Paard wil wel trailer op maar rent er dan weer uit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Paard wil wel trailer op maar rent er dan weer uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:33

Hoi,

Dat probleem hebben wij dus met de 3-jarige Kannet Schijnheilig
Hij loopt heel makkelijk de trailer op, niks aan de hand. Staat hij erin.. net niet vergenoeg.. om de stang dicht te doen (achter) en dan is ie er al weer uit.. Verward

Hij gaat er dus op -> staat erop, net niet vergenoeg om stang dicht te doen (ondertussen paar 3/4 sec. verstreken) -> is hij er al weer uit Nagelbijten / Gniffelen

Iemand een idee hoe we dit opkunnen lossen?

Groetjes

Urielle

Re: Paard wil wel trailer op maar rent er dan weer uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:39

Ik zou eerst kijken naar de reden: is het te donker of te smal in de trailer, stinkt het er, rijdt de chauffeur te bruut, is de bodem te glad etc. etc. Daar kun je al iets aan oplossen.

Dan een aanpak voor een bangig paard:
De trailer aangekoppeld in de bak (niet de wei!) rijden, bak met voer erin, erop zetten en laat hem daar maar staan eten.
Als hij verder op zijn gemak is en zich niet meer druk maakt om de trailer (kan een paar keer duren natuurlijk) dan kun je hem eens daar voeren met de stang erachter. Als hij klaar is doe je de stang weer open en kan hij er rustig af. De volgende stap is om hem na het voeren even met dichte stang te laten staan (denk om de veiligheidshaakjes!!!). Daarna doe je de klep eens dicht.
De volgende stap is om eens een rondje rond het blok te rijden en daarna zou hij toch wel weer mee moeten kunnen. Werkt dit met voer niet, dan kun je het met water doen.

En een aanpak voor een paard die er een spelletje van gemaakt heeft (bijv. omdat jullie hem gevoerd hebben halverwege de klep oid):
halstertouw om zijn neus slaan en door de ring van het halster, zodat je met druk op het touw, druk op de neus kunt zetten. Nu leidt je hem op de klep en wil hij terug dan zet je druk op zijn neus. Zodra hij blijft staan, haal je gelijk de druk eraf. Nu mag hij blijven staan of vooruit lopen maar vooral niet achteruit. Je kunt er een dag mee bezig zijn maar uiteindelijk stapt hij er wel op waar je hem wat laat eten en hem daarna terug op stal zet. Zo ga je ook weer opbouwen tot hij gewoon weer met de trailer rondgereden kan worden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 10:04

Te donker zou kunnen, maar lijkt me sterk. Plinge trailer is erg licht van de binnenkant, en de stal is donkerder en de stal loopt ie zonder problemen in*
Te smal zeker niet, het is een 1,5 paards trailer. Zonder schot er tussen rent hij er sneller uit dan met schot (er is zeker niet weinig ruimte dan, evenveel als een 1 paards dan)
Stinken, weet ike cht heel zeker.. Tong uitsteken
Hoe de chauffeur rijdt weet ik niet, maar ik weet zeker dat ze niet "onvoorzichtig" te hard, o.i.d. gaan rijden. Ze zijn erg zuinig op de paarden etc. dus.
Bodem, is echt helemaal niet glad Nagelbijten / Gniffelen ruwer kan niet volgens mij Schijnheilig

Volgens mij maakt hij er gewoon een spelletje van, want als we wat voer op de klep leggen pakt hij dat en blifjt vervolgens staan. Legen wij wat voer verderop, doet hij 1 stapje. Tot hij met zijn voor hoeven in de trailer staat, en dan rent hij snel naar achter. Laatst hebben we hem na een uur erin gekregen door middel van doorpakken.. de eigenaresse is een keer flink boos geworden en ik had hem vast.. haar man stond voorhan bij het deurtje met voer en dat wou die wel hebben, en toen snel stang en even 5 min. laten staan en er weer uit.. Nagelbijten / Gniffelen

