Wat is dit voor gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Wat is dit voor gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:03

Dat mijn paard een eigenwijse donder is ... dat weet ik.

Maar laatst wilde mijn zusje haar pony uit de wei halen en toen heeft mijn paard haar met haar hoofd een hele harde duw in de rug gegeven. Althans zo hard dat een meisje van 13 voorover viel. Wat is dat voor gedrag?

Ik vind soort dingen opzich lastig maar bij mij doet ze dat gewoon absoluut niet. Maar als mijn zusjes hun pony uit de wei proberen te halen dan doet mijn paard de oren in de nek. En dan durven mijn zusjes al niet meer. Terwijl ze niet echt wat zou doen, maar nu weet ze gewoon hoe ze hun weg krijgt.

Als ik iemand bij mijn paard in de stal meeneem om haar bijv te aaien dan steekt ze eerst mijn neus in mijn hand en wil dan pas de persoon bij mij benaderen Net alsof ze toestemming zoekt ofzo!!? Wat is dit????

Mijn vriend wilde haar voor mij uit de wei halen en mevrouw springt over 2 hekken van 1.60. Wat is dit voor gedrag?

En ik kan er weinig aan doen. Want ik heb het haar nog nooit zien doen want ze doet het niet als ik in de buurt ben.

Is het nou gewoon zo'n dominante tut of wat?

Whiz

Re: Wat is dit voor gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:30

En kun je er ook iets aan doen.. als je er zelf nooit bij bent?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:59

ik denk ..dat als je dier de oren in de nek doet als zij hun pony uit de wei willen halen dat dat wel dominant gedrag is...
je paard ziet die meisjes als ondergeschikt en doet zodoende de oren in de nek omdat hij dan niet wil dat "zijn" pony eruit gehaald word... Knipoog

dat duwen met het hoofd herken ik wel, doet de mijne soms ook.
maar die doet het meer uit een soort ongeduld, als ik te lang stilsta met hem kan ik een por verwachten.
dan is het zo van; "schiet es op jij!"
misschien helpt het als je zusjes de volgende keer als ze hun pony uit de wei halen eerst eens jouw dier aanhalen?

hij is tenslotte de baas, en dan mag hij best als eerste even die knuffel krijgen,en daarna de pony pas aanhalen..
en ja dan word hij misschien gesterkt in het idee dat hij de baas is, maar ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg..

krijg je zo'n situatie:
weide inlopen, dan meteen naar jouw paard, aai over zijn hals, even praten," hallo hoe is t met je, ik ga je maatje even meenmenen hoor"
dan vervolgens naar pony toe gaan, die halsterom en touw eraan, en meenemen...
mocht jouw dier dan toch ertussen willen komen kunnen ze best even tegen hem of haar mopperen,
"nee, ga weg, ik neem de pony mee of je dat nou leuk vind of niet."
misschien dan even zwaaien met halstertouw zijn kant op?

geen idee of t werkt hoor, maar valt te proberen toch?
eventueel even onder jouw begeleiding uitproberen totdat ze zelf helemaal vertrouwd zijn ermee?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 10:13

Jah das misschien wel een idee. Ze durven mijn paard namelijk niet aan te halen in de wei. (stelletje schijterts) Maar dan moeten ze dan maar proberen. Onder mijn begeleiding gaat nogal lastig, want mijn paard gedraagd zich heel anders als ik in de wei sta.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:44

Dit is puur dominantiegedrag. Als je paard je zusje duwd betekent dat dat je paard haar als een lagere in rangorde beschouwd en ze haar dus mag 'commanderen' om weg te gaan. Al helemaal als je zusje een pony uit haar 'kudde' weg wil halen. Dat je paard haar oren in de nek doet als je zusjes hun pony uit de wei willen halen, is ook dominantie. Ze waarschuwt je zusjes in feite om vooral niet aan haar 'kudde' te zitten.
Om dit probleem op te lossen kunnen je zusjes proberen om leidoefeningen met jouw paard te doen. Dit kan gewoon aan halster met een halstertouw. Het is dan de bedoeling dat je zusjes de richting bepalen. Dus vooral veel van richting veranderen, voordat jouw paard een andere gedachte krijgt. Als je paard dit toelaat zonder dat jij er zelf bij bent (jij staat wel boven haar in rang) dan zouden je zusjes ook boven haar in rang moeten kunnen komen. In het kort: je zusjes moeten de bewegingen van jouw paard kunnen regelen en jouw paard moet niet de bewegingen van jouw zusjes kunnen regelen.

