Via FNRS proeven toch KNHS starten met hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Via FNRS proeven toch KNHS starten met hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:16

Ik quote even iemand van een ander forum:

Citaat:
Ik ben van plan om ook de dressuur in te gaan.
Heb een Arabisch volbloed en ga in september mischien starten onderling fnrs
Ik rij dan door naar de F12 en ga dan khns starten.

Je moet l1 met winst zijn voor een hengst.Dus dan op die manier

Het probleem is dat wij een super nrpshengst op stal hebben staan. Helaas heeft het meisje wat erop rijdt niet het wedstrijdniveau wat dus gevraagd is om met een hengst te mogen starten. Dispensatie is ook niet te verkrijgen, hoewel ze zeker het gevraagde niveau heeft. Alleen niet officieel dus.

Klopt het wat het meisje van bovenstaande quote zegt? Want er worden veel fnrs-wedstrijden georganiseerd in onze regio en dan zou ze dus toch landelijk kunnen starten!

Anoniem

Re: Via FNRS proeven toch KNHS starten met hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:21

Met hengsten mag uitsluitend worden deelgenomen aan wedstrijden, indien de ruiter de leeftijd van12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en bovendien de ruiter geklasseerd is (geweest) in de klasse L2-dressuur of L-springen.

Dit is trouwens zoals het op de knhs site staat, dus ik ga er even vanuit dat de nieuwe fnrs proeven er zijn en je dus tot en met F30 (???) kan rijden.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:57

Ik heb verder geen verstand van hoe het precies zit met hengsten en de knhs.
In principe kun je via de FNRS als je je f12 diploma hebt starten in het L1. Maar dan ben je dus nog geen L2.
De nieuwe proeven gaan tot f20. Dit is M niveau, zijn de oude KNHS proeven. Alleen is er geen doorstroom vanaf de f20 het M in mogelijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:58

Liek_ schreef:
Ik quote even iemand van een ander forum:

Citaat:
Ik ben van plan om ook de dressuur in te gaan.
Heb een Arabisch volbloed en ga in september mischien starten onderling fnrs
Ik rij dan door naar de F12 en ga dan khns starten.

Je moet l1 met winst zijn voor een hengst.Dus dan op die manier

Het probleem is dat wij een super nrpshengst op stal hebben staan. Helaas heeft het meisje wat erop rijdt niet het wedstrijdniveau wat dus gevraagd is om met een hengst te mogen starten. Dispensatie is ook niet te verkrijgen, hoewel ze zeker het gevraagde niveau heeft. Alleen niet officieel dus.

Klopt het wat het meisje van bovenstaande quote zegt? Want er worden veel fnrs-wedstrijden georganiseerd in onze regio en dan zou ze dus toch landelijk kunnen starten!

Ik zal even me leeftijd zeggen ik ben al 20...(kan ook relevnat zijn:P)
Ik vraag het even na morgen aan me instructeur(tevens ook jury)hoe het precies zit ook kwa leeftijd:)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:01

Of je moet zorgen dat ze die fnrs proeven uit rijd, en dan L1 gaat starten met een ander paard en dan L2 word.. Maar je kan je dan afvragen of het dan qua snelheid niet uitmaakt of je via de B naar de L2 gaat of via de Fnrs proeven.. En dan moet ze natuurlijk een ander paard kunnen uitbrengen.. Is ook niet echt handig als ze die hengst ook rijd.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:04

Ik kan zelf ook altijd via het stamboek(avs)starten met me hengst dan hoef je geen l2 te zijn en mag je gewoon starten

Maar dat is het voordeel van ons stamboek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:34

Germatje schreef:
Of je moet zorgen dat ze die fnrs proeven uit rijd, en dan L1 gaat starten met een ander paard en dan L2 word.. Maar je kan je dan afvragen of het dan qua snelheid niet uitmaakt of je via de B naar de L2 gaat of via de Fnrs proeven.. En dan moet ze natuurlijk een ander paard kunnen uitbrengen.. Is ook niet echt handig als ze die hengst ook rijd.

Als er een ander paard stond waar ze mee kon starten was er sowieso al geen probleem. Dat is het hele punt juist, zet dat kind op een Z knol en laat r die klasses doorvliegen zodat ze met de hengst kan starten. Was het maar zo'n feest!

