Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 23:33

Hey,

ik vroeg me laatst zomaar ineens wat af. Ik ben een leek op gebied van dresssuurwedstrijden, tot aan de B weet ik wel, maar daarna.
Je moet vanaf de L2 toch verplicht met je paard aan de teugel lopen?
Ik vraag me af, hoe er gejureerd word, als dit toch niet gebeurd, bv de hele proef lang niet.
In het L2 zitten ook oefeningen die je kunt doen zonder een goed aan elkaar gereden paard. Het ziet er dan niet zo netjes uit, maar de uitvoering hoeft niet per definitie fout te zijn.
Daarom vraag ik me af, stel, je rijdt een aardige proef, maar zonder aan de teugel rijden, hoe normeer je dat dan?
Want als je het netjes rijd, maar bv een punt aftrek geeft voor de afwezigheid van een goede nageeflijkheid, dan zou iemand toch nog steeds winst kunnen rijden?

Wie weet hoe dit zit?

Vonnie84

Re: Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:41

Als je paard nog niet nageeflijk is, hoor je niet in het L2.
Ik reed laatst een L2 proef met m'n paard. Door omstandigheden (had z'n tastharen afgeschoren, doe ik nooit meer) liep hij niet nageeflijk. En dan heb je ook geen fijne, nette en ontspannen proef. Een verliespunt had ik niet, maar wel onderaan geëindigd.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:45

Rongotje toch... Ach gut

grote kans dat er bij oefeningen vaak staat: Niet nageefelijk.
En voor de aanleuning gaande paard (onderaan de beoordeling van de oefeningen) heb je dan een dikke onvoldoende.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 23:51

Citaat:
Als je paard nog niet nageeflijk is, hoor je niet in het L2.

Dat snap ik ook wel. Knipoog
Helemaal eens.
(Ik heb ook geen plannen in die richting.)

Ik vroeg het me gewoon zomaar af.

Theoretisch kun je je oefeningen prima rijden, is alleen de houding van je paard niet optimaal. Je kunt bv best wijken met een paard dat wel aan je hulpen is, maar niet aan de teugel. (Dat is niet zoals het hoort, maar het kán.)
Je zou bv een 7 an sich kunnen hebben, punt aftrek voor je nageeflijkheid die je mist, kun je dus nog steeds winst rijden.

Even kort door de bocht, maar hoe zou zoiets anders beoordeeld moeten worden?!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 05:09

Theoretisch kan je geen 1 oefening rijden met een paard dat niet nageeflijk is, ook niet in de B. Dat het veel mensen toch lukt om zo door de B te komen heeft meer te maken met het feit dat het vrijwel niemand in de B lukt om te laten nageven. En dan krijg je toch je punten. En degene die het wel lukt, die heeft dubbele winst.

Maar ik mag toch hopen dat dat in de L2 over is. En zonder alles in orde te hebben kan geen paard wijken voor een 7! Misschien wel opzij gaan, maar niet in balans en met de juiste stelling en weinig buiging wijken, nooit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 07:41

en aan dat antwoord van Amonid valt niets meer toe te voegen.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:28

Vonnie84 schreef:
Door omstandigheden (had z'n tastharen afgeschoren, doe ik nooit meer) liep hij niet nageeflijk....

Hmm... da's een nieuwe voor mij Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:43

voormij ook, tast haren hebben veder niks met nageeflijk rijden te maken.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:36

ja idd voor mij ook,. maarja met elk ppaard verschillen.
en ik ben het ook helemaal eens met amondi.

want toen me paard niet nagefelijk was reed het echt niet fijn en netjes hoor..
dus ik ben het helemaal met amondi eens .. Knipoog

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:45

als je niet nageefelijk rijd denk ik dat je beter nog wat kan oefenen, want hetziet er in mijn ogen vaak minder netjes en wat meer gespannen uit zodat je een stuk minder punten krijgt..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 16:07

Jullie hebben helemaal gelijk hoor!

