Hoe paard energiek houden met 30 graden en 4 proeven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SaraJoyce

Hoe paard energiek houden met 30 graden en 4 proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 16:58

Zoals de titel al zegt:
Ik start samen met Anne (anneboem hier op bokt) en op de 1 of andere manier starten wij altijd als het óf 30 graden is, óf dat het pijpenstelen regent. Deze keer is het dus weer 30 graden... Cool

Omdat we samen starten moet Unique dus 4 proefjes lopen in die hitte en aangezien we dit vaker hebben gedaan weet ik dat Unique vooral bij het 4e proefje (logisch natuurlijk Ach gut ) behoorlijk inkakt.

Nou vroeg ik me af of er iemand is die misschien tips heeft om haar wat energieker te houden? Niet alleen voor ons, maar omdat ik stiekem toch ook wel een beetje zielig vind als ze iedere keer zo 'dood' is. Ach gut

Alvast bedankt,

Sara

Juweel

Re: Hoe paard energiek houden met 30 graden en 4 proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:48

Waarom hou je het dan niet bij 2 proeven..... Of is dat een probleem?
Laatst bijgewerkt door Juweel op 30-06-06 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:48

Tussen de proeven door in ieder geval niet hard meer gaan draven, galloperen en andere inspannende dingen doen. Warm blijft ze toch wel, zeker met dit weer. Gewoon rustig blijven stappen. Beetje voltes rijden enzo, zodat ze wel op je blijft letten.

Uiteraard water meenemen (of misschien hebben ze dat daar wel. Al zou ik daar niet altijd vanuit gaan), zodat ze tussendoor een beetje (beetje!) kan drinken..

Tja, meer weet ik eigenlijk niet. Gewoon zorgen dat je haar tussen de proefjes door zo rustig mogelijk houd, zodat je tijdens je proeven er helemaal voor kunt gaan Lachen

Succes trouwens!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:52

Kan je niet een paar dagen van tevoren zo een vitamine spuit geven. Zo weet je zeker dat ze verder goed in haar vel zit. En zoals Myukil al zei, tussen de proeven door weinig doen.

OranVera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:54

ja ik morgen dat probleem ook. Mijn verzorgpaard is dan een 'bruik'paard voor de onderlinge wedstrijden. Gelukkig heeft hij nog een anderhalf uur de tijd ertussen om tot rust te komen. MAar warm blijft het wel.

Inderdaad veel water blijven drinken. En het zweetmes al klaarzetten. Na het proefje gelijk met de zweetmes erover. Dan droogt het paard ook sneller als je aan het uitstappen bent.,

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:31

Ik zou gewoon geen 4 proeven starten. Mijn zus en ik rijden ook op hetzelfde paard en wij starten überhaupt geen 4 proeven op 1 dag. Vind dat gewoon te veel Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:51

voor iedereen die dit te veel vindt, er wordt ook gewon gecrosst met dit weer: 1 dressuurproef + losrijden, springparcours + losrijden, cross van 5 minuten in volle galop.

TS, voor de eerste proef een half uurtje losrijden, en vooral stappen voor de 2e. Bij de andere ruiter 10 minuten gebruiken om even het paard te laten omschakelen en dan de ring in. Gewwon wat minder werk dus, en evt wat afsponzen tussendoor.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:53

Wat ik doe met dit warme weer, en dan rij ik maar 2 proeven is; Na de 1e proef stilzetten, en +/- 10 min. voor de 2e proef weer oppakken, maar dan ook echt oppakken, niet een beetje aansukkelen om je paard " te sparen".

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:00

Wat lielle zegt! En als je nog wat extra wil doen maak hem dan tussendoor behoorlijk nat. Gewoon veel water erop. Dus neem een grote tank water meer en hop over de hals heen. Net als bij de endurance. Niet met het zweetmes erover en een tweede keer koelen en dan wel met het zweetmes. Water moet natuurlijk wel koud zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:35

Lielle schreef:
voor iedereen die dit te veel vindt, er wordt ook gewon gecrosst met dit weer: 1 dressuurproef + losrijden, springparcours + losrijden, cross van 5 minuten in volle galop.

