vraagje over een paard koppelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duppie_

vraagje over een paard koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:00

heejj
mijn 21 jarige ruin heeft nu een maand of 3 alleen gestaan op een wei ik was dus opzoek naar een weidegenootje voor hem zodat hij niet alleen bleef staan want dat wou ik absoluut niet.
na wekenlang opzoek gaan heb ik uiteindelijk een maatje voor hem gevonden.
vorige week donderdag zijn ze hem komen brengen.
het is een jaarlinger hengstje.
hij is ontsettend lief tegenover mij je zou echt niet zeggen dat het een hengst is.
ze zijn hem dus komen brengen en de kennismaking met mijn paard liep gelijk goed.
de jaarlinger vertoonde veulengedrag dus rongo(mijn paard) acepterde hem gelijk.
ze hebben de rest van de dag naast elkaar staan grazen en staan knuffelen en opeens uit het niets viel mijn paard hem aan en bleef erachteraan rennen en bijten.
k snapte hier helemaal niks van dus ik heb ze nu uit elkaar staan voor te wennen.
ik he het gisteren nog een geprobeerd maar mijn paard viel hem weer aan en bleef er weer achteraan rennen.
wat moet ik nu doen en wat is hier nu de oorzaak van dat rongo hem opeens ging aanvalen.
is dit een soort jaloezie naar mij toe ofwat?

ikke20

Re: vraagje over een paard koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:17

het kan zijn dat hij het veule ziet als een indringer in zijn wei. da gaan ze ze verjagen en al jij hem eruit haalt heeft jouw paard gewonnen. weetniet of je een andere wei hebt waar je eigen paard ok vreemd in is. wil ook wel eens werken als ze in een wei staan waar niemand nog de baas is. ook wil het wel eens werken de wei door midden allebei een stuk en zo kunnen ze beetje aan elkaar wennen. ookopletten als je ze voert eerst je eigen paard dat is de baa en daarna pas het veulen.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:23

ze hebben nu ieder een stuk en k wissel het gewoon om de dag om en met voeren doe ik ook inderdaad eerst mijn eigen paard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:31

ook met aaien en aand8geven eerst je eigen paard danpas de andere. en blijven ze lang rennen? je kan ze ook bij elkaar zetten en het even aan kijken. mijn paard staat ook al hele tijd alleen is sinds 3 weken ruin en erg dominant. hebben er eergister een ander pard bij gedaan en ze amen losgegooit. gisteren hebben ze even samen op de wei gestaan. was sons wel knokken maar andere keer stonden ze heel lief naast elkaar. is vaak gewoon rangoorde bepaling

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:33

ja ze blijven wel doorrenne maar ik heb zo een idee dat de jaarlinger door het hek wil gaan om van die van mij af te komen.
moet ik gewoon bij elkaar zetten en een 10 minuten aanzien ofwat?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:36

wij kijken het meestal een tijdje aan tot we denken dat het eht niet meer goed gaat.vaak moeten z het ff uitzoeken en na een uurte taan ze dan lief bij elkaar dan is het goed. probeer anders ze allebei aan het halstr en touw en laat ze zo bij elkaar staan(wel met 2 mensen ieder een paard) en laat ze dan zo een tijdje staan grazen op die manier kunnen ze ook wat meer aan elkaar wennen.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:42

ik zal het vanavond nog een proberen.
ik zal jullie op de hoogte houden Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:59

dat is goed heel veel succes ermee.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 14:52

heej
ik heb ze vanmorge weer eens bij elkaar gezet en het ging best goed maar als ik er niet ben zet ik ze voorlopig nog even uit elkaar.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:09

Okej, dat is wel verstandig, Gelukkig dat het wel iets beter gaat!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:41

gelukkig gaat het iet beter. heel verstandig. alsje wil kijken wat ze doen als je er niet bent gewoon ondertussen bijv. stal uitmesten of om een hoekje gaan staan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:59

Ik heb mijn 9-jarige merrie heel geleidelijk aan mijn shetje laten wennen. Mijn merrie heeft ongeveer 3,5 jaar alleen gestaan.

Na een week of 2, 3 had ik ze overdag al bij elkaar lopen in de 'uitloop' (ca. 48 m²). In het begin kort, onder toezicht. Later steeds langer tot uiteindelijk ruim 12 uren. Daarbij heb ik de bovendeur van de stal van de shetlander dicht gedaan, zodat ze altijd nog naar haar eigen box kon vluchten, wanneer mijn merrie haar zou belagen.
Toen ik de shet anderhalve maand had, hebben we een poging gedaan om ze samen in een grote box te stallen, maar helaas mocht de shet niet naar binnen, dus hebben we ze weer apart gezet.
In die periode kreeg de shet af en toe nog wel eens een beet van mijn merrie, maar uiteindelijk is het helemaal weggezakt, en zijn ze nu dikke vriendinnen. Ze drinken uit dezelfde emmer als ze dorst hebben, eten samen hun ruwvoer, en pikken elkaars krachtvoer als ze de kans ertoe krijgen. Haha!
Ik heb de shet nu ongeveer 4 maanden en heb ze nu alweer een maand samen in één grote box lopen. En dat gaat prima. Ze hebben genoeg ruimte om te liggen.

Het gedrag van jouw paarden verklaar ik als het bepalen van de rangorde. Er moet nu eenmaal worden bepaald wie de baas is. Op zich is het niet erg als er wat 'discussie' ontstaat, er zal nu eenmaal een leider moeten komen. Mocht er te veel tumult ontstaan, zorg dat je ze onder toezicht aan elkaar laat wennen en dat ze genoeg ruimte hebben om weg te komen. Gun het in ieder geval tijd. Zet ze naast elkaar (als je ze 's nachts op stal zet) zodat ze aan elkaars aanwezigheid wennen. Laat ze overdag nog apart van elkaar grazen, en zet ze zo af en toe bij elkaar. Maar tijd is toch het sleutelwoord, in mijn opzicht.

Heel veel succes ermee.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:01

heej
ze staan nu al een aantal dagen bij elkaar en het gaat best goed.
soms als ik in de buurt ben krijgt de jaarling nog een kleine tik of waarschuwing maar daar blijft het gelukkig ook bij. Lachen