Ik zie het alleen zo vaak gebeuren dat punten imo hoog zijn, en als je dan ook zo punt voor een L2-proef...

Ach, ik denk af en toe een beetje te raar na, zal ik maar zeggen... Clown

Overigens vind ik het wel dom als mensen een hoger wedstrijdniveau kiezen dan hun trainingsniveau; starten moet je imo pas doen als je daar helemaal klaar voor bent. Dat gebeurd volgens mij lang niet altijd, maar dat is een andere discussie..

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:25

Even iets anders: dat je in de L2 je paard nageeflijk moet rijden maar wat ik raar vind is dat het soms lijkt of dat ook al in de B moet! Maar het is daarin toch niet verplicht? Hoewel ik wel vaak zie dat mensen door een niet nageeflijk paard daar lage punten rijden en ook vaak commentaar als `niet nageeflijk` op hun protocol krijgen. HOe zit dat nou?

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:47

Pjelk schreef:
Even iets anders: dat je in de L2 je paard nageeflijk moet rijden maar wat ik raar vind is dat het soms lijkt of dat ook al in de B moet! Maar het is daarin toch niet verplicht? Hoewel ik wel vaak zie dat mensen door een niet nageeflijk paard daar lage punten rijden en ook vaak commentaar als `niet nageeflijk` op hun protocol krijgen. HOe zit dat nou?

Elk paard moet in een correcte aanleuning lopen.
Je moet je paard dus wel degelijk laten nageven wil je een goede score krijgen.
Ook in de B krijg je een apart cijfer voor de aanleuning.
Dus volgens jou hoeft dit pas in de L.Dus je paard loopt niet correct met zijn hoofdhalshouding in de B, maakt niet uit hoeft niet in de B, dus je krijgt punten en mag over naar de L.En dan?Zit je in de stop, moet ineens dat koppie op de plek, een hoop getrek en gerop want hij moet ineens nageven.
Dat moet al voor elkaar zijn als je in de B begint.
Elk paard in wat voor klasse dan ook moet met een correcte aanleuning lopen en gereden worden.
Alleen de graad van africhting/klasse maakt het verschil wat betreft de oprichting in hoofdhalshouding.

Ook ik ben het volkomen met amondi eens.

Een paard dat niet nageeft kan geen voldoende halen voor het wijken.Voor geen enkele oefening!
Een paard dat niet nageeft loopt in zijn gehele lijf niet correct.
Geen ruggebruik, drukt dus de rug weg, niet van achter naar voren, dus loopt op de voorhand, geen stelling en buiging, en noem al die andere onderdelen maar op.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:50

En als je paard nou stukjes nageeflijk is maar niet de hele proef lang?
Want ik zie soms foto's van mensen die een M-dressuur wedstrijd rijden maar dat het paard toch niet lekker nageeflijk is.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:53

GeJe schreef:
Vonnie84 schreef:
Door omstandigheden (had z'n tastharen afgeschoren, doe ik nooit meer) liep hij niet nageeflijk....

nou we zijn vandaag met een haflingermerrie naar de keuring geweest. En die werd ook helemaal naar van alles wat tegen haar afgeknipte tastharen aan kwam.
Ze eet op het moment er zelfs moeilijk gras om..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 17:20

Citaat:
Een paard dat niet nageeft kan geen voldoende halen voor het wijken.Voor geen enkele oefening!
Een paard dat niet nageeft loopt in zijn gehele lijf niet correct.
Geen ruggebruik, drukt dus de rug weg, niet van achter naar voren, dus loopt op de voorhand, geen stelling en buiging, en noem al die andere onderdelen maar op.

Ben ik het absoluut mee eens, maar ik zie zó vaak dat paarden die niet netjes lopen (laten we het dan zo noemen, dan heb je de B er ook bij..) tóch goede punten krijgen voor een oefening. Dit kan dan ook in het L2 gebeuren. Wat doen ze daar dan mee qua punten, want nu heb je iets om 'af te straffen'. (Want, nu 'moet' het paard 'goed lopen'.)

