paard dat VRESELIJK slaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

paard dat VRESELIJK slaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 17:00

Wij hebben sinds 3 weken een paard in training, een 6 jarige merrie, vermoedelijk halfbloed arabier, er is nog NOOIT iets mee gedaan Knipoog , is in het land geboren, en vorig jaar op 5-jarige leeftijd verhuisd naar het weiland van de buurman. Ik denk weggegeven (want dat zou ik nl ook doen met zo'n paard.... Haha! )

Het paard is nog nooit bekapt geweest, is verdoofd (door de veearts) hierheen op de trailer gekomen, en nu moeten we er dus wat van zien te maken Clown

We zijn nu 3 weken bezig met grondwerk, kunnen met de zweep om haar heen slaan, de longeerlijn overal overheen gooien en noem maar op, ik denk dat zelfs een zadel geen probleem zou zijn, maar ze is/blijft aan de achterkant écht levensgevaarlijk. We kunnen nu met de hand haar spronggewricht aanraken, maar probeer niet haar been vast te pakken want ze slaat het licht uit je ogen, en zo vreselijk snel. Het is absoluut geen verkeerde merrie, en het is zeer zeker gewoon angst, maar dan van de ergste soort. En van angst springt ze bovenop je, dus je moet gruwelijk oppassen.

Vandaag hebben we haar dus maar vastgezet in de binnenbak, en zijn, steeds maar weer met een touw tegen haar achterbenen blijven 'slaan' op hele veilige afstand, want je wil niet weten wat er gebeurd als ze het touw voelt. Dus wij denken dat er iets met haar gebeurd moet zijn, want we hebben nog nooit een paard zo zien reageren.

We zijn 1,5 uur bezig geweest, steeds maar weer het touw tegen haar aan, maar ze bleef na 1,5 uur, (drijfnat en helemaal gestressed) net zo hard slaan naar het touw als aan het begin van de 1,5 uur.

Wij hebben nog nooit zoiets meegemaakt, en we hebben al veel paarden in handen gehad.

De eigenaren zeggen dat er nooit iets verkeerds mee gebeurd is, wat wij ons dus eigenlijk niet voor kunnen stellen want een 'normaal' paard reageert niet zo traumatisch als deze merrie doet.
Wie heeft zoiets eerder meegemaakt, en weet misschien raad? of gewoon zo doorgaan, net zolang tot ze het opgeeft en haar angst vergeet?

ikke20

Re: paard dat VRESELIJK slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:13

weet je hoe clickertraining werkt?
je leert een paard dat de klik(van een clicker) iets lekkers betekend. dus je klikt en meteen daarna krijgt hij wat lekkers.je kan op deze manier haar van alles leren. je gaat voorzichtig met je hele hand over haar rug,nek,buik enz elke keer la ze niet reageerd klik je een keertje en geef je haar wat lekkers. als ze reageerd ga je een stapje terug naar het punt waar ze het niet deed. zo breid je het uit totdat je overal mag komen. van daaruit ga je naar der voorbenen. ga je ook zachtjes overheen met je hnd doet ze niks dan klik je en belonen. als dit allemaal goed gaat ga je voorzichtig naar de achterbenen.als ze niet reaggeerd beloon je haar reageerd ze wel dan een stapje terug naar het vorige plekje. zorg dat je alleen bent in bijv. de binenbak waar ze geen afleiding krijgt en let heel goed tijden deze dingen op der oorspel. al doet ze der oren een klein beetje naar achteren meteen een stapje terug. hoop dat je hier iet aan hebt.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:00

Door uren vol te houden met hetzelfde patroon (touw tegen haar achterbenen gooien) bevestig je bij dit paard alleen maar haar "gelijk" en dus haar angst. Je bent er nu een patroon aan het inbouwen dat het gedrag dus bevestigd.

Er zijn een aantal mogelijkheden, bijvoorbeeld de methode van Monty Roberts: maak een nephand aan een stok, met een soort duim en betast daarmee het achterbeen.

Essentieel bij het leren is het feit dat het paard nu leert is slaan = weg prikkel (touw/nephand), dus voor haar gunstig. Dat moet worden slaan = prikkel (touw/nephand) blijft, totdat ze ophoudt met slaan en dan haal je de prikkel zelf weg en laat je haar ontspannen.

Daarnaast kun je een touw om haar achterbeen slaan, zonder een lus te maken, maar met de twee uiteinden in je hand en om het achterbeen geslagen. Je kunt dat gewoon op de grond zo precies leggen, haar erin maneuvreren, het touw lang genoeg laten en dan voorzichtig wat druk nemen. Je kunt dan beter met zijn tweetjes zijn, dat er iemand aan de voorkant het paard begeleid (niet krampachtig vast houden maar met pressure and release werken!!!) en een ander persoon met dat touw werkt. Dat touw is niet om aan te sjorren, vast te maken etc. maar puur om een lichte constante aanraking aan het achterbeen te creeeren die niet weggaat ook al slaat ze. Weer de reactie slaan = prikkel blijft totdat slaan ophoudt dan prikkel weg.

