steigeren door weer of iets anders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eva___

steigeren door weer of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:22

hallo, ik heb 2 vragen Bloos

mijn pony is heel de week al ''wild'' (bv steigeren en bijten). Als ik met haar aan het halster loopt dan begint ze te steigeren of als ik soms in de wei kom durft ze ook te steigeren.Ik geef haar dan een tik maar dan word het nog erger.
1.Kan dit te maken hebben met haar leeftijd ( ze is 1.5 jaar) omdat ze wil ''spelen'' of het weer ( warm, donder ,bliksem ,wind) ?
2.hoe kan ik haar stoppen met steigeren.

groetjes eva en fleur

Anoniem

Re: steigeren door weer of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:23

Het kan idd te maken hebben met de leeftijd, maar plots is wel heel toevallig. Je moet het gewoon negeren, met een tik geven maak je het enkel erger!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:26

meestal ga ik dan uit de wei maar als ik terug ga dan doet ze het weer!daarom vraag ik deze vraag. toch bedankt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:27

Niet uit de wei gaan! Dan geef je toe, waar of niet?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:29

oke maar wat moet ik dan precies doen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:33

Negeren.. Wel uitkijken

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:39

Uit de wei gaan mag je zeker niet doen.Daarmee laat je de pony zien dat je onderdanig bent.Met een tik te geven gaat het alleen erger worden.
Ik zou haar vooral met je stem toespreken en dan op een commanderende toon.Laten horen dat je dit niet pikt.

Waardoor het komt is moeilijk te zeggen als je de pony niet ziet.Het kan vanalles zijn: het weer , onweer snachts waarvan ze verschoten is, of misschien wil ze wat laten zien dat zij de baas wil zijn en krijgt ze "streken" zeg maar.ik weet niet of ze samen met leeftijdgenootjes op de weide staat maar vaak steigeren zij naar elkaar, dit is voor hun dan de manier om te spelen én tevens te laten zien wie de baas is.
Het kan evengoed zijn dat je pony ergens pijn heeft en dit steigeren gebruikt om je dit duidelijk te maken.Zo zijn er veel pony's hoor.
Negeren zou ik niet doen als ze dit effectief gebruikt om je te laten zien dat ze pijn heeft.
Ik zou haar eens volledig nazien...

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:07

het kan zijn door de leefdtijd maar door het weer is ook goed mogelijk. Mijn shetlander hengst is er ook heel gevoelig op die doet 3 uur van te voren al verschrikkelijk gespanne en het is al een x voor gekomen dat hij is gan steigeren en is over geklapt Boos!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 12:46

niemand Huilen

nielson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:42

Koe
hoi ik heb ook een pony die veel steigerd, en idde heeft het ook wel met de leeftijd te maken.
de mijne is ook pas 2 en die doet het vaak of door als ze iets engs vind of door ik heb hier geen zin in dus doei en dan staat ze ook op haar achter benen.
ik vind dat je haar best mag straffen.
is ze verders daarna braaf dan ook heel goed belonen.
ze moet duidelijk weten dat dit niet mag.
en niet uit de wei halen is echt onzin!!! en waarom ,omdat ze het straks door heeft dat als ze steigerd dat ze dan de wei niet uit hoeft.!!! nee doorgaan met waar je mee bezig bent en niet haar haar zin geven.
jij moet controle over haar zien te houden. steigerd ze, dan streng nee zeggen.
is ze braaf dan goed belonen. ze moet het verschil duidelijk weten tusssen goed en niet goed.
succes ermee
groetjes Cool

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:01

zaterdag was ik en men papa bij haar. men papa speelde met haar en toen heb ik gezien dat ze steigerd om te spelen.nu vandaag heeft ze niet meer gesteigerd maar ik ben van plan om een jolly speelbal voor haar te kopen om daarmee te spelen. men vraag is nu Bloos : is dat een goed idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:18

Hoi ik zag je vraag Fleurkelover, een speelbal kan een oplossing zijn.
Maar soms is dit tijdelijk leuk voor een paardje omdat het nieuw is.
Vraagje staat je jonge paardje alleen? zo ja kijk of iemand ook een jong paardje (van hetzelfde geslacht) heeft zodat die erbij kan.
Dan kunnen zij samen spelen met elkaar, dit is sociaal maar ook geestelijk beter voor je jonge paardje.
Een jong paardje alleen is niet goed omdat het kudde dieren zijn.

