Rijden met wandelschoenen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

citroentj

Rijden met wandelschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:20

Hallo,

Kan je goed rijden met wandelschoenen? Ik rij nu 9 maand ong. en rij altijd met jophurs en chaps,
nu heb ik in de manege gezien dat er sommige met wandelschoenen rijden...
Ik ga namelijk op ponystage en wat zou ik dan het beste kunnen aandoen? Knipoog

Groetjes

haantje7

Re: Rijden met wandelschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:23

Ik rijd ook vaak met wandelschoenen maar je moet wel oppassen met het profiel want dat is soms wel erg grof.
Je moet zeker je voet niet ver in je beugels steken.

citroentj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:39

bedankt...verder nog iemand? Bloos

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:19

Ik rijd altijd met jodphers. Wandelschoenen hebben inderdaad vaak een te grof profiel en ze zijn vaak aan de voorkant op je wreef hoger, waardoor de kans op blijven haken in je beugels groter is.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:36

ik rijd nu al best lang met wandel/bergschoenen. Ik heb nergens problemen mee, blijf nooit haken of wat dan ook.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:15

Ik heb het weleens gedaan, op een paardrijdvakantie.
Wel had ik chaps die het hele vetergedeelte bedekken.
Er zit een duidelijke hak onder, zodat idd doorschieten van de voet door de beugel niet zal gebeuren.
Officieel hoort er onder de schoenen natuurlijk niet zoveel profiel te zitten, maar als je kijkt naar diverse rijschoenen of sommige groffere leren rijlaarzen (zoals Mountain Horse), dan zie je ook wel profiel. Dus dat lijkt me niet zo'n punt, als er maar een hakje zit en als de beugel maar ruim genoeg is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:26

ik rij ook wel eens met mijn wandelschoenen. er zit doorgaans meer profiel onder dan een laars of jodphurs maar dat vind ik wel lekker, heb ik iets meer grip. soms doe ik mijn chaps er overheen en soms ook niet.
ik heb deze van grisport, trekking en dan de sherpa. echt een hele fijne schoen Ja je hebt/had ze ook bij Scapino maar de kwaliteit is een stuk slechter en je betaald maar 15,- minder dacht ik.

Afbeelding

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:47

Dit is inderdaad een prima schoen.
Zelf rij ik met de Meindl Borneo onder een jophurbroek.

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:57

ik rij al 2 jaar met wandelschoenen van de scapino. prima kwaliteit [ niet de aller goedkoopste ]

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:02

ik rijd ook al een tijdje met wandelschoenen, ik heb maddog schoenen... Ik weet niet of iemand ze kent:P

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:55

Ik rijd ook met wandelschoenen verre weg de beste schoenen die ik gehad heb en niet kapot te krijgen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:16

Er zijn niet voor niets speciale schoenen voor het paardrijden in de handel.
Wandelschoenen zijn vaak te breed met een te grof profiel. Een goede schoen om mee te rijden heeft een gladde zool, klein hakje, geen flap (wat onder de veters zit) en is niet te breed.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:08

maar als je die nou helemaal niet fijn vind om te rijden, dan zoek je toch wat anders?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:14

Ik rijd ook al jaren met wandelschoenen, voldoet prima, maar ik heb wel gesloten beugels i.v.m. Endurance.
Je hebt ook best wandelschoenen met net zoveel of zelfs minder profiel dan sommige rijdschoenen!
'T is maar net wat je lekker vindt. als er maar een duidelijke hak onder zit.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:22

Ik heb altijd met wandelschoenen of gewoon sportschoenen gereden. Altijd nog prima gegaan. Alleen soms bij van die kleine beugeltjes passen ze er niet goed in Clown dus daarom toch maar een paar laarzen erbij gekocht. Maar vindt schoenen fijner rijden en lopen Ja

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:48

Ik rijd ook vaak met bergschoenen en ben nog nooit blijven hangen in de beugels!

viv1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:19

let er bij wandel/berg schoenen alleen wel op dat de schoen niet te breed is op het punt waar je je voet in de beugel zet, want ik heb weleens gezien dat mensen dan hun voet dus geklemd hadden zitten tussen de beugel, en dat is zeker niet de bedoeling. Ik rijd zelf bijna altijd met nep-Timberlands van de Scapino. Na een jaar kan je ze weggooien, maar dat vind ik niet erg.

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 06:57

ik heb altijd met wandel schoen gereden en dat beviel me priema.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:18

Ik heb ook wandel/berg schoenen van Meindl en die bevallen me prima. Ik draag er wel (bijna) altijd chaps overheen. Ik heb ook jodphurs, maar die vind ik niet zo lekker zitten op langere ritten.
Overigens rijd ik alleen buiten met deze schoenen, in de bak rijd ik altijd met laarzen, omdat ik dan een veel betere beenligging heb, maar daar maak ik me buiten niet zo druk om.
Overigens zijn mijn schoenen smaller dan veel van die thermolaarzen. Dat zijn laarzen speciaal om te rijden en die zitten juist heel vaak klem in de beugels, is mijn ervaring, mijn schoenen zijn gewoon smal (misschien komt dat ook wel omdat ik kleine redelijk smalle voetjes heb).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:23

Ik rij ook altijd met een bergschoen, maar heb daarom wel quick-out beugels voor de veiligheid

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:27

Ik rij ook altijd met me bergschoenen (timberland) en vaak chaps der over heen...
Ik rij alleen met me rijlaarzen op wedstrijden, clinics en dergelijke...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:28

Met echte wandelschoenen (type B of C) van de duurdere merken kun je niet echt rijden vind ik. Ik heb een paar Meindl's type B en een paar van Mephisto type C. Deze schoenen zijn voor in de bergen ideaal, er kunnen onder het ene paar zelfs stijgijzers. Maar in het zadel is de zool te grof, de schoen te breed en te stug.
Maar je gaat toch ook niet rijden met wandelschoenen van 300 euro? Dan koop je toch gewoon rijlaarzen?

Het valt mij verder op dat de meeste ruitersportzaken schoenen verkopen die lijken op wandelschoenen, maar de zool is slechter dan van de echte wandelmerken. Ga maar eens echt wandelen met die shcoenen uit een ruitersportzaak. Dan hou je geen week hooggebergte vol, die zolen zijn daar niet geschikt voor. Het is misschien een schoen met een zool van type A of AB, maar niet voor de echte bergen waar je B of C nodig hebt.

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:25

Ik rij ook wel eens met wandelschoenen, Gaat best!