Er zijn nog veel meer oplossingen, wij krijgen dit soort problemen altijd weer voor elkaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:45

wij hadden daar een ander foefje voor Haha!

je neemt een lange stok, bezemsteel ofzo, aan het uiteinde bevestig je een handschoen ( zo'n werkhandschoen, lekker groot!) met flink wat hooi erin zodat het lijkt op een hand....
met die stok kun je dan voorzichtig vooraan beginnen met het paard te strelen via rug, bovenkant zo achter naar beneden tot aan de hoef aan toe...

belangrijk is dit;

houd druk!
dus je aait het paard, word ie onrustig vooral niet de stok weghalen maar juist tegen het dier aanhouden, het dier moet leren dat druk niet erg is. met 2 man moet dat wel lukken, 1 vasthouden de ander met de stok...draait het dier ,dan draai je gewoon mee, houd de handschoen tegen het dier aan!

let goed op orenspel en ogen, zie je dat het dier onrustig word, niet meteen doorzetten verder, maar even op dat punt wachten, met de handschoen tegen het dier aan

je staat op voldoende aftstand dus houd die handschoen tegen het dier aan, niet te lang doorgaan maar t liefst gewoon meerdere keren per dag gaan proberen..
houd je stem laag en op een rustig tempo......belonen met een flinke aai of eventueel een brokje kan best Haha!

ik houd niet zo van touwen omdat ik denk dat een paard het verschil wel kan zien,. zo'n lange stok met handschoen werkt heel erg goed, ik kwam vroeger altijd bij ene man die altijd jong spul had wat ook zo wild uit de weiden kwam en wij deden het altijd op die manier...
Haha!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:50

Ik had ook de nephand van MR al beschreven hoor, is het zelfde foefje....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:09

ohw hahah helemaal niet gelezen joh....en ook geen idee dat dat van monty roberts was?
dat ik dat geleerd heb is toch alweer een jaartje of 15 geleden, maar t werkt wel super!

ik las alleen t stukje over de touw Bloos

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:10

Maakt niet uit, beter teveel tips dan te weinig!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 08:20

Grr, had ik een heel verhaal getypt.... weg Boos! . Nog maar een keer dus.

Bedankt voor jullie antwoorden, ik heb een boek over clickertraining, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om in de praktijk toe te passen, maar het is wel een goeie tip.

Wat wij doen met het touw is eigenlijk niet 'slaan', soms wel om en over het paard 'heengooien' om te desensibiliseren, maar we leggen/houden het tegen het been zodat het paard idd de druk blijft voelen. Hij blijft dan net zolang slaan tot het over zijn hak ligt en dan beginnen we weer opnieuw, touw naar de kootholte enz.

We hebben dus ook geprobeerd om het touw (idd niet in een lus maar in een U-vorm) om zijn been te leggen, maar dan weet je niet wat er gebeurd. Zodra dit paard maar iets van druk voelt dan flipt hij. Dan kun je hem ook niet vasthouden want hij rent in blinde paniek dwars door je heen. Als hij in de training ergens bang van is probeert hij ook van angst in je zak te kruipen. Vandaar dat we hem nu vast hebben gezet.

Verder hebben we ook al urenlang met de carrotstick zijn benen betast, en dat is eigenlijk geen probleem, het probleem is druk om het been. Dus ik denk dat een hand aan een stok ook geen probleem zal zijn (ik vind het wel een hele goeie trouwens) want de aanraking dat gaat. Maar dan. Vandaar dat wij denken dat het paard misschien in het verleden met zijn achterbenen vast heeft gezeten en daar een soort van trauma aan over heeft gehouden. Maar volgens de huidige eigenaren is er niets mee gebeurd.....

Zoals ik al zei maken we jaarlijks veel paarden (op een nette manier) zadelmak en vertrouwd met van alles (van onszelf al elk jaar ong. 14) maar zo'n extreem geval hebben we nog niet eerder meegemaakt, vandaar dat ik benieuwd was naar ervaringen van anderen.

Ik heb veel DVD's gezien van Monty Roberts, Parelli, Anderson enz. maar ik heb op de dvd's nooit een paard gezien dat zo sloeg. Dus ben ik ook heel benieuwd hoe deze mannen dit zouden oplossen.

En waarschijnlijk krijgen we haar ook wel goed, zo'n paard is wel een uitdaging, maar ik vraag me af of ze ooit wanneer ze in een bepaalde situatie terechtkomt niet enigszins terugvalt, en dan zou er maar net iemand op de verkeerde plek staan...

In ieder geval leuk om hierover van gedachten te wisselen en evt oplossingen te zoeken!! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:36

Klinkt alsof je met TTEAM veel zou kunnen bereiken. Het paard heeft kennelijk weing idee van hoe haar achterhand bij de rest van het lijf hoort, dus TTouches om het paard meer in contact met het eigen lichaam en de grond te krijgen en eventueel een bodywrap om de achterhand (te maken van twee lange, zachte elastische bandages) die je als een 8 om het lichaam doet. Uiteraard niet in één keer, maar voorzichtig laten wennen eerst op de kont en dan voorzichtig af laten zakken. Ik weet niet waar je zit in NL, maar ik zou er een TTEAM-practioner bijhalen als je zelf niet bekend bent met TTEAM.