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:24

Een paard komt niet voor voer, het is geen roofdier, hij krijgt zijn eten toch wel, ook al zou je hem uithongeren, ze leggen die link nu eenmaal niet..........
Kijk even op www.paardenbegrijpen.nl, staan veel tips op en je kunt ze ook thuis laten komen, heb ik ook gedaan en is het zo opgelost, en NIET op de hardhandige manier, dat wekt alleen maar tegen je.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, en dacht het ook net zo op te lossen, maar ik kan je vertellen, dat wordt nooit wat, nu stapt hij zonder protest de trailer in, op het gemak stang erachter en bij uitladen ff wachten op de stang en er niet met een bloedgang uit stormen, dat is toch wel heel wat waard.
Bij ons was het een dominantieprobleem,ik te afwachtend/aarzelend en hij dacht bekijk het maar mooi, nu zijn de regels aangescherpt, ik de baas, berijk je met wat grondwerk en hij een mak schaap.......
Succes en blijf niet aanklooien.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:40

mammaslamma schreef:
Een paard komt niet voor voer, het is geen roofdier

Dan vind ik het wel raar dat als ik met brokjes in een bakje begin te rammelen dat pony's dan wel komen Verward

[Sorry dat het offtopic is]

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:45

mij ijslandse merrie van 18 doet dit ook.
de ene keer meer dan de andere keer, maar eigelijk altijd mat uit laden ook. je doet de klep open... zoef mevrouw staat er al uit.
( omdat het een klein paardje is probeert ze onder de stang door te komen)
er is iemand geweest die haar getraind had om rustig eruit te lopen, maar dit was ze de 2 e trailer alweer vergeten.
ik doe het nu als volgt: paard erin, hup klep dicht, dan pas stang erachter. paard op bestemming: eerst stang weg, dan pas klep open. oke ik weet niet ideaal, maar je moet toch wat.

ga eens opzoek naar iemand in de buurt die trailer trainer is. misschien kan die je verder helpen?
gr

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:53

dat lijkt me een goede tip van Kvika, maar eigenlijk moet hij het uiteindelijk ook normaal kunnen, zonder al die 'moeite'. Ik zou iig zorgen dat je met z'n tweeën bent, zodat de ene het paard erin zet, en hem onmiddelijk vast zet! En de ander moet onmiddelijk de stang ervoor doen. En als het paard naar achteren heen loopt probeer je hem natuurlijk wel tegen te houden maar vooral degene die erachter staat moet hem dan even 'aansporen' op de kond (hand op de kond leggen bijvoorbeeld) en hopen dat dat wel werkt Lachen
Ik denk dat het ook goed is om de eerste paar keren hem te belonen met een appeltje ofzo, zodat hij weet dat hij iets lekkers krijgt, en zorg ook dat er voldoende hooi in de trailer ligt zodat hij wat te doen heeft en zich niet verveeld, misschien is hij daarom een beetje angstig, omdat hij zich dus verveeld.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:12

Wan schreef:
mammaslamma schreef:
Een paard komt niet voor voer, het is geen roofdier

Dan vind ik het wel raar dat als ik met brokjes in een bakje begin te rammelen dat pony's dan wel komen Verward

[Sorry dat het offtopic is]

Onze paarden komen al zodrae alleen de gele voerschep nog maar zien, maar het gaat erom, als er angst o.i.d bij komt kijken, ze dan voor eten niet zo gek krijgt....
Wij hebben het ook gehad, lokken en nog es lokken, 2 pasjes, hap en weg vliegen, achteruit uit de trailer, nu het probleem is opgelost, krijgt hij wel altijd zijn voer in de trailer, dat weet hij nu weer wel, maar hij is niet meer bang om erin te gaan..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 18:19

Uit lopen is geen probleem, als eenmaal die stang dicht is, is hij zo mak als wat.. en gaat lekker rustig staan eten.. Tong uitsteken

Als we hem eruit halen, blijft ie ook lekker staan en wil soms zelfs de trailer niet uit Tong uitsteken Maar dit is gewoon een kwestie van even aansporen.. Knipoog En dan loopt ie lekker rustig eruit.

