Hoe goed is paardrijden voor je?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Hoe goed is paardrijden voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 21:34

Ik zou wel eens willen weten, hoe goed paardrijden als sport voor je conditie is,
en wat het nog meer met je lijf doet, in positieve zin, vetverbranding, spierversterking etc.

Wie kan mij daar iets over vertellen? Vork

Qimm

Re: Hoe goed is paardrijden voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:40

Helaas is het niet zo heel vet verbrandend, of je moet elke dag een aantal paarden intensief rijden.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:15

ligt er denk ik idd aan hoeveel je rijdt. Van 1 x per week tot 1 x per dag gebeurd er niet zo heel veel.... En dan verschilt het natuurlijk ook nog hoe intensief je rijdt!

Myrte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:21

ligt er aan, als je elke dag rijd of 1 keer in de week!
het hangt er ook af wat je doet
als jij je paard goed intensief rijd dan wordt je zelf soms ook wel een moe.
maar alleen maar ene buitritje daar val je echt niet van af hoor!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:10

Nou als je veel doorzit krijg je toch echt wel buikspieren Haha!

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:56

hahah ja en mijn kuitspieren zijn ook iets meer ontwikkeld dan "normaal" Haha!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:22

Ik zal als bewegingsdeskundige Haha! , hier ook eens wat op zeggen. Paardrijden is erg goed voor de rug en buikspieren. Door het in werken met de zit, het lichtrijden, het recht opzitten en dergelijke. Zijn deze spieren actief bezig en worden dus versterkt om het maar even op jouw manier te zeggen. Verder zijn de beenspieren inspannend bezig, denk aan je bovenbenen en inderdaad je kuiten. In lichte mate train je ook je biceps (armen). Dus veel spieren worden gebruikt bij paardrijden, al wordt je natuurlijk geen bodybuilder van paardrijden. Met paardrijden kan je basisconditie goed houden, maar of er sprake is van conditieverbetering.... Hardlopen of zwemmen zal hiermee veel meer effect hebben. Mits je het op de goede wijze doet.

En bij alles hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe vaak je het doet en met welke intensiteit!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:41

Over rug gesproken, sinds ik mijn paard heb, heb ik ook meer last van mijn rug, wordt sóchtends super stijf wakker, dus of het nu zo goed is ervoor......
Maar zodra ik opsta is het weg, dus geen reden om te minderen ofzo!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:49

nu ik dus al een flinke tijd geen paard meer heb begin ik dat goed te merken aan mijn lichaam, ik moet nu echt een andere vorm vanbewegen gaan zoeken anders wordt het echt te.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:48

Volgens mij gaat het er nog niet eens om hoeveel je rijdt, maar nog meer hóe je rijdt. Ik kan er 4 rijden zonder dat aan mn lichaam te merken, maar ook één en dan zo fanatiek dat ik al mn spieren voel.

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 01:07

Je moet niet alleen je paard trainen maar ook je zelf.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:47

ik reed eerder elke dag behoorlijk intensief maar wegens omstandigheden rijd ik nu 2 maanden niet meer. en verschillende kledingstukken worden te klein, conditie van niks. dus paardrijden helpt toch echt voor je conditie.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:11

Ik ben geen deskundige maar heb mij eigen theorie:

Ik zie paardrijden als " low impact aerobics"......

Dus precies de vorm van beweging die je 3 keer per week minstens een half uur zou moeten hebben om volgens alle instanties ' fit' te blijven.

En dan heb ik het over een half uurtje ' echt' rijden...... dus serieus aan het werk (op je eigen niveau, want hoe beter je het kan, hoe makkelijker en minder inspannend het basiswerk wordt).........Je mag ook lekker relaxed buitenrijden, maar dan wel een uurtje wegblijven.

Tel daar bij op : een stal uitmesten, een paard poetsen en verzorgen en opzadelen en een stal aanvegen........en ik vind dat ik mbt beweging aan de landelijk voorgeschreven norm voldoe om fit te blijven.

Als je echt wil afvallen moet je ook nog minder eten en als je echt aan conditie of kracht wil doen moet je ook andere sporten gaan doen.

maar fervente ruiters met een eigen paard zijn mbt gezondheid best lekker actief..........