Ik hoop dat ik te volgen ben, want ik vind het lastig uitleggen. Clown

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:26

Yvonniej schreef:
GeJe schreef:

nou we zijn vandaag met een haflingermerrie naar de keuring geweest. En die werd ook helemaal naar van alles wat tegen haar afgeknipte tastharen aan kwam.
Ze eet op het moment er zelfs moeilijk gras om..

haha, ja het lijkt een mooi excuus Haha! Maar het was echt zo.
Tis even offtopic, maar wil het wel graag uitleggen.
Ik had Rongo's tastharen voor het eerst in z'n leven afgeschoren. En zoals Yvonniej al zei: die van mij kon zelfs geen hooi, gras, wortel of appel meer aanraken. En van z'n neusriem werd hij ook naar.
Dit topic is het bewijs: viewtopic.php?f=13&t=604980

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:37

... mag ik nog ff wat toevoegen.... ONTSPANNEN nageeflijk. M'n paardje loopt heel makkelijk in de krul maar af en toe (vertaal naar ALTIJD op concours) kan ze nog al kijkerig zijn en dan komt de spanning erop. 1x raden waar je dan staat... precies onderaan. Een paard met spanning willen ze absoluut niet meer zien in de ring. Een ontspannen paard zal meestal vanzelf met het hoofd zakken mits de ruiter hem niet stoort....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:17

Pjelk schreef:

Waar komt het toch vandaan dat mensen denken dat een paard in de B niet nageeflijk hoeft te zijn??? (zie ook punt 27 van de proeven.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:24

LittleRose schreef:
En als je paard nou stukjes nageeflijk is maar niet de hele proef lang?
Want ik zie soms foto's van mensen die een M-dressuur wedstrijd rijden maar dat het paard toch niet lekker nageeflijk is.

Dan heb je voor die onderdelen waar je paard niet lekker liep een onvoldoende... en als het veel gebeurd degradeer je vanzelf weer Clown

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:13

KarinvdM schreef:
Waar komt het toch vandaan dat mensen denken dat een paard in de B niet nageeflijk hoeft te zijn??? (zie ook punt 27 van de proeven.)

In de B wordt er nu eenmaal minder streng naar gekeken als je paard nog wat rommeliger in de aanleuning is. Ik denk dat dit op zich niet zo erg is. Je paard moet in het begin tenslotte ook nog ervaring opdoen.

sunnylover16

Re: Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:29

ik zit nu in de B met 4 w maar ik kreeg wel een 4 voor mijn aanleuning Nors opkijken

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:48

supertammy schreef:
KarinvdM schreef:

In de B wordt er nu eenmaal minder streng naar gekeken als je paard nog wat rommeliger in de aanleuning is. Ik denk dat dit op zich niet zo erg is. Je paard moet in het begin tenslotte ook nog ervaring opdoen.

Ook in de B kijk ik naar de aanleuning, inderdaad minder streng dan in het L en M, maar een niet nageeflijk paard krijgt bij mij minder punten dan een paard dat wel met een fijne aanleuning loopt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:30

Eigenlijk is het antwoord heel simpel: een paard dat niet nageeflijk loopt, kan niet rechtgericht zijn, ontspannen en in aanleuning gaand zijn. Ook in de B word je daar nu op beoordeeld dus een antwoord op de vraag van de TS: ja in de L2 moet je ook je paard nageeflijk rijden.
Het kan best wel eens gebeuren dat je in een proef bij een bepaald onderdeel even wat spanning hebt en wat verzet hebt waardoor de nageeflijkheid wat verloren gaat. Een GOEDE jury zal dat ook meenemen in de beoordeling en tekst en uitleg geven in het commentaar. Degenen die er dus zo doorgefietst zijn, die komen zichzelf echt wel in het M tegen wanneer ze schouderbinnenwaarts en keertwendingen enz moeten gaan rijden.

CGJ12

Re: Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:59

L2 gehele proef niet aan de teugel?
..... minder dan 50% ........ zeker weten.