Hoelang groeit een paard nog?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amani

Hoelang groeit een paard nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:18

Hoi,
Ik ken een 3-jarige die er nog echt zo uit ziet als een veulen. Heel dun en iel.
Ik vroeg me af tot welke leeftijd ponys nog groeien. En hoeveel cm's ze nog maken na hun 3e jaar.

p.s Het is een ruintje

Mist

Re: Hoelang groeit een paard nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:27

als rasechte merrie-mens heb ik geen verstand van ruinen....maar ik dacht dat die juist langer doorgroeiden ?

Ik heb 1 merrie (nu 19) die was op 3 jarige leeftijd op de keuring 1.73cm en is nu ruim 1.80cm...dus

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:05

Hm...ik weet het eigelijk niet precies.
weet wel dat ze tot hun 8e hun karakter vormen Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:39

tot hun 8e kunnen ze ook nog groeien.
je hebt vaak 3 jarigen die er al volwassen uitzien. maar ook vaak zoals in jouw geval dat ze er nog als veulen uitzien. als je dan wat later begint met beleren kunnen ze nog erg groeien. of beleren en dan weer ff wachten. want beleren kost natuurlijk veel energie. en anders gebruiken ze die om te groeien.

is zijn kont ook nog veel hoger dan zijn schoft? vaak groeien ze dat er altijd wel bij nog dan. en dan komt de schoft er nog eens uit.

als je paard 2 jaar is moet hij eigenlijk heel lelijk ziijn.. dan krijg je een mooi paard Tong uitsteken:P beetje vreemd maar wel waar..

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:41

Idd, ik zou ook nog wachten met beleren, hij groeit vast nog en dan is het slecht als je ' de groei' in de weg gaat zitten...

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:45

wacht nog maar, net als bij mensen heb je ook paarden die "laatbloeiers" zijn. Ik heb altijd geleerd dat een paard tot zijn 3de het sterkste groeid en met zijn 5 a 6 op een paar CM na zijn volledige postuur zou moeten hebben. Vitamine en voedselgebreken daar gelaten.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:40

Ik heb me laten vertellen dat een paard doorgroeid tot zijn 8e

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:47

Het verschild ook per ras, koudbloed rassen hebben vaak wat meer tijd nodig voordat ze uitgegroeid zijn, dit komt soms ook voor bij shetlanders, Groningers en Gelderse paarden.
Over het algemeen groeit een paard nog tot zijn 6 of 8 levensjaar.
Mijn merrie was 5 toen ze werd gemeten op de stamboek keuring, ze werd toen gemeten op 1.62m en 3 jaar later was ze 1.68m. (Is een Gelderse)
Kortom begin niet tevroeg met trainingen anders krijgt je paard daar vroeg of later last van.
Zie de foto van mijn paard als ze 3 jaar is
Afbeelding en zie de foto hoe ze nu is Afbeelding
Het meisje op de eerste foto in het rood is gewoon veel groter dan [paard] terwijl ze nog maar tien was en op de tweede foto sta ik zelf naast haar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:33

Een ruin idd tot zijn 7e of 8e jaar. Ik heb er een gehad die op 1.62 stond toen hij 4 was en uitkwam op 1.69 uiteindelijk! Er is weinig van te zeggen verder, want het kan ook zijn dat er nog maar een centimeter bijkomt en dat hij vooral 'uitzwaart'.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 06:37

Nou, ik hoop dat er bij zeno niet zoveel meer bijkomt, hij wordt dit jaar 4 en is ongeveer 1.70 (en ik ben zelf 1.57).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:38

dun en iel - lijkt me ondervoed (of is zn bouw gewoon zo?), weet je wat voor ouders hij heeft? Is ie goed ontwormt en krijgt ie voldoende goed eten?
t hangt er ook van af of ze goede voeding hebben gehad in hun jonge jaren, ze verbruiken heel veel energie met groeien dus moeten ze wel voldoende te eten krijgen.

l_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:35

dat kun je niet zeker weten , bij elk paar dis het anders
ik ken de een paard die pas 4.5 jaar was,
toen ie pas uitgegroeid was

groetjes lisa

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:37

jolentinus schreef:
tot hun 8e kunnen ze ook nog groeien.
je hebt vaak 3 jarigen die er al volwassen uitzien. maar ook vaak zoals in jouw geval dat ze er nog als veulen uitzien. als je dan wat later begint met beleren kunnen ze nog erg groeien. of beleren en dan weer ff wachten. want beleren kost natuurlijk veel energie. en anders gebruiken ze die om te groeien.

is zijn kont ook nog veel hoger dan zijn schoft? vaak groeien ze dat er altijd wel bij nog dan. en dan komt de schoft er nog eens uit.

als je paard 2 jaar is moet hij eigenlijk heel lelijk ziijn.. dan krijg je een mooi paard Tong uitsteken:P beetje vreemd maar wel waar..

ik vind mijn paardje (pony) nu juist helemaal geweldig met zijn 2 Haha! ,hoop toch niet dat het minder word.

Haha!
Boos!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:41

Dat is bij ieder paard heel verschillend. Gemiddeld groeien ze tot hun 8ste, ieder paard is anders, de een groeit als kool als 2 jarige, de ander pas als ze 4 zijn.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:44

Ik denk idd dat het per paard verschilt maar ze groeien nog behoorlijk lang door.

Die van mij was op 3 jarige leeftijd 1.67 ofzo.. en is nu 1.75

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:47

Vaak tot ongeveer 6 jaar.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:32

Tot ongeveer hun 6e of 7e.

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:07

ik hoorde bij ons op stal dat een ruin minder hard doorgroeit dan een hengst. daarom wordt het castreren bij ons zolang mogelijk uit gesteld.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:10

Huh? ik hoorde juist dat ruinen harder groeien dan hengsten, maar wel minder spieren krijgen.
En dat vroeg geruinde paarden daarom wat lomper zouden zijn (groot lichaam met weinig spieren om alles soepel te besturen). Maar ik heb ook gehoord dat dit makkelijk te voorkomen is door ze genoeg beweging te geven.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:15

Volgens mij ongeveer tot hun achtste jaar, maar denk dat er na hun 5e niet veel meer bij komt mis 2 a 3 cm.
Een hengst groeit denk ik ook meer als een ruin,
ook kwa bespiering.
Ze laten hengsten dan langer hengst zo dat ze nog wat meer bespiering enzo kunnen krijgen, ruintjes worden ieler.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:56

Met een jaar of 7 is een paard uitgegroeid... Maar maak je maar geen zorgen, als het beestje pas 3 is komt het gewoon nog wat later.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:15

Hangt ook af van het ras toch. Ik dacht tussen 5 en 7 jaar ongeveer. Maar ze ontwikkelen natuurlijk ook nog veel meer spieren tijdens het inrijden dus hij zal ook nog wel wat steviger worden

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:21

Volgensd mij hangt het ook van het ras af. Maar meestal tot een jaar of 7 denk ik..