ik heb geen eigen paard waar er al mee kan gereden worden dus heb ik manegeles, in de vakantie's wanneer ik dus meer tijd heb, heb ik 1 keer om de 14 dagen ongeveer ook privé-les op de manege. Ik rij in de groepslessen meestal mee bij de "beginners" dus weet ik dat ik er niet zoveel van zal leren, we zijn soms ook met heel veel (heel af en toe zelfs meer dan 20) en dan is het idd zo dat je minder aandacht krijgt.
in de privé lessen kan ik dan plots veel meer bereiken met hetzelfde paardje omdat het gewoon direct opgemerkt wordt, alle tijd gaat naar jou dus kan je ook veel meer doen.
in het weekend rij ik nog een pony, daar heb ik helemaal geen les mee, is te ver van de manege, weet zelfs niet hoe ze zou reageren tussen andere paarden want tot hiertoe is ze altijd alleen gereden en er is ook niet echt een piste waar ik les zou kunnen volgen, het zou dus wel handig zijn moest ik met haar eens les kunnen nemen om te zien hoe ze reageert (de piste alleen al, ze heeft nog nooit in binnepiste geweest omdat die er gewoon niet is in de buurt) en wat ik fout doe ofzo, maar daarnaast rij ik gewoon recreatief met haar wat 9 op de 10 keer gaan wandelen is dus echt mee inzitten doe ik ook niet.