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:17

Nou, ik heb toch flinke been, kuit en buikspieren, [been/kuitspieren zullen ook wel komen omdat ik zoveel fiets *dankzij paardrijden Vork*]

Voor mijn rug is het wel goed geweest, ik had vroeg er zo'n hele kromme rug [heel hol] ik stond altijd met mijn buik naar voren. Als advies van de huisarts kreeg ik: 3 seconden bilspieren aanspannen, buik inhouden en jezelf zo lang houden, goh, zal dat helpen, die 3 seconden per dag? Maarja, op paardrijden moet je natuurlijk recht op je paard zitten, niet hol of bol. Dus langzaam is mijn rug rechter geworden [zal natuurlijk ook wel gekomen zijn omdat ik gegroeid ben enz.]

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:58

Mijn moeder reed vroeger ook totdat ze een hernia kreeg. We dachten toen ook altijd dat het goed was voor je rug (zoals je vaker hoort) maar haar arts was het daar helemaal niet mee eens die zei dat ze beter kon stoppen want volgens hem was paardrijden helemaal niet goed voor je rug.
Dit hangt er vast ook wel vanaf wat je doet en hoe goed je rijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:02

Ik heb begin dit jaar spit gehad,en het rijden was juist goed voor m'n rug,toen ik eindelijk weer kon gaan rijden,ging het gelijk een stuk beter!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 06:56

Jup, me kuitspieren! zijn aardig sterker geworden + Mijn zelfbeheersing Bloos

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:48

Ik heb voordat ik mijn pony kocht altijd last van mijn rug.
Nu ik elke dag rijd vrijwel nooit meer.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:58

als je het aan men moeder zo vragen.. dan is paardrijden een sport om je lijf af te breken Haha! kan er ook wel mee te maken hebben dat ik het laatste half jaar echt veel aan de hand heb gehad Lachen maar ja
euhm ik denk dat het vooral je conditie helpt en ook je gezondheidsgevoel ale als je een tijdje nie rijdt voel je je toch minder gezond en minder fit (ik toch ) voor de rest natuurlijk kuitspieren en bovenbeenspieren kweken Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:37

Ik heb een hele slechte rug, en zodra ik niet rijd heb ik er heel veel pijn aan. Met rijden maak ik hem echt lekker los.

Toen ik van 4-6 paarden op een dag rijden terugging naar 1-2 paarden kwam ik ook echt binnen een maand 15 kilo aan, ik zag mezelf in de spiegel bijna dikker worden! Ik zal ook blij zijn als ik na mijn bevalling weer kan gaan rijden; ik ben er zeker van dat mijn extra kilo's er dan zo weer af zijn!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:38

Soms heb ik last van mijn rug en dan wil het nog wel eens loswiebelen tijdens het rijden.
Ik val er helaas niet vanaf, maar geestelijk werkt het wel super.
Op een uurtje ontspannen rijden, kan ik weer een week vooruit.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:45

Ik denk dat het voor de lijn niet de beste sport is dan kun je toch beter gaan hardlopen ofzo maar voor je arm en kuitspieren is het wel een goede sport! Het hangt er wel vanaf hoeveel je rijd. Ik geloof dat ik meer spieren heb gekregen door het werk buiten het rijden. Mesten enzo is ook erg goed voor je armspieren Knipoog

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:08

Paardrijden is heel goed voor je!

Ik heb een tijdje niet gereden en had toen erg last van mijn rug, ik wist helemaal niet waar het van kwam, totdat ik weer ging rijden en de pijn in mijn rug weg ging.. Dus nu weet ik waarvan het komt Haha!

leliadeidre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:14

Het is wel goed voor de vet verbranding alleen niet zo heel snel wat er wel voor zorgd dat het vet der ook niet snel weer aan zit. wat echter wel het geval is als het er snel vanaf gaat. Verder word paardrijden vaak aangeraden bij rugklachten en dan niet intensief rijden maar vooral stappen. En natuurlijk train je hiermee je beenspieren dat zowizo, en de spieren in je kont.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:54

Paardrijden is heel goed voor mij. Mijn spieren werken niet helemaal goed (Ben licht spastisch) en door het paardrijden is dat wel verbeterd. Ik heb meer controle over mijn spieren dan voordat ik paardreed Lachen

Qua conditie... het is een mooie manier om fit te blijven, maar echte conditietraining is het pas als je meer dan 3 paarden intensief rijd iedere dag denk ik...
Maar ik fiets bijna iedere dag 2 uur, dus dat is mijn extra conditietraining Knipoog