Als het paardje wel met andere jonge dieren staat is het steigeren puur een manier om de baas te willen zijn in dat geval heeft een speelbal geen nut.
Je kunt dan het beste met een heel lang touw op het moment dat je paardje wil steigeren naar jou richting je paardje opgooien.
Zorg er voor dat je dit eigen word voordat je dit gaat proberen anders helpt het uiteindelijk nog niet.
Het touw moet dan lang genoeg zijn (geen halfster touw en geen longeerlijn), blijf dit herhalen zolang zij blijft steigeren.
Wanneer het paardje gaat kauwen is het onderdanig en kun je het paardje belonen.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 10:41

ik ken niemand met een jong paardje Boos! .vandaag heeft ze ook niet gesteigerd Haha! . maar ik heb voor haar een speeltje gemaakt en ze amuseerd zich eraan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:09

Jammer Fleurkelover maar als het over is, nu ze haar speeltje heeft is het deels al opgelost.
Toch zou ik kijken naar een maatje als ik jou was omdat het niet gezond is dat je jonge paardje alleen is.
Koop desnoods een geit als vriendje.
Veel succes!

PeterLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:41

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn shetlander hij is net 2 geworden (hij was hengst maar nu ruin) maar je kan er niks aan doen het is de speelheid van het dier zei de dierenarts tegen mij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:28

Peterlover staat jou shetlander dan ook alleen in het land? en de dierenarts heeft idd gelijk is speelsigheid, maar dit mag hij niet doen met jou, dat moet je hem afleren.
Spelen mag hij met zijn collega pony's bij het baasje moet ie zich gedragen.

PeterLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:29

Ja oke je heb gelijk nee hij staat niet alleen op ut land maar hij doet het als ik buiten loop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:13

Bij een hengst is het uitproberen en hengstengedrag. Dit gaat alleen maar erger worden als hij niet op het land kan en ook op leeftijd van 2 jaar geen maatjes heeft om mee te spelen.

Bij het paardje van de TS lijkt het me idd ook een gevolg van het alleen staan. Paarden, en dan helemaal jonge paarden horen in een kudde of hebben iig behoefte aan een soortgenoot. Ontzeg je ze dat, creeer je alleen maar paarden met een sociaal probleem zoals klevers enz.

PeterLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:14

hij staat bij 2 merens 1 welsh en 2 andere paarden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:29

Zeker niet negeren zoals iemand anders had aangegeven....
Je moet 'm opvoeden.
Moeilijk uit te leggen zo. Wanneer je op het juiste moment 'm op z'n donder geeft wanneer hij wil spelen met jou, heeft hij het zo afgeleerd.
Paarden onderling doen dat ook. Wanneer ze het zat zijn wordt de hengt op z'n plaats gezet en mag hij even niet in de buurt van dat paard komen..

PeterLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:31

o oke hij is pas gecastreerd maar ja.. het is gewoon zo moeilijk

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 11:18

ze heeft nu toch niet meer gesteigerd ik denk dat het deels opgelost is Knipoog . we zijn weer super goede vriendinnen!!! Tong uitsteken

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:24

eerste keeren negeren!
wordt 't erger en wil ze aandacht dan moet je der super streng toespreke!!
zware stem,lekker luid zodat iedereen 't kan horen :p

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:26

fleurkelover schreef:
ze heeft nu toch niet meer gesteigerd ik denk dat het deels opgelost is Knipoog . we zijn weer super goede vriendinnen!!! Tong uitsteken

Leuk....maar ze heeft dus nog steeds niemand en niets waar ze dit normale speelgedrag mee kan doen?
Paardjes hou je met meerdere omdat ze zich ook moeten uiten, spelen en gek doen, op een veel hardere manier dan dat wij willen, dus wij straffen het af.
MAAR geven ze wel andere paarden terug om dit wel bij te doen,en die aangeven wanneer het te hard of te veel is,dus worden ze tegelijkertijd opgevoed door elkaar, leren wat wel en niet kan.

Als een paard normaal bij mij steigert kan die een hele grote mond krijgen en als hij/zij verder gaat een behoorlijke knal terug, veulen of niet, ooit is dat paard volwassen en steigert hij dan net even met zijn 600 kg op de verkeerde plaats ben jij als mens de jan pannenkoek.
Maar ja....als je paard verder geen kameraadjes hebt om jong mee te zijn kan je het hem ook niet echt kwalijk nemen.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:49

maar ik weet echt niemand met een paard/pony. Huilen ik zoek maar vind niemand.ik zal zoeken vind ik iemand zal ik het wel vragen.