een tipje... Als je niet weet ofdat je paard al eerder bescherming heeft rond gehad, oefen hier dan wat mee. Bij een groen paard kan je al een week of twee op voorhand beginnen. Doe de bescherming beetje bij beetje om wanneer hij lekker rustig op stal staat te eten bijvoorbeeld. Op deze manier kan hij in een vertrouwde omgeving wennen aan het gevoel en is het niet nog een stressfactor die er boven op komt wanneer hij vervoerd moet worden. We besteden allemaal zoveel tijd aan het zadelmak maken, maar vergeten vaak ons paard kennis te laten maken met andere dingen. Gewoon lekker een paar dagen achter elkaar een klein uurtje die dingen allemaal op op stal. Dan zal hij niet ineens schikken wanneer ie ze rond moet als ie op de trailer gaan. Dan kan je er zelfs kerstballen inhangen en zal die er nog niet vreemd op reageren. Dus hoge transportbeschermers hoeven helemaal geen problemen op te leveren als je ze die dingen leert dragen in een ontspannen omgeving. Ik heb vorige week mijn 2 jarige hengst vervoerd die alleen nog maar als veulen een keer los in de trailer gestaan had. En hij liep super braaf achter me de 1 paardtrailer in en stond heel erg stil tijdens het vervoer en liep netjes achteruit tijdens het uitladen. Hij was doodsbang, billen trilde alsof hij op een trilplaat stond. Maar de trainingen wierpen wel zijn vruchten af. Het is echt een puber op het moment, maar hij weet dat als ik m iets vraag dat het wel in orde is omdat we zo een beetje alles oefenen alsof het een spelletje is en het allemaal ontspannen geleerd word. Maar om op mijn punt terug te komen, want ik dwaal af. Doe al die dingen die je op, om, rond en wat dan ook, wil doen een flink aantal keren aan in een bekende, ontspannen omgeving en je paard zal er totaal geen probleem meer mee hebben wanneer hij ze aan moet omdat het menis wordt.