Endurance net zo. Morgen is er een wedstrijd op de hei bij Ede: afstanden van 27, 75 en 101 km. Kwestie van héél véél drink- en koelwater meenemen en je tempo aanpassen aan de temperatuur.

Bij dressuurwedstrijden kun je uiteraard ook veel water meenemen: in plastic flessen en/of in emmers met een spons. Even lekker afsponzen tussen de proeven door. Net zoals je het zelf lekker vindt om bij warm weer je armen in het water te stoppen, zo vindt je paard het ook lekker om water over zijn hals te krijgen. Dat werkt ook erg verkoelend! Verder zelf goed drinken (en eten).

Verder verschilt het van paard tot paard en van persoon tot persoon. De een kan goed tegen warmte, de ander juist niet. Kwestie van uitproberen en je arbeid afstemmen op de weersomstandigheden. Denk je dat je paard 'inkakt' tussen de proeven, rijd dan gewoon niet te intensief los en doe tussen de proeven ook niet te veel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:26

Ik sluit me helemaal bij Lielle aan... Lachen
En het schijnt dat Dextro bij paarden goed schijnt te werken...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 05:12

En heel veel Atex of veerust meenemen, een zwetend paard trekt dazen nu echt aan. Gisteren even een paardje vastgehouden voor iemand die moest voorlezen, ik heb er wel 3 moeten doodslaan!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 07:21

Sorry, ik dacht dat ik al eerder gereageerd had, maar mijn berichtje is niet helemaal aangekomen zo te zien! Nog een keer dan:

Heel erg bedankt voor jullie tips!
Een beetje afsponzen deden we al, maar deze keer zal ik er gewoon een fles overheen gooien!
Er is alleen een probleem met dat drinken: Ze wil nooit drinken op wedstrijd...

Bedankt voor jullie schema Liele en Myukii: Dat lijkt me idd een goed plan! Anne eerst een half uurtje inrijden en 1e en 2e proef (die zitten meteen achter elkaar) en dan zal ik stappen, stappen en nog eens stapppen en de laatste 10 minuten voor mijn proefjes oppakken! Lachen

@ Mereldevogel: Werkt dat dextro echt? Welja, mams doet toch boodschappen op zaterdag en ik had er al eens aan gedacht, zal dan nu eens vragen of ze het meeneemt! Dankjewel!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:16

Saartje_kip schreef:

Bedankt voor jullie schema Liele en Myukii: Dat lijkt me idd een goed plan! Anne eerst een half uurtje inrijden en 1e en 2e proef (die zitten meteen achter elkaar) en dan zal ik stappen, stappen en nog eens stapppen en de laatste 10 minuten voor mijn proefjes oppakken! Lachen

Hoelang zit er tussen proefje 2 en 3? Als daar meer dan 45 minuten tussen zit kan je er ook best voor kiezen om hem even terug te zetten op de trailer

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:28

Dextro, mag dat wel? Het valt dan misschien wel niet onder doping oid, maar ik vraag me af of dat wel mag.
Niemand die erachter zal komen dát je paard een dextro-klontje heeft gekregen, maar je weet maar nooit, en áls ze erachter komen en het mag niet zit je met de gebakken peren.

Al denk ik eigenlijk dat het best mag, maar je weet nooit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:11

Dextro doping? Dat is gewoon suiker, dan is het paard van Sinterklaas ook niet goed bezig.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:25

amondi schreef:
Dextro doping? ...

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er op een normaal concours of provinciaal kampioenschap een dopingtest is gedaan bij ruiters of paarden... Er is nog niet eens op iedere wedstrijd iemand aanwezig die chips kan lezen.