Het tweede wat je zegt is dat je paard toestemming zoekt om andere mensen te mogen benaderen. Dat zou heel goed zo kunnen zijn, omdat jij hoger in rang staat dan jouw paard.

En hoe ik het derde, dat jouw vriend je paard uit de wei wilde halen en dat ze dan over twee hekken heen springt, kan verklaren weet ik niet. Misschien zag ze jouw vriend aan als roofdier, dus als een vijand. Dan zou jouw vriend moeten proberen om haar wat minder indrukwekkend te benaderen of juist wat minder rustig. Misschien kan hij proberen om haar via een omweg te benaderen, dus eerst naar links van haar lopen, en paar meter van haar af, en haar daarna schuin van voren naderen. Ik weet niet of dit helpt, maar wie weet...

In ieder geval, veel succes en ik hoop dat ik je wat geholpen heb.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:12

mijn verzorgpaard die doet het ook wel eens, maar die doet het bij zijn eigen 'baas' niet. En dan begint hij z'n voorbenen en achterbenen de lucht in te gooien of hij schrikt overal van, terwijl hij het geeneens eng vind Verward
Maar nu nemen wij elke keer zo'n soort buis mee, en als hij dan vervelend begint te doen dan krijgt hij een mep met dat ding (als je hem met je hand slaat dan doet hij er namelijk niks op uit). En met de stem helpt ook wel.
Hij is, althans wás ons gewoon aan het uitproberen.. maar als hij het eenmaal doorheeft wie er de baas is dan is 'ie zo braaf als een lammetje Lachen

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:25

klinkt mij in de oren als dominantie en ze ziet jou als enige die boven haar staat, want bij jou luistert ze wel en vertoont ze dat gedrag niet, dat van dat 'toestemming zoeken' is dan misschien een soort genegenheid naar jou toe, omdat ze jou vertrouwd en als 'leider' ziet. Ten minste, dat denk ik en dat van je vriend komt misschien, omdat ze hem niet vertrouwt.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:17

Ik denk dominantie. Mijn merrie is ook zo, en als je niet oppast, wordt het steeds erger en erger. Het kleinste dingetje wat onschuldig lijkt (bijv. voor je uit lopen) kan uitlopen tot iets erg gevaarlijks. Direct laten zien wie de baas is, en niets toelaten, als ze weer weet wie de baas is, is het vast weer een ontzettend leuk beestje waar iedereen weer wat mee kan Haha!

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:46

Ik ben het met het bovenstaande eens Lachen
Ik kan er zelf ook wat van herkennen bij mijn jonge merrie.
Er was een tijd, dat ik niet bij haar in de stal mocht omdat ze je anders een trap zou verkopen.
Misschien heeft je pony geen respect voor andere mensen, en ze weet bij jou dat ze zoiets doet dat ze op haar kop krijgt.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:24

FlynnlOver schreef:
Ik ben het met het bovenstaande eens Lachen
Ik kan er zelf ook wat van herkennen bij mijn jonge merrie.
Er was een tijd, dat ik niet bij haar in de stal mocht omdat ze je anders een trap zou verkopen.
Misschien heeft je pony geen respect voor andere mensen, en ze weet bij jou dat ze zoiets doet dat ze op haar kop krijgt.

Hihihi was het maar eens pony... dan hadden mijn zusjes er vast ook niet zoveel angst voor.. Neeh het is ook nog een een Kolos van 1.74.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:25

@Djaikha. Jah een paar van die punten ga ik maar eens proberen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:06

Ik dnek dat de grootte niet heel veel uitmaakt.. KnipoogIk heb ook een van 1,74 ong. en die heb ik tot nu toe nog onder controle, terwijl ze ontzettend dominant is (ik ben 1,63). Het gaat meer om het overwicht dat je over een paard hebt dmv consequent zijn en niets toelaten wat je niet wilt.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 23:37

sammie_44 schreef:
Ik dnek dat de grootte niet heel veel uitmaakt.. KnipoogIk heb ook een van 1,74 ong. en die heb ik tot nu toe nog onder controle, terwijl ze ontzettend dominant is (ik ben 1,63). Het gaat meer om het overwicht dat je over een paard hebt dmv consequent zijn en niets toelaten wat je niet wilt.

Uh?? Ik denk dat ik mijn paard prima onder controle heb. Maar zoals hier boven staat aangegeven betreft het niet met mij maar met mijn zusjes. En die zijn 11 en 13. En die van elf lijkt wel 8 of 9 jaar ..(ze is erg klein). Dus voor hun is een kolos van 1.74 heel wat intimiderender dan een pony.