14? Die is in de bloei van zijn leven joh!!
In oktober 1997 begon ik op mijn 17-jarige d-pony Nordwind. Ik was toen net 8 jaar en ik zou hem een mooie oude dag bezorgen. Ondanks dat het een hete pony was/is met veel pit had ik hem goed in de hand en hadden we veel lol samen. Al gauw begonnen we toch aan de wedstrijden. Begin april 1998 startten we voor het eerst in de B. Inmiddels ben ik 17, Nordwind maarliefst 26 en op 26 maart jl. heb ik Nordwind teruggetrokken uit de wedstrijdsport en mogen we ons officieel Z1 dresuur noemen! jaja! Springgefokt, bedoeld voor een leuke oude dag, en het dan nog zover schoppen. De gemiddelde 14-jarige behoort toch wel in topconditie te zijn in mijn ogen. Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik te groot, maar dan ook echt té groot werd voor Nordwind. Geen houvast meer en dat maakte het rjiden moeilijk. Als ukkie van 8 droomde ik al van dat hoedje en nu hebben we er zelf mee gereden! Apetrots ben ik, zeker omdat we ook nog eens een winstpunt behaald hebben! Nordwind heeft nu een nieuwe baan, passen ope en hand vol entermerrie's. Hij heeft er zijn handen vol aan maar heeft nog steeds ontzettend veel plezier in het leven. We ondernemen nog veel samen. Wandelen, aan de fiets, samen een ijsje eten in het dorp (ik het ijs, hij het hoorntje), aan de dubbele longe, af en toe nog even flink werken en voor de rest gewoon lang leve de lol. Ik zou zeggen... ga vooral lekker starten en laat je niet door de leeftijd beïnvloeden. Nordwind rent door de wei als een 6-jarige hengst en vergeet elke dag weer dat hij een 26-jarige ruin is. Hij springt af en toe dwars door de draad, jaagt andere paarde de stuipen op het lijf en vreet andere gekke dingen uit. En oud? nee! Ik heb nooit rekening gehouden met zijn leeftijd en gewoon het onderste uit de kan gehaald, hij gaf duidelijk aan dat hij dat aankon en ook aan wilde dus ja, dan werken we samen hard. Leeftijd is écht maar een getal. Als je paard aangeeft dat het niet kan moet je het niet doen, maar kan hij het aan, dan wens ik je heel veel plezier in de wedstrijden en hoop dat je ver komt!