Het probleem licht, als je hem erin zet.. loopt ie er rustig op, maar staat ie erin is ie er weer uit Verward Je hebt geeen tijd om hem vast te zetten.. En bovendien loopt ie net niet ver genoeg om de stang dicht te doen. Zodra je een tikje of je hand op zijn kont legt dan rent ie nog sneller eruit..

Iig bedankt voor de tips, ik zal er enkele proberen Knipoog
En Wan, graag even in 1 bericht doen dan.. Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:56

mammaslamma schreef:
Onze paarden komen al zodrae alleen de gele voerschep nog maar zien, maar het gaat erom, als er angst o.i.d bij komt kijken, ze dan voor eten niet zo gek krijgt....
Wij hebben het ook gehad, lokken en nog es lokken, 2 pasjes, hap en weg vliegen, achteruit uit de trailer, nu het probleem is opgelost, krijgt hij wel altijd zijn voer in de trailer, dat weet hij nu weer wel, maar hij is niet meer bang om erin te gaan..

Je moet ze ook niet lokken als ze bang zijn om op de klep te gaan.
Trailer in de bak zetten met voer erin en laat ze het zelf maar een paar dagen uitzoeken ermee. Niet aan de hand nemen in dat geval.

Maar bij TS wil het paard er wel op maar er niet in blijven, dat is een ander probleem, dus dan kun je je paard er wel in geleiden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:57

kvika schreef:
ik doe het nu als volgt: paard erin, hup klep dicht, dan pas stang erachter. paard op bestemming: eerst stang weg, dan pas klep open. oke ik weet niet ideaal, maar je moet toch wat.

Met deze truc wel opletten. Er zijn paarden die hun volle gewicht tegen de klep gooien en als je daar onder zit...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:09

Urielle schreef:
kvika schreef:

Met deze truc wel opletten. Er zijn paarden die hun volle gewicht tegen de klep gooien en als je daar onder zit...

Dit vind ik ook levensgevaarlijk. Als je onder de klep terecht komt dan kun je wel een dwarsleasie oplopen. Dat is hier in de buurt ook een aantal jaar geleden gebeurd.

Je kunt ook op het moment dat hij achterwaarts rent, een veger tegen zijn billen aandrukken.
Dat wil wel eens helpen.
Wij hebben eigenlijk nooit problemen met trailer laden en al wat daar bijhoort.
Maar ik weet wel dat kalm blijven vaak het beste is. Hoewel een flinke tik soms ook wel eens nodig is,

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:39

ja, duh! je moet ook niet achter de klep gaan staan. maar aan de zijkant.
en wel snel zijn idd, maar daar heb ik nog nooit moeite mee gehad.
( weet ook wel dat het niet optiemaal is, maar als je elke keer als je weg wilt met de trailer de dag erna je paard naar de fysio kan sturen wordt ook een beetje vervelend.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:27

Dan komt je paard dus al niet terug, als hij nl. wel terugkomt, moet je de klep tegenhouden en dat gaat dan echt niet van de zijkant. Geloof me, we hebben al eens met 6 man een onwillige Fries proberen te laden die zich op de klep smeet, niet leuk Clown
En eens ze die grap kennen heb je serieus een probleem...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:32

ik heb niet alles gelezen.. dus misschien staat dit er al....

mijn paard had hier ook een handje van wat wij dan deden. (we doen het paard altijd sowieso met zijn 2en op de trailer). 1 iemand leidt het paard erop, zoals je zei dat ging heel goed dus gewoon blijven doen. op het moment dat hij stil staat doen wij altijd de zweep (gewone zweep) achter zijn kont. niet slaan maar als druk. net of is dat de stang. als hij al vergenoeg staat hou je de zweep ertegen aan en doe je de stang dicht. staat hij nog niet vergenoeg.. een "drukje" met de zweep

