Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
laartjuh schreef:Ik was zo eens aan het denken voor een aankomende opdracht voor school waar we iets voor de dieren of een dier moeten kopen, ze hebben daar een weide met 2 shetlanders of een ouder afgeschreven paard, maar ik vroeg me af of je daar geiten bij kan zetten?
zoja moeten het er minimaal 2 zijn? kan je ook mannetjes geiten bij een merrie zetten (ja je weet maar nooit). Maakt grote uit, hoe zit het met kuddeverband? Moet een geit ook bekapt worden? voer? enz enz.
Vanaf welke leeftijd is een geit volwassen en wat is handiger een jonge geit of een volwassen geit (misschien ivm aanpassen op paard ofzo?)
Verschil tussen geiten en paarden? (behalve dat je er niet op kan rijden dan).
Hebben ze worm kuren nodig of speciale aandacht en zijn geiten ook schrikdieren?
Nouja ik weet dus niet veel van geiten af maar ik wil er graag meer over leren,
Hoop dat jullie me wat informatie kunnen geven hierover.

Jolandaa_ schreef:mijn pony stond ook wel eens in onze geiten wei. De kleine geitjes vonden ( en vinden) dat nog steeds prachtig, er mooi onder door rennen, het gras voor de neus van het paard op eten. Geiten en Ponys gaan goed samen, het zijn beide kudde dieren. Ik zou 2 geiten nemen en geen bokken. als je de geiten een half emmertje brokken geeft ( op een schepemmer bij de paardenvoer) das genoeg en dan 2x per dag. En een zak voor kost dacht ik iets van 8 euro. Dus dan ben je per 2 maanden ongeveer 8 à 12 euro kwijt per maand. niet veel dus
moeten geitjes ook bekapt worden?
Maar anders moet je de klauwtjes bijsnijden. Samen met een paard wil wel, maar sommige geiten eten de staart van het paard af.
die slijten vanzelf wel
( ze hebben wel een schuilstalletje nodig

bekappen is 1 keer in het jaar maar dat kan je zelf heel makkelijk bijsnijden en ontwormen is ook niet super vaak nodig! heel goedkoop in onderhoud, maar ik zou ze nooit meer als vriendje voor een pony gebruiken! vind een shetje dan beter omdat ze dan kunnen kriebelen bijelkaar enzoow
Santos_ schreef:Wij hebben ook geiten gehad en ze kostten helemaal niks qua ontworming ed.. Bekappen deden wij nooit, want mijn zus en ik behandelden ze als paarden en gingen dus vaak met ze over steen.Maar anders moet je de klauwtjes bijsnijden. Samen met een paard wil wel, maar sommige geiten eten de staart van het paard af.
Misschien kan je eens een boek uit de bieb lenen over geiten.
paard is alleen wel de baas. rOmii schreef:paard is alleen wel de baas.
moest echt goed opletten met voeren anders kreeg me pony niet de kans om zen brokken op te eten
Rianneke schreef:rOmii schreef:paard is alleen wel de baas.
dat was bij mij anders... de geit was de baas over de ponymoest echt goed opletten met voeren anders kreeg me pony niet de kans om zen brokken op te eten

) maar het is ook een echt knuffeldier. Veel meer weet ik er ook niet over te zeggen. Ik zal het een keer vragen aan de eigenaar hoe lang ze leeft en wat voor ras het is enzo ... ohwja onze geit eet ook enkel paardenvoer