zomaar ff nieuwschierig naar jullie mening

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

zomaar ff nieuwschierig naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 17:50

ik heb een fjorden merrie van 14, erg lief, vrij klein, en heb haar nog maar net.
ze heeft een veulen, merrie, erg lief, wordt een stuk groter dan haar moeder.

ik kan maar 1 paard aanhouden, en had het 'stel' gekocht om de moeder (Marigold).
maar ja, ik overweeg soms ook de optie om het veulen te houden ipv de merrie. (gewoon in mn hoofd wil ik die optie niet vergeten).

de voordelen van merrie zijn: ze is verkeersmak, braaf, je weet wat je hebt, gaat nog wel even mee, en vooral is lief genoeg voor mn kids, en mn zoontje met handicap kan er op zitten.
ze kan gelijk voor de wagen, we hebben er gelijk in die zin 'iets aan'.
ik ken haar nog niet zo goed maar ze is wel vrij dominant merk ik al wel, moet er steeds aan blijven werken bij haar. (om boven haar te blijven staan, en ook mijn kids boven haar te laten staan, ze probeert soms gewoon over mn kind heen te lopen Gestoord ) (het lukt me wel, daar niet van)

het voordeel van het veulen is dat we haar van het begin af hebben en kennen, ze wordt groter, we kunnen kiezen om haar niet te chippen (we zijn tegen chippen), en oke het rijden is dan ff wachten, maar ze kan dicht bij huis op de groep staan, en dan kan ik er nog elke dag heen, en een goede band met haar opbouwen.
ik ben het ook gewend om een paard van jongs af aan te hebben, weet daardoor niet goed hoe ik die band op moet bouwen met Marigold.

ik ben gewoon benieuwd wat jullie zouden doen, merrie of veulen houden, ik zeg erbij ik heb ze nog maar net, en zou voor het paard dat weg gaat een goede plek zoeken.
en ik ga er eigenlijk al vanuit dat de merrie, Marigold blijft Knipoog
maar ben dus gewoon benieuwd naar jullie idee erover Lachen

Liesje_Lover

Re: zomaar ff nieuwschierig naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:54

Nou als ik het zo lees.. zou ik het veulen houden denk ik.
Die merrie loopt soms je kinderen omver enzo? En je kent het veulen al van jongs af aan dan enzo. Ik zou het veulen houden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:04

Ik zou marigold houden. Waarom weet ik niet, op de een of andere manier zegt mijn gevoel dat.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:12

Wat wil je?
Wil je rijden of wil je nog tijden wachten?

En waar voel jij je het prettigst bij?
Je gevoel geeft denk ik wel aan welk paard je wilt houden en welke je liever weg doet, als je moet kiezen.

Als je het veulen houdt kun je je kinderen er niet even op zetten, wat dus bij de merrie wel kan.
Aan het veulen heb je eigenlijk nog jaren helemaal niks. Misschien hou je het wel gewoon 'thuis', maar dat vind ik zéér slecht voor een veulen. Een veulen moet in ene koppel lopen met leeftijdsgenoten.

Ik zou het veulen verkopen en de merrie houden. Ja

(overigens snap ik niet waarom je tegen chippen bent. Als je paard iets heeft en je moet naar de kliniek doe je dit dus illegaal, omdat een paard dat vervoerd wordt gechipt moet zijn.)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:14

ik zou het veulen heus niet thuis houden hoor Knipoog
opfok zat hier, dicht bij huis Knipoog

en denk ook wel dat het Marigold word die blijft Lachen
ze loopt niet over mn kids heen, maar probeerde het vandaag, zou wel vinden dat ze hoger in rang staat ofzo, maar ik heb het haar gelijk duidelijk gemaakt dat dat niet zo is, dat bedoel ik, ik red me wel met haar Haha! maar ze is gewoon wel eens dominant.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:24

Ik zou Marigold houden, je geeft zelf al aan dat je kinderen daar op kunnen rijden en ze niet over je heen loopt.
Over dat chippen, waarom ben je er eigenlijk tegen als ik vragen mag?
Als je het veulen wegdoet zal het toch wel gechipt worden.
Maar goed, ik zou in jouw geval het veulen weg doen, bij het veulen heb je meer negatieve dingen dan bij Marigold.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:30

Sizz schreef:
(overigens snap ik niet waarom je tegen chippen bent. Als je paard iets heeft en je moet naar de kliniek doe je dit dus illegaal, omdat een paard dat vervoerd wordt gechipt moet zijn.)

Ja, maar waarom zou dat geregistreerd moeten worden? Zodat je Zalm blij maakt? Pure geldklopperij om over het "dierenwelzijn" nog niet eens te spreken.

Waarom zijn er zoveel mensen vóór? Moeten ze zo nodig van hun geld af?

Afijn dat is een andere discussie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:31

Ik zou Marigold ook houden...die band komt wel...heeft gewoon tijd nodig...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:44

fjordnina schreef:
Sizz schreef:

Ja, maar waarom zou dat geregistreerd moeten worden? Zodat je Zalm blij maakt? Pure geldklopperij om over het "dierenwelzijn" nog niet eens te spreken.

Waarom zijn er zoveel mensen vóór? Moeten ze zo nodig van hun geld af?

