Vaccinaties verplicht in het paspoort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuchesS

Vaccinaties verplicht in het paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:11

Gister op wedstrijd werd ik bij de jury geroepen omdat mijn vaccinaties niet in mijn paspoort staan maar in mijn entingsboekje.
De jury zei dat het verplicht was in het paspoort en dat je het entingsboekje zeg maar weg kan gooien omdat het dan niet telt. eigenlijk mocht ik niet meerijden maar ze liet het door de vingers mits ik zo snel mogelijk de entingen over liet schrijven inn mijn paspoort. Dat zou door iedere dierenarts gedaan kunnen worden.

Nu heb ik net mijn DA gebeld en die zei dat dat helemaal niet nodig was en dat je entingsboekje gewoon wel telde! Alleen de volgende enting moest ik dan wle in het paspoort laten schrijven.
Dit zijn 2 compleet verschillende verhalen, wat is nou waar?

Ohja, de entingen stonden wel in mijn paspoort maar de vorige eigenaar was het paspoort kwijt dus ik heb nu een duplicaat Verdrietig

Tooske

Re: Vaccinaties verplicht in het paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:21

Volgens mij horen je entingen gewoon in je paspoort te staan hoor! Dat entingsboekje is er toen uitgegaan!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:23

De entingen moeten verplicht vermeld staan in het paspoort als je wedstrijden rijdt. Dit is na te lezen in de reglementen van de knhs. Zie www.knhs.nl, daar is wel ergens een link naar de reglementen.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:25

klopt!entingen moeten in het paspoort,en je entingsboekje kan de prullenbak in.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:28

Okee heel erg bedankt!
Ik bel mijn Da weer op!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:44

Ik heb het entingsboekje er voor de zekerheid ook nog bij. Als de basisentingen kloppen dan kan de dierenarts er ook gewoon in zetten dat het paard in het verleden correct geent is, inclusief de basisentingen.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:20

Laat je dierenarts wel vermelden in je paspooert dat je pony/paard voorheen altijd correct geent is.
Anders krijg je weer problemen dat je basisenting niet in je paspoort staat.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:23

Als je entingenvakje nog leeg is, kan je het beste alle entingen over laten schrijven. Als er al ingevuld is (zoals bij mij het geval was Boos! ), dan kun je inderdaad erboven laten zetten dat je paard altijd correct geënt is. Maar dan moet je wel voor de zekerheid je entingsboekje bij de hand houden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:59

Hier zijn meer onduidelijkheden over. M.n. de paarden die de basisentingen in een ander boekje hebben staan omdat het paspoort er pas later bijkwam.

Officieel moet de DA in het paspoort aangeven dat de entingen volgens voorschriften zijn doorgevoerd tot de entingen in het paspoort werden bijgeschreven.
Bij het ontwerpen van het paspoort is daar echter niet bij nagedacht en er is geen ruimte voor gemaakt waar de DA zijn aantekeningen kwijtkan. Niet zo slim dus.
Ik zou in elk geval het entingsboekje erbij houden en mijn DA vragen eerdergeschreven opmerking in het paspoort te schrijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:47

Als je je DA het zinnetje 'Dit paard is correct gevaccineerd tot en met ...' (datum laatste enting) in je paspoort laat zetten, dan is dat oké. De eerstvolgende enting laat je je DA dan t.z.t. daaronder noteren.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:04

In de P&S stond een Engelstalige zin, welke ook in het paspoort van mijn paard staat herschreven. De DA die bij mij kwam enten zette d'r een hele eigen zin neer.

In het paspoort van mijn paard staat 'The vaccination history of this horse is correct. Last vaccination was on [datum]'.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:07

Aangeraden wordt idd om dat zinnetje in twee talen in je paspoort te laten zetten, in het Nederlands en in het Engels dus. Ja

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:38

Bij mij hebben ze dit vorige keer niet gedaan.
Ze zei dat dit niet nodig was, ik was er zelf niet bij maar me moeder en die heeft daar dus absoluut geen verstand van. Dit ze dacht oke dan is het goed.

Maar kan ik hierdoor ook probleem krijgen met wedstrijden?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:01

DA's zijn wel van meer dingen niet op de hoogte. Vaak zetten ze ieder jaar dezelfde datum nij het enten, bijv 10-04-2003, 10-04-2004, 10-04-2005, 10-04-2006etc. Dat is ook niet goed, de enting moet ieder jaar een dag eerder.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:22

Ja dat moet zeker in je paspoort staan, daar kan je flink gezeur mee krijgen oa. diskwalificatie en een boete van 150,-.