Starten met afgekeurd paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Starten met afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:49

Hallo,ik heb een merrie die last heeft van artrose,daarom is ze 2 jaar geleden afgekeurd,sindsdien loopt ze in de wei.Alleen nu rijd ik een paard voor iemand,en dat paard heeft ook artrose maar is ingespoten met een bep. gewrichtsvloeistof.Dat paard loopt super,en heeft er echt geen pijn aan.Nu zat ik te denken om dat ook bij mijn merrie te doen,en als dat goed werkt{en ze er echt geen pijn aan heeft} kan ze mischien wel te berijden zijn.Nu loop ik wel weer ver op de zaken vooruit maar stel dat het super gaat dan zou ik haar wel weer willen starten,maarja kan dat dan? Want ze is door de verzekering toendertijd afgekeurd..En als dat kan,kan dat dan weer op het oude niveau of moet je dan weer opnieuw beginnen?

CleovG

Re: Starten met afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:05

Waarom zou je niet kunnen starten? zijn zat paarden die iets 'mankeren' zonder foto's die ook starten. Je winstpunten zijn blijven staan je bent alleen even weg geweest maar of het nou een langdurige vakantie is of blessure maakt toch niet uit?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:06

pb Renske eens...
zij mag mat Quentin niet opnieuw officieel starten en ook geen startkaart aanvragen...
afgekeurd door de verzekering is onomkeerbaar.
dat doen ze gewoonweg niet....

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:09

Mijn paard heeft een peiphak dus ook afgekeurd door de verzekering....loopt gewoon goed en heeft nergens last van waarom zal ik dan niet mogen starten????? Verward

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:13

omdat de verzekering dan in principe je paard heeft overgenomen.... je krijgt dan dus uitbetaald.. het bedrag waarvoor je hem verzekerd had.
(dit is allemaal afhankelijk van de soort verzekering etc, dus ik kan niet specifieks over zeggen.)
Het is dan jouw keus om hem terug te kopen..
de verzekering heeft hem afgekeurd voor datgene wat je nu júist met hem wil gaan doen: wedstrijden starten en officieel rijden.
de verzekering keert dus niet terug en je hebt er geld voor terug gekregen dus het is ook een financiële kwestie...

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:18

Ja klopt, daar heb ik eerder een topic over gelezen. Helaas doet de zoekfunctie het niet, maar heb net even op google gezocht en o.a. op viewtopic.php?f=1&t=438206&st=0&sk=t&sd=a staat er een topic over, maar er zijn er meerdere. Misschien kun je zelf even zoeken.
Het staat mij ook bij dat het verschilt per verzekering en dat je met hun zou moeten overleggen.

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:19

Mijn paard is niet verzekerd hij komt de verzekering niet in met haar piephak maar loopt goed......maar heb net even gebeld en ik mag gewoon starten!!!! Als ik dat zal willen..
ben voorlopig nog bezig met inrijden dus een lange weg tegaan........ Pling

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:21

kijk, dat is een ander verhaal, in je vorige post zei je dat hij afgekeurd was door de verzekering... nu blijkt dat hij niet verzekerd is...
dan mag je het inderdaad zelf weten.. het gaat hier dan ook alleen over paarden die door de VERZEKERING zijn afgekeurd en niet door de DA

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:22

Amanda_kiony schreef:
Mijn paard heeft een peiphak dus ook afgekeurd door de verzekering....loopt gewoon goed en heeft nergens last van waarom zal ik dan niet mogen starten????? Verward

Huh? Welke verzekering keurt een paard af op een piephak?
Een piephak is een schoonheidsgebrek. Dat heeft niks met het functioneren van het paard te maken, heel anders dan artrose. Een paard wordt bijv. ook niet op een schiefel afgekeurd?
Ik ben dus heel nieuwsgierig naar het waarom van het afkeuren van jouw paard en welke verzekering dat is!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:23

polly2 schreef:
Amanda_kiony schreef:

Huh? Welke verzekering keurt een paard af op een piephak?
Een piephak is een schoonheidsgebrek. Dat heeft niks met het functioneren van het paard te maken, heel anders dan artrose. Een paard wordt bijv. ook niet op een schiefel afgekeurd?
Ik ben dus heel nieuwsgierig naar het waarom van het afkeuren van jouw paard en welke verzekering dat is!

een post hierboven blijkt dat het paard helemaal niet verzekerd is!

