Geit samen in één wei met paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Geit samen in één wei met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 14:21

Ik was zo eens aan het denken voor een aankomende opdracht voor school waar we iets voor de dieren of een dier moeten kopen, ze hebben daar een weide met 2 shetlanders of een ouder afgeschreven paard, maar ik vroeg me af of je daar geiten bij kan zetten?

zoja moeten het er minimaal 2 zijn? kan je ook mannetjes geiten bij een merrie zetten (ja je weet maar nooit). Maakt grote uit, hoe zit het met kuddeverband? Moet een geit ook bekapt worden? voer? enz enz.

Vanaf welke leeftijd is een geit volwassen en wat is handiger een jonge geit of een volwassen geit (misschien ivm aanpassen op paard ofzo?)

Verschil tussen geiten en paarden? (behalve dat je er niet op kan rijden dan).
Hebben ze worm kuren nodig of speciale aandacht en zijn geiten ook schrikdieren?

Nouja ik weet dus niet veel van geiten af maar ik wil er graag meer over leren,
Hoop dat jullie me wat informatie kunnen geven hierover.

Equidea

Re: Geit samen in één wei met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 14:22

laartjuh schreef:
Ik was zo eens aan het denken voor een aankomende opdracht voor school waar we iets voor de dieren of een dier moeten kopen, ze hebben daar een weide met 2 shetlanders of een ouder afgeschreven paard, maar ik vroeg me af of je daar geiten bij kan zetten?

zoja moeten het er minimaal 2 zijn? kan je ook mannetjes geiten bij een merrie zetten (ja je weet maar nooit). Maakt grote uit, hoe zit het met kuddeverband? Moet een geit ook bekapt worden? voer? enz enz.

Vanaf welke leeftijd is een geit volwassen en wat is handiger een jonge geit of een volwassen geit (misschien ivm aanpassen op paard ofzo?)

Verschil tussen geiten en paarden? (behalve dat je er niet op kan rijden dan).
Hebben ze worm kuren nodig of speciale aandacht en zijn geiten ook schrikdieren?

Nouja ik weet dus niet veel van geiten af maar ik wil er graag meer over leren,
Hoop dat jullie me wat informatie kunnen geven hierover.

Hoeveel zou je p/maand kwijt zijn aan een geit (zonder stallingskosten).?'
Zijn er bepaalde ziektes die veel voorkomen bij geiten?
Zijn er specifieke karakterverschillen bij verschillende rassen?
Hoelang leven ze gemiddeld?
Laatst bijgewerkt door Equidea op 08-07-06 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:26

Helaas, geen antwoord op je vraag, maar ik volg dit wel even Lachen

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:51

Bij ons op school staan er geiten & schapen bij een shetje in. ( shetje is wel jong, geiten ouder + kindjes )

Ze zijn kudde dieren, dus 2 zou leuk zijn, maar een goede band met een shet is ook genoeg.. Knipoog

wormen kuur is wel nodig ja..

Voor de rest weet ik geen andwoorden.. Knipoog

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:54

mijn pony stond ook wel eens in onze geiten wei. De kleine geitjes vonden ( en vinden) dat nog steeds prachtig, er mooi onder door rennen, het gras voor de neus van het paard op eten. Geiten en Ponys gaan goed samen, het zijn beide kudde dieren. Ik zou 2 geiten nemen en geen bokken. als je de geiten een half emmertje brokken geeft ( op een schepemmer bij de paardenvoer) das genoeg en dan 2x per dag. En een zak voor kost dacht ik iets van 8 euro. Dus dan ben je per 2 maanden ongeveer 8 à 12 euro kwijt per maand. niet veel dus

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 15:02

Jolandaa_ schreef:
mijn pony stond ook wel eens in onze geiten wei. De kleine geitjes vonden ( en vinden) dat nog steeds prachtig, er mooi onder door rennen, het gras voor de neus van het paard op eten. Geiten en Ponys gaan goed samen, het zijn beide kudde dieren. Ik zou 2 geiten nemen en geen bokken. als je de geiten een half emmertje brokken geeft ( op een schepemmer bij de paardenvoer) das genoeg en dan 2x per dag. En een zak voor kost dacht ik iets van 8 euro. Dus dan ben je per 2 maanden ongeveer 8 à 12 euro kwijt per maand. niet veel dus

Bedankt voor de antwoorden Lachen moeten geitjes ook bekapt worden?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:18

geloof het wel..