Ik heb gemaild naar de FNRS en wacht dus op antwoord. Mijn vraag aan hun is dus of er eenzelfde doorstroomregeling komt voor de F13 t/m F20, maar dan dus voor L2 en M1 dressuur. Anders zie ik ook het nut van die extra proeven niet, maar dat als persoonlijk nootje Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 05:20

Maar zou je überhaupt wel met een ongeklasseerde ruiter en hengst FRNS proeven mogen starten? Dat betwijfel ik, die regel is er niet voor niks bij de KNHS en die zal w.s. ook gelden voor de FRNS en bij stamboek wedstrijden die onder het KNHS regelement vallen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 07:40

ik kan me voorstellen dat die persoon van het andere forum in de war is met de regeling van het Arabieren stamboek waar je op stamboekwedstrijden mag starten met een hengst. Als je dan L1+1 bent mag je over naar de KNHS, ook als je nog niet L2+1 bent geweest met een ander paard.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:24

Liek_ schreef:
Ik heb gemaild naar de FNRS en wacht dus op antwoord. Mijn vraag aan hun is dus of er eenzelfde doorstroomregeling komt voor de F13 t/m F20, maar dan dus voor L2 en M1 dressuur. Anders zie ik ook het nut van die extra proeven niet, maar dat als persoonlijk nootje Knipoog

Dat gaat in ieder geval voorlopig niet gebeuren. Hebben wij ook aangekaart bij de terugkomdagen maar dat is niet mogelijk, geloof dat de KNHS dat niet wil.
F13 t/m F20 is alleen maar om de manegeruiters een kans te geven toch ook wat hogere proeven te rijden opgezet. Die hebben namelijk ook lang niet altijd de mogelijkheid om met een manegepaard het L1 in te stromen.

Trouwens wat betreft hengsten binnen de FNRS dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Je krijgt natuurlijk geen hele coupons met alle gegevens, alleen naam van het paard en de ruiter.
FNRS wedstrijden zijn vaak toch wat kleinschaliger, geen 10 man die tegelijk losrijden en over het algemeen hulp bij de inrijbak. Kan me ook voorstellen dat je dan een hengst wat makkelijker op een andere plek los kan rijden of er even een longeerlijn aan knupt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:00

amondi schreef:
Maar zou je überhaupt wel met een ongeklasseerde ruiter en hengst FRNS proeven mogen starten? Dat betwijfel ik, die regel is er niet voor niks bij de KNHS en die zal w.s. ook gelden voor de FRNS en bij stamboek wedstrijden die onder het KNHS regelement vallen.

Ik heb dus alle zeven pagina's van het frns reglement gelezen en er staat niks over het starten met een hengst. Het is nu dus afwachten op het antwoord van de fnrs op mijn mail Lachen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:23

Liek_ schreef:
amondi schreef:

Ik heb dus alle zeven pagina's van het frns reglement gelezen en er staat niks over het starten met een hengst. Het is nu dus afwachten op het antwoord van de fnrs op mijn mail Lachen

Bij het Arabische Volbloeden stamboek mag het wel op wedstrijden met hengst starten:

In de KNHS disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.
Bij wijze van hoge uitzondering is door de KNHS toestemming verleend aan de commissie gebruik van het AVS om hengsten te laten starten met ruiters die nog niet voldoen aan bovenstaande eisen.

Deze ruiters mogen dus gewoon inschrijven op AVS wedstrijden gejureerd door KNHS juryleden en hoeven daarvoor geen startcoupons in te sturen of een startkaart te tonen.

Deze ruiters worden geacht zelf hun eigen protocollen te verzamelen en te bewaren. De commissie gebruik bewaart hier geen copieën. Bij het behalen van het dressuurniveau van L1 plus 1 winstpunt kan de commissie gebruik een officiele startkaart aanvragen voor deze ruiter.

Uiteraard moet de hengst wel een paspoort hebben en volgens geldende regels gemeten, geënt en gechipt zijn.

Bij FRNS ging me Instructeur na vragen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:49

Beetje offtopic, maar ik vind dat er altijd zo erg voorbij wordt gegaan aan het feit dat de FNRS proeven in eerste instantie voor manegeruiters zijn bedacht... Mensen die géén eigen pony hebben en/of niét elke dag rijden. En als er dan op een dergelijke manier als hier beschreven een soort van 'misbruik' van die proeven tracht te worden gemaakt, heb ik daar toch m'n bedenkingen bij.

In mijn optiek start je óf het één, óf het ander. Heb je niet de mogelijkheid KNHS te starten (zoals het geval hierboven beschreven) dan ga je toch lekker FNRS proeven starten? Nu met die nieuwe proeven erbij kun je een met het KNHS vergelijkbare M-niveau behalen. Is de FNRS status dan niet écht genoeg?