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:24

foutje zij komt de verzekering niet in!!! Haha!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:25

Volgens mij geeft het problemen bij de verzekering.
Ik ken een afgekeurd paard dat weer in de sport loopt, volgens mij mag dit paard max. L1 starten.

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:27

hippo ze kan niet worden verzekerd door haar piephak...?
dat is mij vertelt maar bij welke verzekering kan ik haar laten verzekeren....? Pling

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:29

Pb renske gewoon eens, die heeft het helemaal uitgezocht...

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:32

.......

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:36

liezel1 legt het idd goed uit Ja

als je paard verzekerd was als sportpaard en daarna dus afgekeurd is heb je een paar opties, ligt ook beetje aan welke verzekeraar je bij zit, maar dit is iig het meest voorkomende:

1: verzekering betaald jou uit, jij staat je paard af aan de verzekering(die laten hem slachten of hij gaat als recreatiepaard de handel in, dit mag...nml afgekeurd sportpaard=goed recreatiepaard, dit is mij toegezegd door mn verzekering Scheve mond )

2. je krijgt uitbetaald, maar koopt je paard voor de slachtprijs terug van de verzekering met als voorwaarden:
*nooit doorverkopen
*niet meer uitbrengen op wedstrijden
*geen geld aan hem verdienen/geen anderen voor zijn stallingkosten laten opdraaien(betalende bijrijder mag dus zelfs al niet eens of hem als lespaard gebruiken..)

ik heb voor optie 2 gekozen, en heb er geen seconde spijt van gehad
en ja ben onderling nog wel een paar keer gestart, heb ook aangeboden gekregen om de chip onklaar te laten maken dan nieuwe chip erin, paard andere naam geven en afstamming on bekend en hup starten maar! alleen daar ben ik te eerlijk voor en bovendien komt mn paard uit deze regio dus iedereen kent hem Knipoog

maar een afgekeurd paard mag je dus gewoon niet starten, niet in de B en niet in de klasse waarin hij vroeger liep

dat het zuur is weet ik, die van mij is thuis weer op Z niveau geweest na het afkeuren...

niet verzekerd kunnen worden ivm piephak komt vaker voor, wat dan wel soms kan ik laten verzekeren en dan bepaalde delen buiten de verzekering te laten vallen(dus bij blijvende blessure aan t been met piephak dat ze dan niet uitkeren maar bij een andere blijvende blessure weer wel)

ik heb inmiddels 2 afgekeurde paarden staan, en een hoop verzekeringsellende achter de rug(kreupele pony met spat&HKO fase 4 was niet ongeschikt voor de sport volgens hun Verward en toen die duidelijk kreupel bleek was het ineens zo dat deze dinge buiten de verzekering vielen etc etc Lips are sealed )
maargoed we hebben nog 2 anderen, een 21 jarige en een 3 jarige, beide ook bij lange na niet in de prijsklasse van de 2 die wel verzeked waren, maar beide 100% gezond en niet verzekerd(beide ook ongekeurd gekocht, andere 2 zijn met klin+rontgen keuring gekocht maarja pech kan je altijd hebben)

als je nog iets wil weten dan vraag het maar, in dit topic of anders via pb Ja

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:39

dankjewel voor je reactie ik snap het Pling

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:40

boemel schreef:
Volgens mij geeft het problemen bij de verzekering.
Ik ken een afgekeurd paard dat weer in de sport loopt, volgens mij mag dit paard max. L1 starten.

dat is apart!
al heeft mijn pony dus met spat&HKO fase 4 ook nog M1 dres+Lspringen gelopen, de verzekering wilde haar niet uitbetalen en dus was ze op papier nogsteeds goed, en na ruim een jaar op de wei liep ze echt weer goed en konden we weer starten