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:12

er loopt nog een topic over niet uit de trailer willen/durven, heb even mezelf gequote:
Citaat:
als je nou eens gaat oefenen met eerst 1 stapje op de klep en dan achteruit, dan 2 stapjes op de klep en achteruit.
Dus niet in 1 keer helemaal de trailer in maar opbouwen in kleine etappes, dan leert ze ondertussen dat de klep en het achteruit gaan niet zo'n issue meer is en dan kun je de hele weg afleggen en rustig achteruit eruit.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:04

_Marinke_ schreef:
Het probleem licht, als je hem erin zet.. loopt ie er rustig op, maar staat ie erin is ie er weer uit Verward Je hebt geeen tijd om hem vast te zetten.. En bovendien loopt ie net niet ver genoeg om de stang dicht te doen. Zodra je een tikje of je hand op zijn kont legt dan rent ie nog sneller eruit..

Dan moet je toch iets sneller proberen te zijn!
Maar pas op, let goed op jezelf en zorg dat het paard en jij natuurlijk nergens vast komen te zitten!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:08

Die van mij deed het ook in het begin maar dit kwam omdat ik ermee uit liep. Nu maak ik haar los, halstertouw over haar nek gooien en loop naar de achter kant. Dan klep naar beneden en dan stang weg. Ze komt nu zo beheerst en kalm de trailer uit. Was zelfs zo erg een keer dat ik nog niet onder de stang door kon kruipen of zei stond al buiten de trailer. En ik..... ik had de brandblaren op de handen.
Dus misschien is dit een optie!

* Edit= zie dat het gaat om het trailer laden, maar probeer haar eens er op te laten lopen alleen.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:14

mammaslamma schreef:
Een paard komt niet voor voer, het is geen roofdier, hij krijgt zijn eten toch wel, ook al zou je hem uithongeren, ze leggen die link nu eenmaal niet..........
Kijk even op www.paardenbegrijpen.nl, staan veel tips op en je kunt ze ook thuis laten komen, heb ik ook gedaan en is het zo opgelost, en NIET op de hardhandige manier, dat wekt alleen maar tegen je.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, en dacht het ook net zo op te lossen, maar ik kan je vertellen, dat wordt nooit wat, nu stapt hij zonder protest de trailer in, op het gemak stang erachter en bij uitladen ff wachten op de stang en er niet met een bloedgang uit stormen, dat is toch wel heel wat waard.
Bij ons was het een dominantieprobleem,ik te afwachtend/aarzelend en hij dacht bekijk het maar mooi, nu zijn de regels aangescherpt, ik de baas, berijk je met wat grondwerk en hij een mak schaap.......
Succes en blijf niet aanklooien.

Ik heb Marijke de Jong er ook bij gehad. Eerst was het drama, en nu staat hij er binnen 1 sec in, dankzij haar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:18

Citaat:
Dan moet je toch iets sneller proberen te zijn!
Maar pas op, let goed op jezelf en zorg dat het paard en jij natuurlijk nergens vast komen te zitten!

tis geen kwestie van sneller zijn maar van trainen!
Dat is op de lange termijn een stuk veiliger.
Je paard wordt nl ook steeds sneller met achteruit rennen als jij sneller de stang er achter doet en de klep sneller dicht doet... des te sneller lig je in de puinpoeier....