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:32

Wij hebben ook geiten gehad en ze kostten helemaal niks qua ontworming ed.. Bekappen deden wij nooit, want mijn zus en ik behandelden ze als paarden en gingen dus vaak met ze over steen. Haha! Maar anders moet je de klauwtjes bijsnijden. Samen met een paard wil wel, maar sommige geiten eten de staart van het paard af.
Misschien kan je eens een boek uit de bieb lenen over geiten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:44

bekappen kan, maar dat doen wij geloof ik maar eens per 4 jaar Clown die slijten vanzelf wel Lachen ( ze hebben wel een schuilstalletje nodig Lachen

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:19

je moet wel uitkijken dat de geiten niet de staart van paardjes op gaan kauwen...anders houden ze geen staart meer over

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:25

Geiten hebben een verrekte hekel aan regen en zijn ontsnappingskunstenaars. Je zult dus de omheining heel goed voor elkaar moeten hebben en een plekje om droog te staan. Een vloeistofcontainer met een gat erin voldoet al, als ze maar droog kunnen staan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:31

bij mijn eerste pony hoorde een geitje! heel erg leuk was overal waar mijn poy heen liep en ze stonden in dezelfde wei en stal! ze aten ook hetzelfde en hij kwam niet aan mijn pony zen staart!
ze kunnen ook best wel oud worden! ik heb nu nog een geit en die is al meer als 10 jaar Pling bekappen is 1 keer in het jaar maar dat kan je zelf heel makkelijk bijsnijden en ontwormen is ook niet super vaak nodig! heel goedkoop in onderhoud, maar ik zou ze nooit meer als vriendje voor een pony gebruiken! vind een shetje dan beter omdat ze dan kunnen kriebelen bijelkaar enzoow Haha!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:50

wij hebben 6 geiten bij mijn tinker staan, dat gaat altijd goed. ze kosten niet veel. hebben wel een schuilstal (voor zowel zon als regen) nodig en let er idd op dat je hek goed is afgezet want die van ons liepen nog wel eens op straat.
bekappen en ontwormen doen we eigenlijk nooit...
ik zou geen bok nemen, want die stinken enorm en kunnen erg vervelend worden. liever dan een geitje. En als je er meerdere samen zet hebben ze ook lekker gezelschap aan elkaar.
En een jonge geit is natuurlijk leuker, die kan je lekker tam maken

*edit* geen van onze geiten heeft ooit in de staart van mn paard gehangen btw

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:53

Santos_ schreef:
Wij hebben ook geiten gehad en ze kostten helemaal niks qua ontworming ed.. Bekappen deden wij nooit, want mijn zus en ik behandelden ze als paarden en gingen dus vaak met ze over steen. Haha! Maar anders moet je de klauwtjes bijsnijden. Samen met een paard wil wel, maar sommige geiten eten de staart van het paard af.
Misschien kan je eens een boek uit de bieb lenen over geiten.

Inderdaad, pas op voor de staart van het paard! Maar dat geldt ook voor schapen.
Wat betreft de hoefjes: ik denk dat het net als bij schapen is: af en toe bijknippen / snijden.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:59

Bij mijn verzorgpony's heeft eerst een geit gestaan. (overleden aan ouderdom)
Het ging allemaal goed samen, en staan zelfs nog een ezel, hangbuikzwijn, kippen en eenden bij.
Het was maar 1 geit, ging allemaal goed. Maar ze wou wel erg graag droog staan met regen.
Bij de buren hadden ze 2 kleine geitjes bij een pony gezet wat ook goed ging, alleen gingen deze jonge dieren aan de staart en manen van de pony knabbelen. (als de pony lag)
De geit werd nooit bekapt maar kreeg wel un pilletje wat hetzelfde moest voorstellen als een wormenkuur bij een paard.
Speciale aandacht had deze geit niet nodig. Maar met diegene van de buren werd vanalles gedaan. (veel gekuffelt, toen ze klein waren opgepakt en mee gewandelt enz.)
Ook heeft er even een onbekende jonge bok bij gestaan, ook helemaal niks aan de hand.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:35