maar een afgekeurd sportpaard wat is uitbetaald door de verzekering en is teruggekocht door de eigenaar zou niet meer op wedstrijd uitgebracht mogen worden
volgens Amev was dat uit beste bedoelingen met het paard, dat een paard niet voor niets werd afgekeurd en dus beschermd moest worden tegen te fabnatieke baasjes en dus overvraagd zou worden Rolleyes de echte reden is dat ze dan veel geld hebben uitgekeerd omdat het paard afgekeurd werd voor de sport, en dan later alsnog weer de sport in ging en ze als het ware voor niets uitbetaald hebben
dat die van mij op een foute diagnose is afgekeurd ging er al helemaa niet in en naja een hoop mailtjes&telefoontjes later waren we nog niets opgeschoten en weer ee rechtzaak net zoals bij mn pony dat zagen we niet zitten
al heeft mijn verzekering idd wel de regel dat ze je toestemming kunnen geven om een afgekeurd paard weer te starten, wrsch dat ze daar dan zoals het paard wat jij kent een regel aanvast plakken zodat hij niet volledig terug de sport in kan

ik ken wel meer afgekeurde paarden die het in de basis best leuk doen, maar die zijn niet volgens de officiele weg afgekeurd&teruggekocht en naja er is zo makkelijk fraude te plegen, zelfs nu met de chip nog, maarja daar begin ik niet aan
mn 3 jarige is iig niet verzekerd, blijf ik mooi altijd zelf bepalen wat ik er wel/niet mee mag doen!

@Amanda_Kiony fijn dat je het snapt Haha!

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:47

Haha! blond maar niet dom !!! hahahahaha Haha! blond maar niet dom !!! hahahahahablond maar niet dom !!! hahahahaha

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:46

Persoonlijk vind ik, maar ja wie ben ik Haha! , dat je het belang van het paard voor je eigen belang(en) moet stellen. Als je paard 2 jaar op de wei loopt ivm atrose,afgekeurd is door de verzekering...en je wilt hem nu inspuiten met een of ander middel zodat hij toch kan bewegen, is het wel rieeel om zo`n paard weer intensief te belasten? Kijk na 2 jaar weidegang zul je zowiezo, als dat middel aanslaat, moeten trainen...eerder dat je paard B klaar is, ben je misschien wel een jaartje verder...wie zegt dat jij je paard daar een hoop plezier mee doet? En zul je ooit de top halen? Als je zo graag de wedstrijden inwilt kijk dan naar een gezond (bij-)rij(d)paardje en start die.

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:48

mee eens!!!! Clown mee eens!!!!mee eens!!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:33

Dat is niet het probleem Ruby,feit is dat dit paard zeer graag werkt,en ik dacht als ze dan leuk {en pijnloos} loopt dan is het mischien een optie om haar weer mee te nemen.Zodat ze misch. haar sportpredikaat kan halen.En dan dacht ik aan heel rustig niet meer dan 4x per week werken{afhankelijk of die spuiten dus zouden helpen} Ik heb paarden zat te rijden,en ik ga geen paard rijden die pijn heeft.Het is echt meer omdat ze zelf zo graag werkt.
Maar bedankt voor jullie reacties! Ze was verzekerd bij Amev,en ik heb haar inderdaad ook teruggekocht.Wedstrijden zit er dus niet meer in,maar dat geeft niets.Ik ga toch haar voorbenen in laten spuiten,als ze dan weer lekker loopt.Dan kan ze gewoon recreatief gebruikt worden.In hoeverre die spuiten werken uiteraard en wat de consequenties voor het paard zijn{alles waar ze mogelijk pijn van zou krijgen,doen we niet dus}

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:39

Amanda_kiony schreef:
hippo ze kan niet worden verzekerd door haar piephak...?
dat is mij vertelt maar bij welke verzekering kan ik haar laten verzekeren....? Pling

Bij de EFO kun je een paard met piephak gewoon laten verzekeren. Afhankelijk van de hoogte van het bedrag heb je een klinische keuring nodig van de DA of een klinische en röntgenologische keuring.

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:22

Pling okee ik ga morgen gelijk even informeren.........

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:06

Voor een sport predikaat moet je paard Z1 + 5 zijn. Ik zie aan mijn eigen 8 jarige (gezonde) merrie wel wat voor trainingstijd daarin gaat zitten. Je paard is destijds niet voor niets afgekeurd, ik denk dat je best dromen mag hebben maar wel rieel moet blijven tegenover jezelf en je paard. Echt hoor, als het zou kunnen zou ik zeggen er voor gaan, maar ik heb er een hard hoofd in als ik het verhaal zo lees. Verder kan ik er niet over oordelen vanzelf