Het laatste jaar is het niet meer mogelijk een lekker ontspannen ritje met mevrouw te maken. Ze wil enkel hard hard hard, zo ook vandaag. Ik wilde een stapritje maken, bewust al een stapritje omdat ze al zo graag raced en ik dat eruit wil hebben. Het werd ruim 1,5 uur ruziën...zij wil hard en ik rustig. Ze begint direct te dribbelen, een teugels opnemen etc heeft allemaal geen zin, ze blijft dribbelen en normaal stappen gaat dus simpelweg niet. Terwijl ze in de bak dus echt wel weet wat stappen is!
Wat ik ook probeer, het werkt niet, ja hoogstens een dribbeltempo dat vergelijkbaar is met een vlugge stap ipv een harde draf...Ik heb het geprobeerd met korte ophoudinkjes, met de achterhand omzetten, kleine cirkeltjes enz enz...op een gegeven moment zelfs 100m achteruit...Niets helpt. Als ik de teugels opneem gaat ze erg hard schudden met haar hoofd, echt boos om onder de druk uit te komen. Als ze stil moet staan gaat ze boos maaien met haar been of op de plaats dribbelen (goh...toch een dressuurcrack!
). In de bak gaat t rijden okee, met haar rug en gebit is niets mis (net nog na laten kijken). Ik rijd haar buiten met een enkelgebroken D-ring (in de bak een Billy Allen shank) en een Thiedeman op het loste gaatje (bij gewoon rijden met los teugeltje heeft t dan weinig tot geen invloed en als ze erg boos wordt omdat ze op de rem moet onderweg, kan ik hem opnemen om te helpen voorkomen dat ze steigert, dit heeft ze namelijk al eens geprobeerd.).
Kortom...we hebben een probleem en ik kom er niet meer uit. Zo'n rit als vandaag is echt niet leuk (bovendien vind ik het ook niet goed dat ik een hulpteugel nodig heb in het bos omdat ze anders misschien steigert). De persoon die me af en toe les geeft, kan door omstandigheden niet mee naar t bos en ook zelf momenteel niet rijden.
Dusss...Tips zijn welkom!!! Eventueel wil ik het laten zien, dus dat er eventueel "hulp" mee gaat naar buiten (we hebben alleen geen extra paard op stal dat ook mee zou kunnen). Ik vind het echter ook prima om de "hulp" zelf met mijn merrie te laten rijden in t bos... Ik wil hier gewoon een oplossing voor, ik moet met lol op mn knol zitten en niet vooraf al weten dat t weer ruziën wordt. Verder is ze wel braaf, bokt niet, nergens bang voor, loopt bijna overal zonder porblemen langs (alleen over bruggen vindt ze eng), alleen dus dat hele drammerige, hard willen lopen...en buiten niet meer weten wat stappen en een rustig ritje rijden is! Wonder boven wonder reageert ze trouwens wel op Ho! Dan staat ze wel stil...
Kortom wie heeft er nog tips of wil eens meekijken/rijden/zelf rijden?

Ze moet af van het drammerige als maar hard willen lopen. Dat is het probleem, ze wil alleen maar hard hard hard...daarin past dus ook het niet te lang stil staan, want ze wil vooruit en snel! Wandelen in het bos en dan stilstaan gaat overigens super, dan is ze de rust zelve en probeert me niet eens voorbij te lopen, dus laat staan er vandoor te gaan. Het is echt alleen met rijden...