Dressuur en zomertenue.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Dressuur en zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:45

Ik ben de laatste tijd vaak als groom meegeweest op wedstrijden en dan zie je toch meer dingen dan als deelnemer.
Wat mij opvalt is dat de springruiters bij warm weer het eens zijn over het tenue, rijjasje uit en allemaal in de blouse.
En dan kijk ik naar de dressuurringen, allemaal rood aangelopen hoofden omdat iedereen het zo warm heeft in die donkere rijjasjes.
Nu weet ik van mezelf dat als het heel erg warm is ik gelijk toestemming vraag om in zomertenue te rijden en ook bijna altijd krijg.
Maar waarom kom ik nu met een graad of drertig nog steeds dressuurruiters tegen die helemaal gekleed zijn?
Zijn dressuurruiters niet mondig genoeg? Zijn de springruiters zo hecht dat ze dit met elkaar afspreken? Denk de springjury er anders over dan de dressuurjury?

Waarom rijden de springruiters wel in zomertenue terwijl al die "gekke" dressuurruiters zitten af te zien in hun donkere dikke jasjes.

Gr Em

Maayke

Re: Dressuur en zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:47

Dat vraag ik me ook vaak af,dan rij ik met zo bloed heet jasje en dan zie je die springruiters,lekker in een blousje,ik snap het ook niet,eigelijk moet de regel van: 30 graden dan mag je in zomertenue,om laag naar zo 25 graden,ik kan me dan amper concentreren als ik het zo warm heb,dan krijg ik altijd giga koppijn:Y)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:50

Ik weet het niet..
Ik vind zelf helemaal gekleed mooier staan, maar als ik officieel ga starten ga ik mooi in zomertenu als dat mag (ook bij dressuur!)

Vind bij springen zomertenu juist weer mooier uitzien Bloos
Denk dat het is omdat sommige denken dat je al sje helemaal gekleed gaat meer punten krijgt bij de verzorging. Maar dit onderdeel zit niet meer in de M proeven dus tja.. weet et echt niet.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:51

Ja ik krijg ook onwijs veel koppijn van die hitte. Heb mijn derde wedstrijd (dressuur) bij de paarden voor het eerst in zomertenue gereden, maar daar was ik dan ook maar wat blij om. Zie je er nog van die kukels rondrijden die ook nog een jas aandoen!!!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:53

Hoe werkt dat dan precies? Moet je als dressuurruiter naar de jury gaan om te vragen of je in zomertenue mag rijden? Of naar de organisatie? Hoe zit dat? en was is precies het zomertenue? Moet je dan een blouse met (korte/lange) mouwen aan? (inclusief plastron)

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:55

Ik vind het zelf veel netter staan om gewoon in een jasje te rijden.
Internationaal mag je volgens mij helemaal niet in zomertenue rijden. IK vind het ook gewoon netjes bij de sport horen.
Ze zouden trouwens best wel een zomerrijjasje op de markt mogen brengen waarin je het niet warm krijgt Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:00

Dat komt omdat er bij de dressuur ruiters en voornamelijk amazones zijn die het doen voor de schoonheid en niet voor de sport. Die denken: "het maakt me niet uit hoe lelijk ik wordt met een rode kop dat dek ik wel met de schoonheid van mijn scheerwollen jasje!" En: "dat ik mij niet meer kan concentreren als ik het heel erg warm heb maakt me ook weinig uit."
Sorry als deze opmerking confronterend is.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:04

zodra de organisatie zegt dat je in zomer tenu mag rijden doe ik dat ook ik ga niet ff ligge bakken in open veld in de volle zon met zo'n pik zwart ding aan Tong uitsteken

edit : Ik vind het zelfs mooier om in een mooi blousje te rijden zonder mouwen als het zo warm is dan in een jasje ... maarja meningen verschillen Lachen
Laatst bijgewerkt door Lynnlovesyou op 12-07-06 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:05

Zahlina schreef:
Waarom rijden de springruiters wel in zomertenue terwijl al die "gekke" dressuurruiters zitten af te zien in hun donkere dikke jasjes.

