet los waardoor het onder zijn oog terecht kwam met als gevolg dat zijn oog wéér beschadigd was (mijn hemel we zijn zó lang bezig geweest met zijn ogen vorig jaar!!!)
Ook geen vliegenspul op de vliegennetjes doen, als het dan in zijn oog komt ben je nog verder van huis....