Bang voor vliegendeken!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angelica2

Bang voor vliegendeken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 12:42

Het gaat hier om een jong paard dat als de dood is voor een deken, doekje lapje etc.
Verder voetjes geven wandelen borstelen let op .vliegenspray spuiten los in de wei geen probleem maar een vliegendeken daar draaidt hij op door. steigeren snuifen etc gewoon echt doodsbang.
Nu zet ik hem naast mijn brave ijslander met vliegendeken en haal dat eraf waar hij bij is dit gaat nog net.
Hebben jullie nog tips en truck. Ik vind het nogal moeilijk vooral omdat hij verder gewoon braaf is.
O,ja borstels en dingetjes op zijn rug leggen vindt hij prima zolang het maar geen groot stuk stof is.
ps hij ia als veulen bij mij en heeft geen trauma's!
Groetjes Angelica

ellepel

Re: Bang voor vliegendeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:52

neem een handdoek mee? Knipoog
vouw die eerst klein op, en "poets "je dier daarmee, op die manier kun je de handdoek steeds verder uitvouwen totodat het dier meer vertrouwen krijgt en je over hals rug en kont kunt gaan.
later ga je naar beneden om de benen heen..

wat later ( niet meteen de eerste dag) als je dier meer vertrouwen heeft vouw je de handdoek helemaal uit en hangt over de rug, kont of hals, denk dat als je rustig aan doet hij zo gaat zien dat die handdoek niet eng is en kun je wel overstappen op de deken, ook die vouw je eerst op, "poets"je je dier ermee en vouw je hem uit..
denk dat t zo wel moet lukken toch?

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 09:52

Dank je ik ga inderdaad langzaam obbouwen met een opgevouwen handoek!!!!
Komt goed lijkt mij Haha!
Groetjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:04

Grondwerk volgens Parelli of Inge Teblick, Friendly Game, eerst handen, dan met carrot stick, later met leadrope, aansluitend handdoeken, later deken.

Mag ik vragen naar de leeftijd van het jonge paard? Als hij al onder het zadel is, hebben ze de sacking out zeker overgeslagen bij het beleren? Hoe reageert hij bij de winterdeken?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:43

evt. met iemand anders samen, dus dat de één bij het hoofd van het paard staat zodat die hem/haar een beetje vertrouwen kan geven en belonen als hij ook maar iets goed doet (als je met de deken bezig bent).
Verder ga ik met ellepel mee Knipoog

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 17:38

Hij is nog jong en niet zadelmak.
Ik vond het zo typisch dat hij alles zo goed deed (wel eens kijken snuiven etc)
Maar dit gaat hem nog te ver. We hebben nogal wat dazen in de wei en het andere paard netjes een deken om ja dan laat je zo'n kleintje ook niet lek steken gelukkig laat hij de spray goed toe.
Hij laat zich overal aanraken met handen borstels etc.
Ik wil hem verder ook niet teveel belasten dus het handoekje in fases lijkt me een goed plan.
O,ja het is een jaarling. (ook nog piep zeg maar)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:41

Je laat het paard door een vertrouwd ander persoon vasthouden en laat hem rustig aan de deken snuffelen. Als hij nog te bang is om dat te doen, leg je hem gewoon in de buurt terwijl je hem poetst en met hem frut tot hij ontspannen is en je de deken erbij mag pakken (evt. borstel je met je ene hand en hou je deken gewoon in de andere terwijl je er niks mee doet). Let op dat je zelf niet gespannen gaat doen, die deken moet de normaalste zaak van de wereld zijn, ook voor jou.
Als hij ontspannen blijft staan en de deken niet meer interessant vindt nadat hij eraan heeft gesnuffeld, breng je de deken zichtbaar naar zijn schouder toe en aai je hem met de deken over zijn schouder in lange rustige bewegingen. Als hij wegdraait mag dat, je zegt gewoon 'Sta eens stil,' op neutrale toon en je blijft gewoon dooraaien ermee tot ook dat hem niet meer interesseert. Nu ga je verder aaien over zijn hals, zijn rug naar achteren toe. Als hij dat toestaan aai je zijn borst, benen en buik ermee.
Heb je het idee dat ook dat hem niet meer kan schelen dan leg je de deken er in hele rustige bewegingen op. De volgende stap is het vastmaken van de riemen.
De laatste stap is het vastmaken van de hals (als het een halsdeken is).