Overigens heeft het feit dat de FNRS geen onderscheid maakt in hengsten een duidelijke reden: FNRS proeven zijn bedoeld voor manegeruiters, die op pony's en paarden meedoen die door de organiserende instantie veilig genoeg bevonden zijn; wanneer een organiserende instantie garant kan staan voor een hengst, worden die hengst en zijn berijder(s) veilig genoeg geacht om te starten.

Dit is overigens geen persoonlijke aanval, het gaat mij meer om het overschaduwde doel van de FNRS in het algemeen. Nu weer ontopic:

Wat is het doel van het starten van deze combinatie? Om (één van) beiden een officiële klassering te doen behalen voor eventuele verdere toekomst in de sport o.i.d.? In dat geval heb je denk ik twee keuzes: pony uit laten brengen door een ander, of huidige amazone eerst die L2-klassering te laten behalen op een andere pony/paard.

Gaat het puur om de lol van het starten? Dan zijn er toch genoeg onderlinge concoursen en ja, FNRS-wedstrijden... Cool

Edit: er is nog een andere oplossing, maar die is misschien ietwat radicaal... RUINEN! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:18

Nee, Zoey is een goedgekeurde dekhengst. Dus het is wel van belang dat hij KNHS start...

Edit; het is ontzettend moeilijk om een kleine ruiter te vinden die L2 geklasseerd is en tussen de pony's mag starten. Zeg maar praktisch niet. Ander paard is niet beschikbaar, beetje simpel gezegd ook. Alsof er wedstrijdpaarden voor het oprapen liggen Verward

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:22

Effy, ik ben het helemaal met je eens, in haalde ook al aan dat de hengstenstartregels er niet voor niks zijn.

De keuze is aan de eigenaar: ruinen, andere ruiter, ander paard voor deze ruiter of geen wedstrijden.
Ik ben n.l bang dat er idd geen regels voor hengsten zijn bij de FRNS omdat het bijna nooit zal voorkomen dat een manege een echte hengst heeft staan!

Misschien een maas in de wet, maar dan nog vind ik persoonlijk het risico om met een hengst en onervaren ruiter op vreemd terrein( met andere paarden) te komen veel te groot. Zeker als er nu wordt gesteld dat het beest nog een goedgekeurde dekhengst is!

Een verstandige eigenaar zal dit danook nooit doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:25

amondi schreef:
Effy, ik ben het helemaal met je eens, in haalde ook al aan dat de hengstenstartregels er niet voor niks zijn.

De keuze is aan de eigenaar: ruinen, andere ruiter, ander paard voor deze ruiter of geen wedstrijden.
Ik ben n.l bang dat er idd geen regels voor hengsten zijn bij de FRNS omdat het bijna nooit zal voorkomen dat een manege een echte hengst heeft staan!

Misschien een maas in de wet, maar dan nog vind ik persoonlijk het risico om met een hengst en onervaren ruiter op vreemd terrein( met andere paarden) te komen veel te groot. Zeker als er nu wordt gesteld dat het beest nog een goedgekeurde dekhengst is!

Een verstandige eigenaar zal dit danook nooit doen!

Jullie lezen niet, het meisje heeft minstens L2 niveau, maar is alleen niet geklasseerd omdat ze simpelweg niet gestart is! Dat je geen wedstrijden rijdt wil niet gelijk zeggen dat je dan ook niet kán rijden!

ruinen, andere ruiter, ander paard voor deze ruiter of geen wedstrijden. --> Jullie hebben allemaal meerdere paarden staan die wedstrijdklaar zijn? Jullie denken dat er kuddes meiden van een jaar of 14 die al L2 hebben gereden bij ons op stal rondhangen? Ruinen? Het is een goedgekeurde dekhengst!

Ik vraag hier niet om commentaar, ik vraag of de mogelijkheid er is om FNRS te starten en op die manier L2 te kunnen starten in de KNHS. That's it!

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:30

ik heb ook alle F-preoven afgerond, en heb toen aangevraagd of ik met mijn paard L1 mocht starten. Dit mocht mits het paard L2 met winstpunten is geklasseerd.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:32

L2 niveau thuis is iets heel anders dan op vreemd terrein met hengstige merries komen. Juist dat gebrek aan ervaring buitenshuis kan haar en anderen in groot gevaar brengen.
Daarom heeft de KNHS deze (minimale) regel ingesteld.

Als je geen commentaar wilt, tja dan ben je op het verkeerde forum. Ik wijs je op de risico's die eraan verbonden zijn, jij maakt je eigen keuze! Jouw paard, jouw"probleem"
Maar oh wat zou ik als ouder kwaad en verdrietig zijn als blijkt dat iemand op de FNRS wedstrijd van mijn kind aan kwam zetten met een onervaren dekhengst met dito ruiter.

