Ik heb mijn 9-jarige merrie heel geleidelijk aan mijn shetje laten wennen. Mijn merrie heeft ongeveer 3,5 jaar alleen gestaan.
Na een week of 2, 3 had ik ze overdag al bij elkaar lopen in de 'uitloop' (ca. 48 m²). In het begin kort, onder toezicht. Later steeds langer tot uiteindelijk ruim 12 uren. Daarbij heb ik de bovendeur van de stal van de shetlander dicht gedaan, zodat ze altijd nog naar haar eigen box kon vluchten, wanneer mijn merrie haar zou belagen.
Toen ik de shet anderhalve maand had, hebben we een poging gedaan om ze samen in een grote box te stallen, maar helaas mocht de shet niet naar binnen, dus hebben we ze weer apart gezet.
In die periode kreeg de shet af en toe nog wel eens een beet van mijn merrie, maar uiteindelijk is het helemaal weggezakt, en zijn ze nu dikke vriendinnen. Ze drinken uit dezelfde emmer als ze dorst hebben, eten samen hun ruwvoer, en pikken elkaars krachtvoer als ze de kans ertoe krijgen. 
Ik heb de shet nu ongeveer 4 maanden en heb ze nu alweer een maand samen in één grote box lopen. En dat gaat prima. Ze hebben genoeg ruimte om te liggen.
Het gedrag van jouw paarden verklaar ik als het bepalen van de rangorde. Er moet nu eenmaal worden bepaald wie de baas is. Op zich is het niet erg als er wat 'discussie' ontstaat, er zal nu eenmaal een leider moeten komen. Mocht er te veel tumult ontstaan, zorg dat je ze onder toezicht aan elkaar laat wennen en dat ze genoeg ruimte hebben om weg te komen. Gun het in ieder geval tijd. Zet ze naast elkaar (als je ze 's nachts op stal zet) zodat ze aan elkaars aanwezigheid wennen. Laat ze overdag nog apart van elkaar grazen, en zet ze zo af en toe bij elkaar. Maar tijd is toch het sleutelwoord, in mijn opzicht.
Heel veel succes ermee.