Afijn dat is een andere discussie.

idd, is een heel andere discussie die ik zo nu en dan elders op het forum al voer. (tof dat je er ook zo over denkt Lachen )

Shalimar schreef:
Ik zou Marigold ook houden...die band komt wel...heeft gewoon tijd nodig...

ja he.. ik vergeet vaak dat ik haar nog maar net heb, en dat ik geduld moet hebben.
ben wel veel bij haar in het land, enzo, om die band hopelijk te krijgen.
en vind het soms moeilijk om tot haar door te dringen, een volwassen fjord is heel iets anders dan een jaarling welshje ofzo, zoals ik eigenlijk gewend was altijd..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:24

Vrij simpel, hoor. Hou de merrie, je weet redelijk wat je daaraan hebt, je zal wat moeten schaven aan de omgangsvormen, maar dan heb je er in principe een leuk gezinspaard aan. Hoe het veulen opgroeit is een gok, het kan maar zo dat het karakter daarvan helemaal niet past bij jou en het feit dat je "viel" voor de merrie geeft aan dat haar karakter waarschijnlijk toch beter past.
Enne, ik kan me goed voorstellen dat je niet wilt chippen. Als je het veulen wilt verkopen zul je in principe wel een paspoort moeten hebben en wellicht kun je dan dna laten bepalen als alternatief voor het chippen.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:44

Marigold zou ik houden geen idee waarom

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:54

ja, Marigold wordt het ook Lovers

kom net bij ze weg, en inderdaad, hier en daar wat bijschaven (ben ik nu echt intensief mee bezig, was ik al een tijdje aan het doen), en we hebben er een super paardje aan!
begin haar ook wel door te krijgen nu, en haar 'humor' en dingetjes te herkennen Lachen
dat maakt het dus pas echt leuk, een eigen paard kan je wel kopen, maar het word pas na verloop van tijd (lees aandacht) je EIGEN en daar kan ik haast niet op wachten haha ongeduldige ik Tong uitsteken

die klik was er zeker, daar ben ik heel zeker van, en geloof me er stonden VEEL paarden en pony's op die markt! (zonder die directe klik)

dus!
bedankt voor de reacties, echt leuk!!! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:15

Heel verstandig dat je voor de merrie gaat. Voordat een veulen zo groot is dat je er op kunt rijden, ben je een hele tijd verder. Er kan van alles gebeuren waardoor je nooit op het veulen zou kunnen rijden, en misschien klikt het onder het zadel wel helemaal niet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:34

Ik wilde idd ook zeggen 'de merrie'.

Beide is geen optie?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:18

nee beide is geen optie, zogauw het veulen weg is zoek ik plek (van te voren zoek ik plek moet ik zeggen) waar Marigold op de groep komt te staan.
1 paard is voorlopig ff mooi zat! Lachen

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:35

fijn dat je een keuze hebt kunnen maken Lachen Lijkt me wel moeilijk hoor! Maar ik zou ook voor de merrie gaan, een veulen kost zoveel tijd.. nja in het begin niet maar hij moet alles natuurlijk nog leren en voor je erop kunt rijden ben je al weer heel wat jaren verder Lachen Succes met je paardje!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:39

Sjee ik zou persoonlijk het veulen houden hoor. Je kan haar lekker naar je eigen hand zetten. Het is gewoon het leukst om een paardje van kleins af aan te kennen vind ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:43

Ik heb mijn merrie op 4 jarige leeftijd gekregen, heb er meteen op kunnen rijden, en kon meteen beslissen dat de klik er was.
Mijn grote droom was zelf een veulen te fokken, dat heb ik dus gedaan, mijn voordeel is dat ik merrie en veulen kon houden.
Veulen is inmiddels 4, merrie is 12. Veulen is onder het zadel maar het blijft ontzettend zoeken, we zijn nu zeker een jaar intensief bezig maar het blijft zo'n ander paard...was niet zoals met moeder opstappen en wegrijden.
Veulen heb ik compleet naar eigen hand kunnen zetten, maar toch zijn er trekjes in haar die ik niet leuk vind, en blijf ik naar dingen zoeken van de moeder die ik bij de moeder leuk vind en bij de dochter nooit zal kunnen vinden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 15:59

ben er voor mezelf al wel uit dat Marigold blijft.
natuurlijk, ik zou het liefst het veulen ook houden, maar dat kan nu eenmaal niet.
ik weet uit ervaring wel hoe leuk het is als je je pony van kleins af aan kent, dit is mijn eerste pony die ik pas op latere leeftijd leer kennen, de rest heb ik op 1 na zo ongeveer geboren zien worden.
zelf handmak gemaakt, enz enz.
Marigold was en is dus best ff wennen voor me.
maar inderdaad ik weet wat ik aan haar heb, en we groeien al aardig naar elkaar toe!
ik hoop echt dat we voor Christina een bijzonder goede plek vinden, ze is echt super leuk lief schattig enz.
en het is echt super leuk om het zo eens mee te maken om een merrie met veulen te hebben!
ze is dan wel niet bij ons geboren maar was bij aankoop twee weken oud en komt ook op mijn naam te staan, omdat er niks was ingevuld door de handelaar..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:29

Ik denk dat de merrie een verstandige keuze is.

Ook voor je kinderen, wij zijn volwassen en denken wat makkelijker, maar het is toch drie jaar niet rijden, de opfok in (dat wou je toch?) dus veel zal je je eigen pony niet zien (vooral midner voor de kids natuurlijk) en geen idee hoe die later uitgroeit, zelfde geldt is het een etter eersteklas Haha!

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:21

De merrie zal ik houden ik weet eigenlijk niet waarom..