Omdat veel dressuurruiters van mening zijn dat het 'zo hoort'?

Tja, die rood aangelopen hoofden... Als mensen dat ervoor over hebben, moeten ze idd gerust met een jasje gaan rijden. Erger vind ik het wanneer die mensen negatief oordelen over anderen die er wél voor kiezen om in zomertenue te rijden, negatief oordelen in de trant van 'dat dóe je toch niet, het hóórt nou eenmaal, dressuur in een jasje'.

Als het echt zou 'hóren', dan zou het wel verboden zijn om in zomertenue te starten. Knipoog

Nu bestaat reglementair de mogelijkheid om bij hoge temperaturen zonder jasje te starten. Vind je dat fijner, dan kun je geheel legaal gebruikmaken van die regel. Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:07

Ik quote het dressuurreglement van het KNHS:
Citaat:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temeraturen (30 graden +) kan de afgevaardigde beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse (met korte of lange mouwen)

@ Oosterhoff.
Ik vind jouw opmerking helemaal niet confronterend.
Ik heb zelfs speciaal een geel giletje voor het zomerse tenue, is stukken koeler en ziet er super netjes uit Cool Clown .

Gr Em

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:12

bij het springen zijn ookv aak mensen die 6 paarden ofzo rijden en dan is het wel warm een hele dag een jasje aan.. maar ik rijd zelf ook dressuur bij de pony's en heb altijd me jasje aan in de proef.. ik heb zoiets van die 6 min. doe ik wel een jasje aan.. en ik heb niet eens een blousje voor eronder, rijd altijd in shirtje zonder mouwen los als het zo warm is.. en daar mag je geen proefje mee rijden dus dan maar me jasje aan.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:16

Een rood hoofd krijg ik sowieso wel als ik ga rijden met dertig graden.... dus wat dat betreft! Haha!

Als de organisatie toestemming geeft om in zomer tenue te rijden, mag iedereen dat, ook dressuurruiters. Ik doe het nooit. Ik vind het namelijk gekleder staan (bij dressuur wil het oog tenslotte ook wat, hoe erg iedereen dat ook maar schijnt te vinden!) en netter. Ik zie liever even vijf minuten af, dan dat ik mezelf later op de video terug zie met een wapperend bloesje....
Maar dat is natuurlijk mijn mening.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:57

Ik quote het dressuurreglement van het KNHS:
Citaat:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temeraturen (30 graden +) kan de afgevaardigde beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse (met korte of lange mouwen)

Dit vind ik dus raar, laatst op wedstrijd heeft een jurylid een meisje er op aan gesproken dat ze niet in een blouse met korte mouwen mocht starten toen het zomertenue was toegestaan.. dan zal blijkbaar dus toch dit jurylid fout hebben gezeten.

oosterhoff schreef:
Dat komt omdat er bij de dressuur ruiters en voornamelijk amazones zijn die het doen voor de schoonheid en niet voor de sport. Die denken: "het maakt me niet uit hoe lelijk ik wordt met een rode kop dat dek ik wel met de schoonheid van mijn scheerwollen jasje!"

zo denk ik dus ook, ben vaak wel de enige hier die in jasje start,
Maar zal vast geen opmerking maken als anderen er wel voor kiezen in zomertenu te rijden.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:13

Ik rij nooit met zomertenue... mag ik trouwns niet eens want ik heb een roze met wit gestreepte blouse.
Maar dan nog, ik vind dat je best voor die 6 minuten even je jasje aan kan trekken, kleed toch een stuk mooier af vind ik

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:07

En ik vind dat persoon A niet voor persoon B hoeft te bepalen dat die voor die zes minuten maar een jasje zou moeten aantrekken.