En wanneer je het zelf gewoon te warm vindt of denkt dat je paard het niet aankan: gewoon NIET starten! Waarom al die toestanden met flessen water, jerrycans en speciekuipen, natte handdoeken, aangepaste losrijschema's (alsof de meesten echt aan het losrijden zijn....) terwijl je ook lekker in de tuin of aan het water kunt zitten?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:34

Als je in de training ook rijd met het warme weer went je paard er ook wel aan je moet natuurlijk wel je schema aan passen veder met je wedstrijd water mee nemen om je paard aftesponsen en om te drinken. als er schaduw is tussen de proeven door daar stappen. veder gewoon minder lang en actief inrijden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:35

amondi schreef:
En heel veel Atex of veerust meenemen, een zwetend paard trekt dazen nu echt aan. Gisteren even een paardje vastgehouden voor iemand die moest voorlezen, ik heb er wel 3 moeten doodslaan!

Wow, wél 3 (!) Das toch niks? Slapen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:40

GeJe schreef:
amondi schreef:
Dextro doping? ...

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er op een normaal concours of provinciaal kampioenschap een dopingtest is gedaan bij ruiters of paarden... Er is nog niet eens op iedere wedstrijd iemand aanwezig die chips kan lezen.

dat wilde ik ook net zeggen Haha!
op gewone landelijke wedstrijd zal je heus niet zo snel een dopingcontrole krijgen.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:41

eeeh, wij hebben in Eersel wel degelijk een dopingcontrole gehad een paar maanden geleden.
Ze staan onaangekondigd voor je neus met de melding dat ze paarden komen controleren. En daar moet je dan gewoon maar aan meewerken. Ze hebben er 2 tussenuit gepikt.
Maar goed, wij functioneren ook niet optimaal met dit weer, verwacht dat dan ook niet van je paard. Is het dan zo erg als je eens wat minder presteert omdat het zo warm is? Alles wat je meepikt is mooi meegenomen en is de tank leeg, tja jammer dan. Volgende keer beter toch?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:45

Ook op landelijke wedstrijden kan gecontroleerd worden hoor, net als arbeids inspectie nooit zie je ze en opeens staan ze voor je neus!

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:09

Karin schreef:
Lielle schreef:

Endurance net zo. Morgen is er een wedstrijd op de hei bij Ede: afstanden van 27, 75 en 101 km. Kwestie van héél véél drink- en koelwater meenemen en je tempo aanpassen aan de temperatuur.

Ik vind dat wel iets heel anders. Die paarden zijn daarop getraind en verkeren vaak in een veel betere conditie dan het gemiddelde B/L dressuurpaard. (altans dat is toch de indruk die ik meestal krijg)

Persoonlijk denk ik dus dat tijdig inzien dat het in de zomer wel eens heel heet kan worden, (zodat je je paard dus de beste training kan geven om hem in topvorm te krijgen voor die hete zomerdagen) de beste oplossing is. Als je dus denkt dat 4 proeven te veel zal zijn voor je paard, doe er dan gewoon geen 4

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:29

Qimm schreef:
amondi schreef:

Wow, wél 3 (!) Das toch niks? Slapen

Waarom ga jij zo off topic met zo'n banketstaaf*ige opmerking?, als je vervelend wilt doen heb je dan geen klein broertje of zo? Dit voegt niks toe en maakt Bokt er niet gezelliger op!

On topic, gewoon rustig blijven dat geldt voor mens en dier!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:38

Citaat:

ik vind dit een beetje raar klinken..dus omdat er mensen zijn die hun paarden NOG meer inspannendere dingen laten doen met snitkheet weer..zijn 4 dressuurproeven in dat weer ineens weer helemaal goed gepraat..
want er zijn tenslotte paarden die het erger hebben

dat vind ik net zon vergelijking als.. de buurman slaat en schopt zn hond. Ik doe er niets aan/ zeg er niets van, want in de bio industrie hebben dieren het nog slechter. dan heeft die hond het met een paar trappen per dag het nog goed Vork

Ik zou idd veel water mee nemen( + emmer Knipoog )..en nog een spons dat je je paard een beetje af kan sponsen als het zweet er vanaf druipt. Alle beetjes verkoeling zijn meegenomen. Met inrijden het ook wat rustigeraan doen.