Kreupel door peesbeschermer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadOyyPaard

Kreupel door peesbeschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:47

Hallo,

Ik was gister lekker met mijn paardje aan het trainen toen hij opeens heel erg kreupel liep.
Ik afgezadeld en peesbeschermers afgedaan en toen liep mevrouw weer goed.
Ik vond het naatuurlijk vreemd en dacht dat ze zich aanstelde dus heb d'r pootje nog eens even afgespoten en d'r lekker op stal gezet.
Bij aankomt vandaag bij mijn paard opgezadeld peesbeschermers omgedaan en buiten gaan rijden met mijn vriendinnen, en ja hoor, het was weer zo ver... ze liep weer hartstikke kreupel.
dus wat deed ik... PANIEK!
Ik dacht er zal echt wel iets niet goed met haar poot zijn dus ik schrok me rot.
Ik even de peesjes afgedaan zodat het een beetje kon koelen van het zweet, liep is even een stukje met haar en ja! weg was het weer...
Ze liep gewoon weer helemaal gezond.
Ik heb toen met de rest van de rit de beschermers afgelaten en zonder gelopen.

Toch vind ik dit heel vreemd gedrag.
Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt of met bandages?

Gr. Elise

Solide

Re: Kreupel door peesbeschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:04

Voor een paard is het gewoonlijk veel beter om zonder peesbescherming of zo te lopen.
Benen worden daar veel sterker van.

Misschien dat je paard de warmte of zo niet goed genoeg kwijt kan, zitten ze te strak of wat dan ook dat je paard er last van krijgt.
Ik zou als ik zelf zou kunnen kiezen gewoon de beschermers en/of bandages af laten.
Paardenbenen zijn sterk genoeg voor gewoon dagelijks werk.
Ik heb bij mijn paard alleen om als ik ga springen en bandages als ik het leuk vind om haar weer een keer op sjiek te laten gaan. Maar verder altijd blote beentjes Haha!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:09

Zit er niet iets scherps aan de binnenkant van de beschermer?

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:39

Nee, er zit niets scheprs.
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zal er iets mee doen.
Gr

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:04

Misschien drukt de peesbeschermer ergens op haar been wat gevoelig is geworden (door niet passende beschermer)

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:50

bij mijn pony draag ik ook geen peesbeschermers omdat de pezen zich vol gingen pompen, en niet meer doorbloeden (nee, ze zaten niet te strak) Het is wel jammer want in uitgestrekte/middendraf. tikt ze soms haar eigen benen aan.

Sindy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:10

Rij je met een reden met peesbescherming? Normaal gesproken kan je beter zonder rijdne omdat de pezen van je pony anders slapper worden

question_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:44

tsja, je kan er heel veel redenen voor bedenken, maarja als ze nou wel goed loopt zonder moet je ze maar gewoon niet meer om doen Tong uitsteken

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:51

te harde beenbeschermers kunnen ook voor beschadigingen zorgen. De houd kan er van kapot gaan. Ik weet neit wat voor beenbeschermers jij hebt?

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:15

Ik denk dat de beenbeschermers ergens schuren waardoor het pijn gaat doet en er voorzichtig op gaat lopen zodat het minder pijn doet Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:10

Harde peeskappen kunnen idd voor blessures zorgen, ook zonder dat de huid opengaat. Je ziet wel vaker paarden met witte plekken van drukkingen op de voorbenen omdat de peesbeschermers niet goed zaten.
Ik gebruik zelf strijklappen van zacht neopreen, deze beschermen maar beperkt voor een trap van een achterbeen, maar jew voorkomt kneuzingen en wondjes/witte plekken op de benen door drukkingen van de peeskappen.

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:37

Je hoeft niet altijd peesjes omdoen alleen in het bos en om te springen. Voor de trailer bestaan speciale beschermers.

Ook kan je paardje kreupel lopen omdat je bv de peesjes niet goed om hebt gedaan. Je moet altijd heel goed controleren of er niks dubbel zit ofzo.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:14

Citaat:
Rij je met een reden met peesbescherming? Normaal gesproken kan je beter zonder rijdne omdat de pezen van je pony anders slapper worden

Volgesmij is het niet waar dat de pezen slapper worden..
volgesmij (ik kan het ook fout hebben giir) bied peesjes niet steun aan het been, maar is het voor het aantikken van de voorbenen door de achterbenen. (bijvoorbeeld met springen, en uitgestrekte draf, of als je pony een of andere rare beweging maakt. etc. etc.)
En niet omdat het been dan 'steviger is of staat'.

Edit: Ik kan het ook fout hebben hoor Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:15

Misschien drukt de peesbeschermer ergens tegen aan, Of past die niet helemaal goed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:16

peesbeschermers bieden geen enkele steun aan de pezen, ze beschermen ze alleen van aantikken van achter of opzij. Het is een fabeltje dat peesbeschermers de benen slapper maakt. Dat zijn bandages. Deze ondersteunen de benen en bij te veel en te strak gebruik kunnen ze meer schade aanrichten dan dat ze iets goed doen.

in geval van ts, kijk je peesbeschermer na misschien iets hards of iets drukkens of zijn ze te klein.