En ja, als je bij de rijverenigingen kijkt zijn er legio mensen van onder de 18 die veel hoger zijn dan de L2 dressuur.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:42

Ik lees weldegelijk en zie verder niet in waar ik ergens commentaar gegeven heb... Ik heb je alleen alle opties gegeven die er bestaan. Dat die opties voor jou niet gelden, daar kunnen Amondi en ik niets aan doen. Dan is het jammer, maar helaas. Meisje en pony kunnen, afgezien van de opties die genoemd staan, op geen enkele andere manier KNHS starten.

Nog even over het via de FNRS instromen bij de KNHS: dit gebeurt met een manegestartkaart, een speciale startkaart waarop geen paard vermeld staat, zodat met ieder willekeurig paard in de klasse B of L1 gestart kan worden. Wanneer de houder van zo'n startkaart de overstap naar de L2 wil maken, moet diegene een combinatiestartkaart aanvragen (een reguliere startkaart dus). Vandaar dat het er niet in zit dat je vanuit de hogere, nieuwe FNRS-proeven in de L2 of zelfs M1 mag instromen, want dan zul je direct een combinatiestartkaart aan moeten vragen en kom je in hetzelfde schuitje terecht als dat je nu zit: dat is niet mogelijk omdat de amazone nog geen L2 met winst is geweest.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:25

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord of dit via de frns proeven mag Knipoog
want als dat idd op deze manier ook zal mogen en dat ze dan doordoor tzt een startkaart mogen aanvragen met hun hengst, zullen er vast ook wel meer mensen hier oren naar hebben(ookal moeten ze daarna netjes in de B beginnen lijkt mij voor velen dat dit dan niet uitmaakt)

En RUINEN is wel erg radicaal zeker als het om een goedgekeurde hengst betreft, net of deze zich niet kunnen gedragen Verward (we moeten de hengsten natuurlijk niet allemaal over 1 kam scheren) de ene hengst is de andere niet, en of je nu op een merrie, ruin of hengst rijdt opletten moet je altijd het zullen altijd dieren blijven.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:07

Hoe groot is de pony dan Liek? Is het een kleintje ofzo? Er zijn nl genoeg mensen van onder de 18 idd die L2 hebben gereden, maar als het een C'tje is wordt het idd al moeilijker Knipoog!!

Voor de rest, tja ik denk dat het meeste al gezegd is, is er event. geen paard waar ze op kan starten ofzo?? Als ze maar L2 met WP is... Boeit niet of dat nou met A, B,C,D,E pony of paard is!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:22

Er is wel 1 optie, zoek een amazone op die al eens 2 keer Z is geweest, die kan in iedere klasse starten... ook de L2 , 1 wp en....

Ik ben het er niet mee eens, maar het kan wel degelijk, kost een paar centen, dat wel.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:33

Maar Amondi, volgens mij was het juist het probleem dat de amazone geen L2 is... Die is dat dan nog steeds niet en mag dus die pony nog steeds niet starten Knipoog

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:41

zoals ik het nu lees zijn er dus mensen die hun reeds geklasseerde paarden en of ruiters zich aanbieden zou leuk zijn voor dit meisje Clown

maar ik word nu ondertussen wel benieuwd of dat dit idd ook een mogelijkheid is om alsnog te mogen starten, dan word het voor meerdere mensen die een hengst rijden maar niet mogen starten toch eens een mogelijkheid dit uiteindelijk wel te mogen zonder eerst om een ander paard te moeten smeken.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:58

Ik snap niet waar er nou zo'n ophef over gemaakt wordt... Nee, ik zie hier niemand persoonlijk zijn rijkunsten en/of paard aanbieden, en dat is ook helemaal niet nodig. Eigenaresse van de pony wil dat het dier gestart wordt (en als ik het goed begrijp met de huidige amazone), daar is geen andere mogelijkheid toe dan de hier eerder genoemde mogelijkheden. Kun je 2 dingen doen:

Verongelijkt doorzaniken over de, oh zo onredelijke, voorstellen die Amondi en ik aangehaald hebben. Of je kunt je er gewoon bij neerleggen dat het voor deze combinatie dus niet is weggelegd KNHS wedstrijden te rijden.

Dit is geen kwestie van iemand dingen niet gunnen o.i.d., dit is gewoon een reglementair geregelde kwestie waarop maar een paar antwoorden mogelijk zijn.