Met mijn paard ging het niet zo goed, we zijn er nu achter dat hij niet zo erg van kleine dieren of mensen houdt. Hij ging ze achterna en als ze te dichtbij kwamen, beet ie naar ze.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:37

Ik heb twee geitjes, allebei bokjes en ze stinken absoluut niet. Ze zijn ook supertam, het is maar net hoe je ze opvoedt. We ontwormen ze in het voorjaar en najaar en 1 of 2 keer per jaar knip ik de hoefjes wat bij. Ze eten gewoon gras en krijgen ook iedere dag wat geitenbrokjes maar ze eten ook mee met het kippenvoer (er staan ook kippen in de ren). Als het gras te kort wordt voer ik ze kuilvoer of hooi bij. Voor de rest lusten ze ook afval zoals aardappelschillen enz. Bij mij staan ze dus in een ren naast de paarden. Onze omheining is van dat groene gaas van 1,50 m hoog. Ze hebben een afdakje waar ze onder kunnen en 's winters gaan ze 's nachts samen in een paardenstal.

O ja en geiten zijn wel kuddedieren dus ik zou er niet maar 1 nemen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:16

Geiten kunnen prima met andere dieren, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2: geiten zijn alles eters, dus ook de manen en staart van je paard!!
Ik spreek uit ervaring, want dat is bij ons ook gebeurd.
Dus zorg in ieder geval voor voldoende afleiding voor de geitjes.

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:17

mijn paard staat samen met een geit (al 12 jaar) het gaat perfeckt ze zijn onafscheidelijk..! gaat echt prima.. Lachen paard is alleen wel de baas.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:30

rOmii schreef:
paard is alleen wel de baas.

dat was bij mij anders... de geit was de baas over de pony Clown moest echt goed opletten met voeren anders kreeg me pony niet de kans om zen brokken op te eten Clown

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:49

geiten gaan heel goed samen met paarden.. Alleen vinden ze de manen en staart nogal smakelijk van paarden dus daar moet je wel goed op letten want dat zou zonde zijn!

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:35

Rianneke schreef:
rOmii schreef:
paard is alleen wel de baas.

dat was bij mij anders... de geit was de baas over de pony Clown moest echt goed opletten met voeren anders kreeg me pony niet de kans om zen brokken op te eten Clown

heb ik juist andersom Knipoog
ik geef ze gewoon allebei apart. geit gwn op een andere plek gaat prima Knipoog

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:44

toen riva in de geitenwei brokken kreeg, at ze wat, ging omhoog om te kauwen, en dan vlogen de geiten er op af om wat mee te eten, en dan wou riva weer wat, en beet ze een beetje met de lippen in de geit( niet hard bijten , meer happen, zo van : ga weg, maar ik doe je geen pijn) maar zelf at ze wel alles op van de geiten. Daarom krijgen ze nu tegelijk eten Clown

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:45

ik heb ook al en toe 2 geitjes bij me shetlander (hengst ) staan

en dat ging super goed alleen me shet ging welis bij het voeren met die geiten aan de haal Bloos

maar voor de rest super die geiten doen niks

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:19

bij ons loopt ook een geit rond, deze loopt heel de dag door gewoon in alle weien rond en gaat overal liggen en eten. Soms komt ze ook ff "vechten" (ff zien of je geen inbreker bent door haar horens tegen je te stompen Vork ) maar het is ook een echt knuffeldier. Veel meer weet ik er ook niet over te zeggen. Ik zal het een keer vragen aan de eigenaar hoe lang ze leeft en wat voor ras het is enzo ... ohwja onze geit eet ook enkel paardenvoer Schijnheilig

gr katrien