Parelli Afgod : do not force them, do not trick them, do not bribe them, do not wait untill you're late for the show and especially do not shut the gait when the tail gets in.
Hoe meer je ze pusht, omkoopt of erin mept des te meer problemen ga je krijgen. Neem de tijd die het nodig heeft om het te trainen (en het is echt wel te leren, ik ben blond Blond en kan het ook en maak er zelfs een beroep van) en dan heb je er alleen maar profijt van.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:22

Maar waar word het paard dan altijd heen gevoerd?
Alleen maar naar de DA bijv.? Of alleen maar naar van die dingen wat hij dus niet leuk vind?
En krijgt hij wel eten/hooi terwijl hij in de trailer staat?
Kan me nl. voorstellen dat als hij niks krijgt en alleen maar naar van die 'stomme' dingen heen word gebracht dat hij zich tijdens het stilstaan behoorlijk verveeld, en misschien ook wel eng vind alleen in de trailer.

Met z'n tweeën lukt denk ik niet in een 1.5 paards trailer, anders had je dat misschien nog kunnen proberen.

Of dat je een ander paard eerst in de trailer zet (als dat andere paard het tenminste wel 'goed' doet), en dan laat je die ander ernaar kijken, misschien dat hij het dan wil?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 20:13

Tja, we gaan morgen weer proberen.
De vorige keer lukte het omdat er 1tje met voer bij het klepje zit waar jij als mens normaal uit gaat als je het paard vast hebt gezet, en daardoor moest Kannet wel een stapje verder doen, zodat de stang dicht kon. Wat dus het geval is, is dat hij net niet ver genoeg gaat, om de stang dicht te doen, en zodra je hem wat druk op de kont geeft **dat hij net 1 stapje nog moet zetten** rent ie achteruit. Kortom: Je kan de stang gewoon niet dicht doen, en we willen het risico ook niet nemen om hem eerst vast te zetten en vervolgens de trailer uit wil rennen en helemaal in paniek raakt, dan ben je verder van huis af denk ik zo.

Ik zal morgen is zeggen dat we eerst die truc moeten doen, het voer dus iets verder weg houden dan wat je zelf kan.. Tong uitsteken **dus iemand anders**, we zijn met zijn 3-en. En hopelijk lukt het dan gelijk.

Vroeger is hij alleen naar de "dierenkliniek" gebracht, waar de hoefsmid dus ook zit. Ik weet neit of ze ook naar andere dingen met hem heen zijn geweest, volgens mij niet. Toen die op een gegevemoment de trailer uit ging rennen, kwam de "assistent/leerling" van de hoefsmid maar naar Kannet toe.. Vork

Hij vind de klep niet eng, het in de trailer staan niet, het uitladen niet, en het inladen eigenlijk ook niet. Het kan zijn dat hij er gewoon een spelletje van maakt, of dat hij druk op zijn kont zodat ie verder "moet" in een gesloten ruimte waar die nauwelijks verder kan eigenlijk, gewoon eng vind.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:35

Wat je ook nog kunt proberen is om de stang te vervangen door een ketting met dooromheen bv een stuk tuinslang. Een knipper eraan en dan kun je deze snel vastmaken.
Je moet wel even kijken of dit geschikt is voor jouw paard omdat hij natuurlijk niet in paniek moet raken.

Onze buren hebben een pony gehad die hetzelfde probleem had maar dit omdat hij erg verwend was.
Mijn vader en ik konden de pony er wel goed inkrijgen maar het baasje zelf dus niet. Wij hebben het toen zo opgelost.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 07:51

Tja echt in paniek raakt hij ook niet, het gaat steeds beter. Binnenkort even stukje rijden erbij. En dan als het goed gaat zaterdag mee naar les. Het is niet zo ver weg, dus als het echt niet wil kunnen we ook gewoon lopend erheen Tong uitsteken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:39

De eerste ritten van mijn Tinker met een trailer was steeds richting bosrit.
Als ze nu de trailer ziet, gaat ze er bijna in draf op, zo graag wil ze. Zelfs een reisje Utrecht heeft dat niet veranderd.
Ze is zo gemakkelijk, dat we zonder bedenken op een parkeerplaats zijn gestopt om te eten en haar er ook even af hebben gehaald om te grazen en te plassen.

ik denk ook dat het goed is, dat hij de trailer vooral met leuke dingen associeert.