Paard die toe is aan vakantie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

samantha5

Paard die toe is aan vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 06:46

Ik heb het idee dat Niek er helemaal doorheen zit. Hij is erg vervelend met rijden, niet actief te krijgen (iets wat hij normaal altijd is) en hij is gewoon futloos. Medische mankementen in zijn rug etc. zijn uitgesloten en de zadelmaker is pas geweest om het zadel na te kijken.

Maar hoe kan ik hem het beste "met vakantie sturen"? Ik neem niet aan dat ik hem in 1x stil kan zetten. Hij loop best veel. Hij wordt 5 dagen in de week gereden (waarvan 3 intensief), 1x gelongeerd en de zondag is of niks of een buitenrit van 2,5 uur.

De duur van de vakantie ben ik ook niet helemaal uit, mijn instructrice waarschuwde me ervoor hem niet te lang stil te zetten. Ze raadde me aan dit 2 weken te doen. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje kort.

Alvast bedankt voor de informatie die jullie me vast wel kunnen geven.

Xeen

Re: Paard die toe is aan vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:52

Ik zou eens proberen om hem minder in de bak te rijden en wat meer naar buiten te gaan, dat hoeven niet steeds lange ritten te zijn. Sommige paarden hebben nu eenmaal wat meer afwisseling nodig dan de andere

Als je hem vakantie geeft dan zou ik als ik jou was het werk wel eerst even wat meer afbouwen!!

Succes en ik hoop dat je paardje snel weer de oude wordt!!

Michelle_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:10

Afwisseling is denk ik wel een goede oplossing. Korte buitenritten maken, lekker wandelen, longeren, niet al te vaak in de bak rijden enz.

Als je hem toch met vakantie wil sturen zou ik het langzaam afbouwen.. maar vergeet niet dat je alles dan ook weer op moet bouwen als je hem voor een langere tijd op vakantie stuurt!

Bedenk wel dat sommige paarden met warm weer minder actief worden en geen zin hebben om te werken.

Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 06:49

als je nou in plaats van in de bak eens gewoon alleen gaat buitenrijden??
zo houd hij zijn conditie maar t is wel heel wat anders en toch ontspannender..
longeren om in beweging kan denk ik ook prima maar even zonder hulpmiddelen, puur beweging...

de mijne krijgt ook elk jaar een week of drie vrij, geen bak om in te rijden,maar alleen buiten, verder gaan we wandelen en laat ik hem wel even lopen om de dag een minuutje of 10-15....

afbouwen naar geen beweging lijkt me niet nodig,maar wel gewoon om d edag even los laten bewegen, zonder of met longeerlijn?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:00

Noob is ook toe aan vakantie hoor! ieder jaar rond deze tijd is het hetzelfde verhaal; klierderig, overal van schrikken, super allert in de bak maar daarbuiten staat hij te slapen. Ik train deze week nog af omdat ik zondag wedstrijd heb, maar daarna ga ik langzaamaan afbouwen; minder intensief rijden en longeren. Dit doe ik in een periode van 2 weken. Daarna gaat hij 2 weken het land op om vervolgens weer in 2 weken zijn conditie op te bouwen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:31

Een maand op het land doet ze vaak goed hoor!
Mijn pony's krijgen ook zo nu en dan gewoon een tijdje vakantie(dit valt dan vaak samen met het krijgen van een veulen of bij de hengst staan omdat ze gedekt worden). Ik vind het wel fijn dat ik op deze manier 2 vliegen in 1 klap sla.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 12:57

Buitenrijden is niet echt de oplossing, hij kan namelijk niet alleen naar buiten. Dan zijn we in 3 seconden thuis. Samen rijden met iemand anders gaat heel erg goed! Dan slaapt hij idd.

Kijk ga deze week minderen en kijken hoe dat gaat. Ik heb namelijk 2 september weer wedstrijden. Misschien zeg ik die wel af.

In ieder geval heel erg bedankt!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:03

Ik merk aan mijn paard ook dat een periode wat minder doen goed is. Daarna heeft hij er weer zin in en is hij weer extra gemotiveerd.
Zorg wel dat je paard beweging krijgt, bij voorkeur natuurlijk lekker in de wei lopen. Twee weken alleen maar op stal is natuurlijk niet goed voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:43

Een weekje vakantie doet elk paard goed, als je hem een weekje in het land zet denk ik dat je de wedstrijd en sept. nog wel kan rijden.

Zijn conditie gaat namelijk pas naar ongeveer twee weken achteruit. Het doet hem misschien juist goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:45

ik heb rustig aan wat afgebouwd met werk, en hij staat nu een maand 24/7 vakantie te vieren met zijn vriendinnetje

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:50

Mijn paard heeft dit ook gehad, hij was steeds moeilijker vooruit te krijgen, werd zelfs licht steegs terwijl hij buitenritten fantastisch vond. Ik heb hem toen ook op rust gezet en hij is heel vrolijk van de rust afgekomen. Die van mij is 5 maanden op rust gegaan, dit is voor jou teveel, maar een maand zou ik zeker doen. Pas na 3 maanden krijg je verlies van spieren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:08

Lekker vakantie is idd wel eens goed voor ze!!! Ook wil een vitamine staao ze wel eens op peppen.... Je kan m idd 2weken vrij geven en eens een weekje (of langer) lekker rustige buitenritjes maken en lol hebben samen...........

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:11

De pony's van mijn vorige manege gingen altijd naar Finland (!!) op vakantie. Daar knapten ze wel van op. Hoe is het nu met je paardje?