Nogmaals: het staat in het reglement dat er toestemming kan worden verleend om in zomertenue te rijden. Dan mag je daar ook gebruik van maken als je dat wilt, je doet dan niets wat tegen de regels is. Je hoeft daar dan ook niet door een ander op te worden aangekeken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:12

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:17

zoutje2006 schreef:
Ik rij nooit met zomertenue... mag ik trouwns niet eens want ik heb een roze met wit gestreepte blouse.
Maar dan nog, ik vind dat je best voor die 6 minuten even je jasje aan kan trekken, kleed toch een stuk mooier af vind ik

Heb je wel eens gezien hoeveel mensen een te krap jasje aan hebben juist die mensen zien er een stuk apetijtelijker uit zonder jasje. Wat een onzin dat je dat toch wel 6 minuten aan kan hebben!! Je bent aan het SPORTEN je doet toch niet mee aan een schoonheidswedstrijd?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:10

meestal heb je als dressuurruiter geen keus en wordt het simpelweg niet toegestaan om in zomertenue te rijden. Bij het springen zijn ze daar gewoon een stuk makkelijker in.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:39

Bij springen zijn ze volgens mij over alles makkelijker.
Zodra ze bij dressuur toestemming geven om het jasje uit te doen, heb ik 'm uit hoor! Pfoe, mij veel te warm!
Beter wat minder netjes, dan dat ik naast mijn paard lig van de warmte.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:41

Als je springen en dressuur op 1 concours heb valt het onder 1 vertegenwoordiger toch? Dus zodra 1 v/d 2 disciplines dan in zomertenue mag verschijnen mag de ander het ook Ja

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:44

ingvdh schreef:
meestal heb je als dressuurruiter geen keus en wordt het simpelweg niet toegestaan om in zomertenue te rijden. Bij het springen zijn ze daar gewoon een stuk makkelijker in.

Dat vraag ik me af. Ik heb het nog nooit meegemaakt. De federatievertegenwoordiger bepaald als eindverantwoordelijke toch of je in zomertenue mag starten?!!!! Dan geld dat voor zowel springen als dressuur.
Ik kan me voorstellen dat het anders is als je op een concours alleen dressuur hebt. Maar ik denk dat het dan komt omdat niemand de eerste wil zijn die het gaat vragen. Nou ik sta altijd vooraan!!
Als ik ooit nog voldoende poen in de buidel heb ga ik wedstrijdjasjes maken die super licht en luchtig zijn maar toch lijken op een echt jasje

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:47

Ik heb laatst anders ook gehoord dat een meisje door de jury werd aangesproken: er reden mensen in andere ringen in zomertenue en zij moest van de jury haar jasje aantrekken (en die moest nog opgehaald worden uit de auto!) omdat hij haar geen toestemming gegeven had om in zomer tenue te mogen rijden... Lijkt mij typisch een geval van 'even laten zien hoe belangrijk ik als jury wel niet ben' sorry hoor...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:49

nadina schreef:
Ik heb laatst anders ook gehoord dat een meisje door de jury werd aangesproken: er reden mensen in andere ringen in zomertenue en zij moest van de jury haar jasje aantrekken (en die moest nog opgehaald worden uit de auto!) omdat hij haar geen toestemming gegeven had om in zomer tenue te mogen rijden... Lijkt mij typisch een geval van 'even laten zien hoe belangrijk ik als jury wel niet ben' sorry hoor...

wat een L u l l o

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:37

ingvdh schreef:

Als ik ooit nog voldoende poen in de buidel heb ga ik wedstrijdjasjes maken die super licht en luchtig zijn maar toch lijken op een echt jasje

Heel fijn, dan ben ik dan de eerste die in de rij staat om er eentje aan te schaffen bij je Tong uitsteken

ootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:40

Als het zomertenue bij het springen wordt vrijgegeven op dezelfde wedstrijd wordt het ook voor de dressuur vrijgegeven.
Ik dressuur en spring maar dressuur doe ik met mijn jasje aan en springen in blouse.
De reden daarvoor is met dressuur moet je verplicht een plastron om en met springen niet!
ik vind het namelijk geen gezicht om in blouse te rijden met een plastron vastgespeld op je borst! En met springen heb je er geen om.
Dat is mijn mening.