de halve voltes

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

de halve voltes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 10:46

ik heb er nog geen topic over kunnen vinden dus hoop dat dit de eerste is Haha!
Nu even mijn vraag; bij mij werd er altijd geleerd dat als je een halve groot volte rijd dat je de hoeken moet "afsnijden" nou op wedstrijd deed ik dat dus altijd, nooit iets over gezegd meestal een 7tje ervoor ofzo. Toen had ik ineens een jury lid die me er een 5 voor gaf en zij dat ik de hoeken niet moest afsnijden Boos! terwijl ik toch mijn halve volte had gereden zoals ik altijd doe! nou de volgende wedstrijd volgde ik dus het commentaar op en "sneed" ik de hoeken niet af, wat denk je? weer een 5 met als commentaar: hoeken niet afgesneden Verward wilde ik naar de jury toe om het te vragen was die hem al weer gesmeerd Boos! weten jullie nu wat wel het goede is?

GeJe

Re: de halve voltes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:11

Een volte hoort rond te zijn. Het heeft niets te maken met het "afsnijden van de hoeken" maar meer in het overal met dezelfde lengtebuiging en stelling rijden. Dat afsnijden is een soort trucje voor mensen die hun figuur niet kunnen rijden.

Wanneer je dus wél door de hoeken rijdt, mag iemand mij gaan uitleggen hoe je een cirkel kunt rijden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:36

Ik sluit me aan bij de post van GeJe.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:16

De bak is rechthoekig. Als je dus de bak rondrijdt ga je mee die hoeken in.
Veelgemaakte fout: Mensen volgen meestal de 'hoefslag' en dus wordt de hoek een soort van afgerond.
Rijd dus langer rechtdoor op de zijdes, en pak je hoek mee. Met goed de baan doorrijden begint het al wat mij betreft.

Afbeelding

Een volte is rond.....
Veelgemaakte fout is dat mensen gewoon de 'hoefslag' volgen, net zoals wanneer ze de baan doorrijden, en dan ergens na de hoek gaan 'afwenden'.
Je volte begint al bij (in dit geval A), of beter gezegd, al bij het rijden voor de A.... Zie mijn stukje hierboven Knipoog

Ik neem aan dat je de verdere hulpen voor het rijden van een wending/volte kent? Vork

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:05

dank u voor deze zeer mooie uitleg Knipoog
jaja verdere hulpen ken ik wel Haha! voor mijn gevoel had ik hem ook zo gereden, alleen de jury was het daar niet zo mee eens...

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:41

Jah zoiets had ik ook. Had twee keer een 5 voor halve voltes achterelkaar links dan rechts met als commentaar 'niet door de hoeken rijden'.

Jah ook stom natuurlijk. Maar had die keer ervoor persoonlijk commentaar gehad dat ik meer de hoeken door moest tijdens de gehele proef, maar dat was dus wat overdreven wat ik daar deed Knipoog

Maar goed, tip voor de volgende keer Knipoog

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:11

als ik het goed vesta dan klopt het so met de volte Party!!
no noch veel succes met je volgende concours Schijnheilig

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:25

Zou je misschien het stukje kunnen opschrijven hier. Dus het stukkie uit de proef? ik kan mij namelijk voorstellen welk stuk het is. Wellicht het stuk waar je vanaf x een volte moet rijden. Maargoed.
Zoals boven wordt beschreven hoort het

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:21

Ik denk dat het om de voltes bij A of C in het algemeen geldt: veel ruiters rijden door de hoeken omdat ze hoogstwaarschijnlijk ook omlaag kijken. Kijk vooral goed voor je uit en teken als het ware de volte voor je uit, heel vaak rijd je dan een goede, ronde volte in plaats van een "vierkante" of zo'n ei (indien je de volte bij E of B moet rijden).

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 16:12

ik heb het er vandaag met mijn lesgeefster over gehad omdat het voor volgende week ook in mijn proeven zit en we hebben de halve grote voltes nu ook geoefend en zij heeft het ook "correct" uitgelegd dus ik ga nu gewoon kijken wat voor punten ze volgende week ervoor gegeven! jullie horen het nog wel en bedankt voor de tips/adviezen! Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 03:04

ja en wel de hoek VOOR je volte rijden he?
Dus de Volte zelf niet.
Maar wel voor en na je volte..